III kadencja
Zapytanie nr 389
do ministra skarbu państwa
w sprawie likwidacji ˝Żeglugi Bydgoskiej˝ poprzez połączenie ze spółką ˝Odratrans˝
Od kilkunastu dni w bydgoskich środkach masowego przekazu pojawiają się informacje dotyczące planowanej likwidacji przedsiębiorstwa ˝Żegluga Bydgoska˝. Przedsiębiorstwo to znajduje się w VII NFI tak jak również druga podobna spółka ˝Odratrans˝ z Wrocławia. Likwidacja zakładu miałaby polegać na fuzji z ˝Odratrans˝ i umiejscowieniu jej siedziby we Wrocławiu.
Zarząd oraz pracownicy ˝Żeglugi Bydgoskiej˝ opracowali oraz wdrożyli w życie plan restrukturyzacji, który dał szansę na polepszenie kondycji finansowej. W wyniku przekształceń strata ˝Żeglugi Bydgoskiej˝ z działalności obniżyła się z 2,8 mln zł w 1997 r. do 770 tys. w 1998 r. Firma zaczyna coraz więcej zarabiać na wydobyciu kruszywa rzecznego wykorzystywanego w budownictwie. Podpisano już list intencyjny z Gdańskim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych wykonawcą prac przy autostradzie A1. ˝Żegluga Bydgoska˝ jest kilkudziesięcioletnią firmą o znanej marce w Niemczech. Obsługuje bowiem wiele tras wodnych w Europie Zachodniej. ˝Żegluga Bydgoska˝ uważa, że najlepszą formułą jej uzdrowienia będzie znalezienie inwestora kapitałowego. Prowadzone są w tej sprawie rozmowy z kilkoma inwestorami, złożony był również list intencyjny w VII NFI, ale pozostał bez odpowiedzi.
Budzi to zaskoczenie, ponieważ wiele przedsiębiorstw w Polsce zostało zmodernizowanych w wyniku ich dokapitalizowania. Tymczasem NFI forsuje koncepcję fuzji ˝Żeglugi Bydgoskiej˝ z ˝Odratrans˝, co nie gwarantuje lepszych wyników ekonomicznych. Zarząd ˝Odratrans˝ spółki wskazanej przez VI NFI jako spółki wiodącej od dawna rozpowszechnia wiadomości o likwidacji ˝Żeglugi Bydgoskiej˝, co powoduje wzrost nerwowej atmosfery nie tylko wśród załogi, ale również u kontrahentów.
W związku z powyższym zadaję panu ministrowi pytanie: Czy nie uważa pan minister, że działania VII NFI zmierzające do likwidacji ˝Żeglugi Bydgoskiej˝ poprzez jej fuzję z ˝Odratrans˝ nie są właściwą formą przekształceń? Czy interes międzynarodowy śródlądowej żeglugi polskiej nie wymaga utrzymania nazwy ˝Żegluga Bydgoska˝ i jej siedziby w Bydgoszczy?
Poseł Ryszard Brejza
Warszawa, dnia 2 marca 1999 r.