III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie podniesienia stawek celnych na produkty pochodzenia roślinnego i inne surowce wymienione w dziale 13 taryfy celnej

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 2590

w sprawie podniesienia stawek celnych na produkty pochodzenia roślinnego i inne surowce wymienione w dziale 13 taryfy celnej

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację posła na Sejm RP pana Zbigniewa Zarębskiego w sprawie podniesienia stawek celnych na produkty pochodzenia roślinnego i inne surowce wymienione w dziale 13 Taryfy celnej, przekazaną przy piśmie z dnia 7 października 1999 r. (sygn. SPS-0202-2590/99), w uzgodnieniu z ministrem gospodarki, właściwym kompetencyjnie w kształtowaniu polityki celnej (taryfowej i pozataryfowej) w obrocie towarowym z zagranicą, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

   1. Aktualnie jest przedmiotem uzgodnień międzyresortowych, przygotowany w Ministerstwie Gospodarki na wniosek resortu rolnictwa, zweryfikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie ustanowienia Taryfy celnej, który dotyczy podwyższenia stawek celnych stosowanych (autonomicznych) na towary rolne do poziomu stawek celnych konwencyjnych, wynikających z polskiej listy koncesyjnej do Światowej Organizacji Handlu (WTO).

   Zakres towarowy projektowanej regulacji zawiera załącznik do ww. projektu rozporządzenia i obejmuje wszystkie towary, dla których stawka celna konwencyjna jest wyższa od stawki autonomicznej. Zgodnie z powyższym załącznikiem proponowane zmiany stawek celnych nie obejmują wszystkich pozycji taryfowych działu 13 Taryfy celnej. W odniesieniu do pozycji oznaczonych kodem PCN 1301 (tj. szelaku, gum naturalnych, żywic, gumożywic i oleożywic) nie przewiduje się zmian w stosunku do obowiązujących stawek celnych.

   Projektowana regulacja dotyczy pozycji oznaczonych kodem PCN 1302 z działu 13 Taryfy celnej. W odniesieniu do tych pozycji (tj. soków i ekstraktów roślinnych, substancji pektynowych, pektynianów i pektanów, agar-agar i innych śluzów i zagęszczaczy modyfikowanych lub nie, pochodzących z produktów roślinnych) projektowane zmiany polegają na podwyższeniu niektórych stawek celnych stosowanych (autonomicznych) do poziomu stawek celnych konwencyjnych, tj. z obecnej stawki celnej z poziomu 20-45% do poziomu 94,2%, z jednoczesnym utrzymaniem pozostałych preferencji celnych, tj. obniżonych stawek celnych w ramach stref wolnego Handlu (SWH) oraz globalnego systemu preferencji (GSP), dla którego stosuje się stawki DEV i LDC. I tak, dla śluzów i zagęszczaczy chleba świętojańskiego (kod PCN 1302 32 10 0) oraz nasion rośliny guar (kod PCN 1302 32 90 0) projekt nie przewiduje zmian poziomu ceł w ramach GSP (stawki celne: DEV - 10%, LDC - 0%), z których to kierunków dokonywany jest głównie import tych towarów. Jedynie karageny (kod PCN 1302 39 00 0), będące towarem przetworzonym, a nie podstawowym surowcem, nie były objęte preferencjami celnymi w ramach systemu GSP.

   Zatem tylko w odniesieniu do karagenów zmiana stawek będzie miała praktyczne znaczenie, jeśli Rada Ministrów przyjmie projekt rozporządzenia. Istotny jest także fakt, że karageny są wytwarzane w Polsce z importowanych surowców. Także w odniesieniu do towaru agar-agar (kod PCN 1302 31 00 0) import głównie pochodzi Unii Europejskiej, na który obowiązuje stawka celna z 0%.

   Przyjęcie projektowanej zmiany Taryfy celnej nie spowoduje niekorzystnych skutków finansowych dla importerów, ponieważ import surowców nieuprawianych w Polsce będzie mógł w dalszym ciągu odbywać się po preferencyjnych (GSP) i obniżonych (SWH) stawkach celnych.

