III kadencja

Zapytanie w sprawie potrzeby zakończenia procesu komunalizacji majątku Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Legnicy na rzecz gminy miejskiej Lubin

Zapytanie nr 1574

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie potrzeby zakończenia procesu komunalizacji majątku Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Legnicy na rzecz gminy miejskiej Lubin

   Zarządzeniem nr 46 z dnia 12 sierpnia 1994 r. w sprawie podziału Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Legnicy wojewoda legnicki wyłączył ze struktury WPEC w Legnicy zespoły środków trwałych i odpowiadające im części środków obrotowych przedsiębiorstwa, położone na terenie gminy miejskiej Lubin celem przekazania ich jako mienie komunalne. Wyłączenie tego mienia nastąpiło z dniem 31 grudnia 1994 r. i, mając służyć zapewnieniu przez gminę mieszkańcom dostaw energii cieplnej, zostało przekazane tym gminom protokołem zdawczo-odbiorczym. Następnie wojewoda legnicki ośmioma decyzjami wydanymi w 1995 i 1996 r. przekazał przedmiotowe mienie gminie miejskiej Lubin.

   Od decyzji wojewody gmina miejska Lubin złożyła odwołanie do Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej w Warszawie, zarzucając im przekazanie nieodpłatnie nieruchomości obciążonych hipoteką oraz nieuregulowanie kwestii przekazania środków finansowych stanowiących mienie WPEC podlegające komunalizacji.

   W wyniku prowadzonego postępowania odwoławczego jedna decyzja uprawomocniła się, dwie zostały uchylone przez Naczelny Sąd Administracyjny, trzy decyzje nie uprawomocniły się, ponieważ odwołania od nich nie zostały rozpatrzone przez KKU w Warszawie. W stosunku do dwóch decyzji wszczęte zostało przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z urzędu postępowanie o stwierdzenie ich nieważności.

   W efekcie zaistniałych okoliczności sprawy nieruchomości stanowiące przedmiot komunalizacji są użytkowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej ˝Termal˝ SA w Lubinie, podmiot założony przez gminę miejską Lubin, którego podstawowym zadaniem jest zaopatrzenie mieszkańców gminy w energię cieplną. Jednakże prawnie nie stanowią one własności ani gminy miejskiej Lubin, ani MPEC ˝Termal˝ SA z uwagi na niezakończony proces komunalizacji majątku WPEC w Legnicy. Taka sytuacja negatywnie wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstwa powołanego do życia w celu wypełnienia jednego z podstawowych zadań gminy, wynikającego z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie terytorialnym (DzU nr 13, poz. 74 z późn. zm.). Komplikuje regulowanie zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości i gruntowego, a także uniemożliwia rozpoczęcie koniecznego procesu restrukturyzacji.

   Gmina miejska Lubin oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej ˝Termal˝ SA w Lubinie niejednokrotnie czyniły starania mające na celu uregulowanie sytuacji majątkowej w związku z komunalizacją mienia WPEC na rzecz gminy miejskiej Lubin. W ostatnim czasie podjęto następujące działania:

   1. Dnia 6 kwietnia 1999 r. prezydent miasta Lubina skierował do wojewody dolnośląskiego we Wrocławiu wniosek o podjęcie skutecznych działań w sprawie skomunalizowania WPEC na rzecz gminy miejskiej Lubin.

   2. W sierpniu odbyły się w Urzędzie Miasta Lubina dwa spotkania prezydenta miasta Lubina i Zarządu MPEC ˝Termal˝ SA z tymczasowym kierownikiem WPEC w Legnicy. W związku z powyższym dnia 31 sierpnia 1999 r. oraz 29 września 1999 r. MPEC ˝Termal˝ SA zwrócił się do tymczasowego kierownika WPEC w Legnicy z prośbą o przedstawienie zgłoszonych na tych spotkaniach propozycji uregulowania stosunków własnościowych po komercjalizacji WPEC w Legnicy (z podaniem do wiadomości wojewodzie dolnośląskiemu). Tymczasowy kierownik WPEC w Legnicy odpowiedział na pismo dnia 11 października 1999 r. nie podając jednakże żadnych rozwiązań w tym temacie.

