III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie wprowadzenia nowych dowodów osobistych

Odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji

na interpelację nr 5251

w sprawie wprowadzenia nowych dowodów osobistych

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo pana marszałka Jana Króla, l.dz. SPS-0202-5251/00, z dnia 7 grudnia 2000 r. dotyczące interpelacji pani Izabelli Sierakowskiej, posła na Sejm RP, w sprawie wprowadzenia nowych dowodów osobistych, w świetle artykułu ˝Uwagi dowodowe˝, opublikowanego w ˝Polityce˝ nr 49 z dnia 2 grudnia 2000 r., uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

   Przeprowadzone w 1998 r. przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) postępowanie przetargowe na organizację Centrum Personalizacji Dokumentów, którego oferentem była Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA (PWPW), prowadzone było jako zamówienie publiczne w trybie z wolnej ręki na zasadach szczególnych.

   W wyniku tego postępowania w dniu 30 września 1999 r. została parafowana umowa pomiędzy Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych a przedstawicielem MSWiA działającym z upoważnienia ówczesnego kierownictwa MSWiA. Umowa nigdy nie została zawarta, gdyż uznałem, że proponowany w niej termin realizacji przedsięwzięcia jest nierealny, a ponadto wypracowane rozwiązania, dotyczące etapowego, a nie kompleksowego wydawania dowodu osobistego nowego wzoru, stoją w sprzeczności z delegacjami ustawy w zakresie ich wydawania z dniem 1 stycznia 2000 r.

   Należy zaznaczyć, że MSWiA prowadzące przetarg miało prawo odstąpić od zawarcia umowy i zawiesić dalsze rokowania z PWPW.

   Powodem niezawarcia omawianej umowy zgodnie z protokołem postępowania tego zamówienia (druk ZP-1 pkt 26 i ZP-71) było: ˝PWPW nie była w stanie spełnić istotnych warunków zamówienia oraz dotrzymać ustawowego terminu wprowadzenia dowodu osobistego nowego wzoru z dniem 1 stycznia 2000 r.˝.

   Niezależnie od przedstawianych wyżej przyczyn zerwania negocjacji z PWPW oraz rezygnacji z wydawania dokumentów osobistych z dniem 1 stycznia 2000 r. należy zauważyć, że parafowany projekt umowy pomiędzy MSWiA i PWPW był wadliwy prawnie, zaś proponowane rozwiązania organizacyjne i techniczne, dotyczące samego dowodu osobistego i procedury jego wprowadzenia, nie były zgodne ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia określoną przez MSWiA.

   W związku z niemożnością dotrzymania z wyżej wymienionych przyczyn ustawowego obowiązku rozpoczęcia wydawania dowodów osobistych nowego wzoru z dniem 1 stycznia 2000 r. na wniosek ministra spraw wewnętrznych i administracji parlament znowelizował ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych, przesuwając termin ich wprowadzenia na dzień 1 stycznia 2001 r.

   Rezygnując z podpisania umowy z PWPW, kierownictwo MSWiA jednocześnie postanowiło, że:

   - Centrum Personalizacji Dokumentów powinno znaleźć się w podległości ministra spraw wewnętrznych i administracji i zostać zlokalizowane na terenie ministerstwa,

   - system centralnej personalizacji dokumentów osobistych oprócz nowego dowodu osobistego w postaci karty identyfikacyjnej ma także obejmować paszport nowego wzoru,

   - budowa nowego systemu, obejmującego Centrum Personalizacji Dokumentów, wyposażenie gmin i urzędów wojewódzkich, strukturę łączności oraz uruchomienie produkcji niespersonalizowanych dokumentów, powinna odbywać się w ramach jednego przetargu,

   - przedsięwzięcie zostanie sfinansowane w jednolitym systemie,

   - wprowadzone nowe dokumenty osobiste wykonane zostaną z wykorzystaniem najnowszej technologii poliwęglanowej, grawerowania laserowego strony personalizowanej oraz będą skutecznie zabezpieczone przed fałszowaniem.

   Powyższe warunki zostały w pełni spełnione przez wykonawcę umowy zawartej w dniu 30 czerwca 2000 r. pomiędzy ministrem spraw wewnętrznych i administracji a konsorcjum w składzie: Drukarnia Skarbowa PP oraz Multipolaris Kft., powstałej w wyniku przeprowadzonego przez MSWiA przetargu dwustopniowego na zasadach szczególnych na utworzenie systemu centralnej personalizacji dokumentów osobistych i ich wydawania. Dowód osobisty nowego wzoru, który jest także przedmiotem tej umowy, będzie wydawany zgodnie z ustawowym zapisem od dnia 1 stycznia 2001 r.

   Zamówienie publiczne dotyczące utworzenia Centrum Personalizacji Dokumentów Osobistych i systemu ich wydawania przeprowadzone zostało na zasadach szczególnych w trybie przetargu dwustopniowego zgodnie z art. 54 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (DzU z 1998 r. nr 119, poz. 773) oraz § 1 i § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie określenia szczególnych zasad udzielania zamówień publicznych ze względu na ochronę bezpieczeństwa narodowego, ochronę tajemnicy państwowej, stan klęski żywiołowej lub inny ważny interes państwa (DzU nr 109, poz. 524).