   Pragnę zwrócić uwagę, iż w odniesieniu do większości towarów objętych działem 13 Taryfy celnej projektowana regulacja ma charakter wyłącznie techniczny, ponieważ import tych towarów występuje głównie z ww. kierunków preferencyjnych.

   2. Zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z Porozumienia o rolnictwie WTO, działaniem niezbędnym w przypadku podniesienia stawek celnych stosowanych (autonomicznych) wobec towarów rolnych do poziomu stawek celnych konwencyjnych - do poziomu związania (wynikającego z polskiej listy konwencyjnej do WTO) - jest otwarcie przez Polskę kontyngentów dostępu do rynku z preferencyjnymi stawkami celnymi (dotychczas obowiązującymi) dla importowanych towarów rolnych.

   W związku z powyższym został opracowany równolegle projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia dodatkowych kontyngentów taryfowych na niektóre towary rolne przywożone z zagranicy, uwzględniający ustanowienie kontyngentu ilościowego taryfowego na towary oznaczone kodem PCN 1302 w wysokości 1,46 ton z zastosowaniem obniżonej (dotychczasowej) stawki celnej, tj. 45% dla pektyn i 20% dla śluzów i zagęszczaczy. Określenie takiej ilości wynika z różnicy wielkości importu tych towarów w I półroczu br., a ustaloną kwotą dostępu do rynku na 1999 r., wynikającą z listy koncesyjnej do WTO. Załącznik do ww. projektu obejmuje w szczególności substancje pektynowe (określone kodem PCN 1302 20 10 0) oraz śluzy i zagęszczacze (kod PCN 1302 32 10 0, 1302 32 90 0 oraz 1302 39 00 0).

   Pragnę podkreślić, iż ww. projekty rozporządzeń są nadal przedmiotem dodatkowych analiz mających na celu określenie ich wpływu na inflację oraz zbadanie wpływu na zaopatrzenie rynku krajowego.

   3. Rzeczywiste uzasadnienie projektowanych zmian, w tym także w odniesieniu do towarów wymienionych w dziale 13 Taryfy celnej, wynika głównie z faktu zbliżających się negocjacji w ramach rundy milenijnej WTO. Z dyskusji na forum WTO i stanowiska Komisji Europejskiej wynika, iż prawdopodobne jest przyjęcie stawek stosowanych jako podstawy do dalszej redukcji stawek celnych podczas negocjacji w ramach ww. Rundy WTO. Przyjęcie obecnej Taryfy celnej w odniesieniu do towarów rolnych, jako podstawy do negocjacji, tj. stawek stosowanych - generalnie niższych od stawek związanych (stawka konwencyjna) - oznaczałoby dla Polski konieczność zastosowania znacznie większej redukcji aktualnego poziomu stawek celnych z listy koncesyjnej niż wynikałoby to z formalnie określonego stopnia redukcji ceł w nowej rundzie. W konsekwencji taka sytuacja ograniczałaby swobodę elastycznego kształtowania polityki celnej w przyszłości.

   W świetle powyższego ewentualne ustanowienie projektowanych regulacji w odniesieniu do towarów wymienionych w dziale 13 Taryfy celnej nie powinno oznaczać pogorszenia warunków importu surowców nieuprawianych w kraju, tym samym nie będzie stanowiło zagrożenia dla producentów przetworów spożywczych w porównaniu z okresem przed ich ustanowieniem.

   Nie można jednak wykluczyć, że w krótkim okresie, w wyniku wprowadzenia w życie ww. regulacji, może ewentualnie wystąpić efekt przesunięcia popytu na surowce i półprodukty substycyjne produkowane w Polsce (pod warunkiem zachowania niezmienionej jakości wyrobu finalnego).

   Mam nadzieję, iż przedstawione wyjaśnienia w pełni odpowiadają na wątpliwości pana posła Z. Zarębskiego.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Jan Wojcieszczuk

   Warszawa, dnia 28 października 1999 r.