III kadencja
Interpelacja nr 2825
do ministra rolnictwa i rozwoju wsi
w sprawie skutków i znaczenia interwencyjnego skupu zbóż
Latem tego roku kwestia skupu zboża należała do istotniejszych w polskim rolnictwie. Podnoszono istotne obawy, że skup zboża w ramach gry wolnorynkowej może być realizowany poniżej kosztów produkcji.
Rząd Jerzego Buzka przykłada dużą wagę do sprawy dochodowości i opłacalności produkcji rolnej. Dlatego właśnie ten rząd po raz pierwszy zastosował metodę interwencyjnego skupu zbóż z bezpośrednią dopłatą dla rolników. Wcześniej dopłaty do interwencyjnego skupu zbóż stosowano z dopłatami dla podmiotów skupowych.
Tak więc w sierpniu, wrześniu i październiku 1999 r. stosowano dopłaty do pszenicy i żyta w ramach rządowego programu interwencyjnego skupu. Niewątpliwie warto podsumować i wyciągnąć wnioski z tegorocznego interwencyjnego skupu zbóż.
Dlatego też uprzejmie zapytuję:
1. Jakie ilości zboża zaplanowano skupić w ramach interwencyjnego rządowego programu skupu w okresie sierpień-październik 1999 r.? Jakie środki finansowe i z jakich źródeł zarezerwowano na ten cel?
2. Jak szczegółowo przedstawiał się interwencyjny skup zbóż w okresie sierpień-październik 1999 r.?
3. Jakie istotniejsze problemy i trudności wystąpiły w realizacji rządowego programu interwencyjnego skupu zbóż?
4. Jak generalnie pan minister ocenia skutki i znaczenie interwencyjnego skupu zbóż w bieżącym roku?
5. W jakim stopniu interwencyjny skup zbóż ustabilizował sytuację w wolnorynkowym skupie zbóż?
6. Jak będzie kształtowała się - według prognoz resortu - sytuacja w wolnorynkowym skupie zbóż w najbliższych miesiącach? Na ile wiosną 2000 r. ceny zbóż na rynku będą opłacalne dla rolników?
7. Na ile utrzymująca się nadwyżka zbóż na rynku wewnętrznym skłania resort rolnictwa do dodatkowych działań na rzecz eksportu?
Z szacunkiem
Poseł Jan Kulas
Warszawa, dnia 15 listopada 1999 r.