   Zaproszenie do wzięcia udziału w przetargu zostało skierowane w dniu 15 lutego br. do 10 podmiotów. Do końca lutego br. wszystkie zaproszone firmy odebrały wstępną specyfikację istotnych warunków zamówienia. Przed upływem terminu składania ofert, tj. przed 15 marca br., zostały złożone 3 oferty wstępne przez następujące podmioty:

   1) konsorcjum reprezentowane przez:

   - Drukarnię Skarbową SA,

   - Multipolaris Handels und Produktion GmbH, Budapest, Węgry,

   2) Mennica Państwowa SA,

   3) Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA.

   Komisja przetargowa po szczegółowej analizie ofert wstępnych postanowiła zaprosić do II etapu przetargu i złożenia ofert ostatecznych wszystkich wyżej wymienionych oferentów. Podmioty zaproszone do II etapu przetargu złożyły oferty ostateczne, których otwarcia dokonano w dniu 19 kwietnia br. w obecności przedstawicieli firm biorących udział w przetargu.

   Jednym z warunków przetargu było złożenie wraz z ofertami ostatecznymi próbek dokumentów, tj. kart identyfikacyjnych i książeczek paszportowych oferowanych przez dany podmiot. Oceny dostarczonych przez firmy próbek dokumentów pod względem zgodności z wymaganiami technicznymi, zawartymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, dokonał zespół doradczy przy komisji przetargowej, składający się z przedstawicieli Komendy Głównej Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Komendy Głównej Straży Granicznej.

   Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych badań i dokonaną ocenę ostatecznych ofert wyżej wymienionych firm przez zespół doradczy, zawartą w jej sprawozdaniu z dnia 27 kwietnia 2000 r., komisja przetargowa w dniu 28 kwietnia br. jednomyślnie stwierdziła, że paszport oferowany przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych SA (dostarczony przez jej podwykonawcę Bundesdruckerei) nie spełniał wymagań postawionych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Technologia stronicy personalizowanej nie była zgodna z wymaganiami określonymi przez zamawiającego i nie umożliwiała nadrukowania zdjęcia z dostateczną jakością. Ponadto komisja stwierdziła również, że w ofercie nie zostały zachowane warunki uczciwej konkurencji wobec firm biorących udział w przetargu. Firma PWPW przy kalkulacji cenowej nie uwzględniła kosztów przewidywanej technologii, stanowiącej element przedmiotu zamówienia, a ponadto przyjęła do wyliczeń udział własny MSWiA w finansowaniu inwestycji związanych z systemem wydawania dowodów osobistych i paszportów. Pozostałe firmy biorące udział w przetargu przedstawiły kalkulację cenową zgodnie z wymogami specyfikacji, tj. wyłącznie w oparciu o własne środki finansowe. Z tego to powodu ostateczna cena dowodu osobistego i paszportu zawarta w ofercie PWPW była niższa od ceny omawianych dokumentów przedstawionej przez pozostałych oferentów. W opinii komisji opisane wyżej wyliczenia PWPW stanowiły czyn nieuczciwej konkurencji w stosunku do innych oferentów.

   W efekcie oferta Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych została odrzucona zgodnie z art. 27a pkt 1 i 3 ustawy o zamówieniach publicznych i do dalszego postępowania przyjęto pozostałe dwie oferty.

   Komisja dokonała szczegółowej oceny ofert, w wyniku której za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum, reprezentowanego przez Drukarnię Skarbową SA i Multipolaris Handels und Produktion GmbH., z którym w dniu 30 czerwca 2000 r. minister spraw wewnętrznych i administracji podpisał stosowną umowę.

   Zgodnie z treścią umowy zawartej w dniu 30 czerwca 2000 r. produkcja książeczek paszportowych oraz dowodów osobistych w postaci kart identyfikacyjnych ma zostać uruchomiona w Polsce w ciągu roku od daty podpisania umowy. Bezpieczeństwo dokumentów wynika z rodzaju stosowanych zabezpieczeń i miejsca ich personalizacji. Zakup materiałów do produkcji tych dokumentów nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa i jest powszechnie stosowany przez inne kraje. Dotychczas stosowana książeczka paszportowa była produkowana w Anglii, personalizowana zaś w kraju. Rozwiązanie takie nie było kwestionowane.

   Posiadane zapasy książeczek paszportowych starego wzoru powinny wystarczyć do końca II kwartału 2001 r. Zaś zgodnie z umową wydawanie paszportów nowego wzoru będzie wprowadzane sukcesywnie w pierwszej połowie 2001 r. Zakończenie procesu wymiany dowodów osobistych obywatelom Polski na nowe, bezpieczne, spełniające wszystkie wymogi stawiane przed nowoczesnymi dokumentami identyfikacyjnymi zgodnie z ustawą o ewidencji ludności i dowodach osobistych przewidziane jest na 31 grudnia 2007 r.

   Zgodnie z zawartą umową i zapewnieniami jej wykonawcy wszystkie gminy powinny być gotowe do obsługi systemu wydawania dowodów osobistych nowego wzoru w dniu 1 stycznia 2001 r.

   Z poważaniem

   Minister

   Marek Biernacki

   Warszawa, dnia 3 stycznia 2001 r.