   3. Dnia 20 października 1999 r. Zarząd Miasta Lubina skierował do wojewody dolnośląskiego we Wrocławiu (z podaniem do wiadomości ministrowi skarbu państwa, dyrektorowi Departamentu Prawnego tego ministerstwa, Sądowi Rejonowemu w Legnicy - rejestr nr PP 68) wniosek w sprawie uregulowania stosunków własnościowych po komercjalizacji WPEC w Legnicy, w którym prosi w szczególności o wyjaśnienie aspektu prawnego dopuszczalności komercjalizacji WPEC w Legnicy oraz niezwłoczne wydanie decyzji w sprawie komunalizacji mienia tegoż przedsiębiorstwa). Na to pismo dnia 9 listopada 1999 r. wojewoda dolnośląski udzielił informacji, że w przedmiocie sprawy decyzje podejmuje w chwili obecnej minister skarbu państwa jako reprezentant właściciela skomercjalizowanego przedsiębiorstwa.

   4. W związku z otrzymaniem na początku listopada 1999 r. informacji o przekształceniu Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Legnicy w spółkę akcyjną na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (DzU nr 118 poz. 561 z późn. zm.) dnia 16 listopada 1999 r. Zarząd Miasta Lubina skierował do Sądu Rejonowego w Legnicy, Wydział V Gospodarczy, wniosek o wykreślenie z rejestru handlowego wpisu dot. komercjalizacji WPEC w Legnicy gmina miejska Lubin z uwagi na fakt, że komercjalizacja WPEC w Legnicy i w konsekwencji wpisanie spółki do rejestru handlowego nastąpiło z rażącym naruszeniem bezwzględnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, a w szczególności art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy oraz art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (DzU nr 118 poz. 56 z późn. zm.).

   5. Dnia 6 grudnia 1999 r. Zarząd Miasta Lubina wystąpił ponownie do wojewody dolnośląskiego we Wrocławiu (z podaniem do wiadomości Ministerstwu Skarbu Państwa w Warszawie) z wnioskiem o uregulowanie stosunków własnościowych po komercjalizacji WPEC w Legnicy, oczekując podjęcia konkretnych działań celem rozwiązania sprawy o tak istotnym znaczeniu dla miasta. Otrzymana odpowiedź wojewody dolnośląskiego z dnia 2 grudnia 1999 r., podobna w tonie do poprzedniej, nie przyniosła żadnych rozwiązań ani propozycji.

   W zaistniałej sytuacji gmina miejska Lubin stanęła wobec następującego faktu: komercjalizacja WPEC w Legnicy utrudnia dokończenie komunalizacji - jako nieodpłatnego przekazania jego mienia na rzecz gminy, które jest jej niezbędne do prawidłowego wykonywania nałożonego na nią przez ustawodawcę zadania własnego w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, polegającego na zaopatrzeniu w energię cieplną. Ponadto nie przedstawiono gminie miejskiej Lubin żadnych propozycji na temat uregulowania stosunków majątkowych po komercjalizacji WPEC w Legnicy.

   W związku z powyższym zmuszony jestem zapytać:

   1. Dlaczego minister skarbu państwa dokonał przekształcenia Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Legnicy w jednoosobową spółkę akcyjną z udziałem skarbu państwa, skoro wojewoda nie zakończył komunalizacji tego przedsiębiorstwa, do której był zobowiązany na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1991 r. w sprawie szczególnego trybu podziału przedsiębiorstw państwowych podlegających komunalizacji w związku z art. 5 ust. 3 oraz art. 8 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych?

   2. Jakie są zamierzenia ministra skarbu państwa, przedstawiciela właściciela skomercjalizowanego przedsiębiorstwa, co do przekazania mienia WPEC w Legnicy objętego komunalizacją gminie miejskiej Lubin po komercjalizacji WPEC w Legnicy?

   Poseł Ryszard Zbrzyzny

   Lubin, dnia 27 stycznia 2000 r.