III kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 1032
w sprawie sytuacji ekonomicznej wytwórni strunobetonowych oraz zakupu podkładów i podrozjazdnic strunobetonowych przez Polskie Koleje Państwowe
Odpowiadając na interpelację pana posła Adama Szejnfelda dotyczącą sytuacji ekonomicznej polskich wytwórni strunobetonowych oraz zakupu podkładów i podrozjazdnic strunobetonowych przez Polskie Koleje Państwowe, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Rozwój powiązań transportowych Polski z krajami Europy oznacza potrzebę dostosowania krajowej sieci kolejowej do wymagań i standardów technicznych stawianych przez partnerów europejskich. Dotyczy to zarówno wprowadzenia zasad i zaleceń formułowanych w dyrektywach Rady UE, jak i podnoszenia parametrów technicznych polskiej infrastruktury kolejowej.
W sferze gotowości infrastruktury kolejowej pod względem technicznym i eksploatacyjnym pozostaje bardzo wiele do zrealizowania. Najistotniejszym elementem w tym obszarze jest problem finansowania infrastruktury. Na źródła finansowania infrastruktury kolejowej składają się:
- środki własne przedsiębiorstwa PKP,
- dotacje budżetowe,
- kredyty,
- środki pomocowe Unii Europejskiej - programy PHARE,
- zagraniczne granty rządowe.
Ustawa z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym PKP wprowadza rozróżnienie linii kolejowych o państwowym znaczeniu i linii pozostałych, co ma konsekwencje dla określenia źródeł i sposobów finansowania tych linii. Zgodnie z zapisem tej ustawy z budżetu państwa powinny być finansowane inwestycje dotyczące linii kolejowych o państwowym znaczeniu, zaś wielkość tego finansowania w danym roku określić ma ustawa budżetowa.
Wykaz linii podlegających finansowaniu z budżetu państwa został ustalony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 września 1996 r. w sprawie określenia wykazu linii kolejowych o państwowym znaczeniu. W wykazie tym znalazły się wszystkie linie układu międzynarodowego objętego umowami AGC (umowa europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych, wyznaczająca trasy i standardy techniczne dla linii wchodzących w skład europejskiej sieci kolejowej) oraz AGTC (europejska sieć i standardy infrastruktury dla transportu kombinowanego), których Polska jest sygnatariuszem, oraz linie mające dla kraju podstawowe znaczenie gospodarcze, społeczne i obronne.
Potrzeby inwestycyjne dla modernizacji linii kolejowych o państwowym znaczeniu są o wiele wyższe niż nakłady przydzielone z budżetu państwa na ich realizację. Na 1998 r. minimalne potrzeby na modernizację linii kolejowych z dotacji budżetowej wynosiły 1,4 mld PLN, w tym na inwestycje kontynuowane 830 mln PLN. Przydzielone zostały nakłady w kwocie 227 mln PLN.
Odpowiadając na postawione konkretne pytania, uprzejmie informuję, że:
Pytanie 1. Podane w interpelacji pana posła Adama Szejnfelda wielkości dotyczące niezbędnego zaopatrzenia PKP w pokłady i podrozjazdnice betonowe produkowane w 4 wymienionych wytwórniach są zbieżne ze strategią PKP na okres do 2015 roku i odzwierciedlają minimalne potrzeby w tym zakresie. Podzielam pogląd pana posła, że realne jest zagrożenie istnienia wytwórni podkładów strunobetonowych przy obecnym poziomie zamówień PKP. Jednocześnie informuję, że powołana została Rada ds. Zaplecza Technicznego PKP, na forum której poszukuje się rozwiązań dla tych zakładów, których potencjał nie zostanie wykorzystany przez PKP.
Pytanie 2. Prawdą jest, że stan techniczny infrastruktury kolejowej z uwagi na brak środków finansowych znacznie się pogorszył (pogłębiły się znacząco zaległości remontowe). Jednocześnie informuję, że przygotowany został w resorcie ˝Plan rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce do roku 2015˝, zakładający m.in. w dziedzinie transportu kolejowego zwiększenie nakładów na modernizację linii kolejowych. Plan ten został pozytywnie przyjęty przez KERM, a także przez poszczególnych wojewodów. Trwają prace nad uszczegółowieniem ww. planu.
Pytanie 4. W przeszłości prowadzony był import pokładów betonowych z byłej NRD. Po modernizacji wymienionych w interpelacji wytwórni podkładów strunobetonowych przedsiębiorstwo PKP zaopatruje się w podkłady betonowe i podrozjazdnice betonowe wyłącznie u producentów krajowych.
Pytanie 5. Zwiększenie zamówień możliwe jest w powiązaniu ze zwiększeniem środków finansowych przeznaczonych na modernizację linii kolejowych z uwzględnieniem uregulowań ustawy o zamówieniach publicznych. Zagadnienie to stanowi również przedmiot prac powołanego przeze mnie zespołu do opracowania planu rzeczowo-finansowego rozwoju infrastruktury transportowej na lata 1999-2001.
Pytanie 8. Wieloletni plan modernizacji nawierzchni kolejowej na PKP jest opracowany, lecz niemożliwe jest długoterminowe zaplanowanie dostaw materiałowych ze względu na niepewność co do wielkości środków finansowych przeznaczonych corocznie na modernizację linii kolejowych tak z budżetu państwa, jak i z kredytów gwarantowanych przez rząd RP.
Ze względu na skomplikowaną materię, jakiej dotyczą pytania 3, 6 i 7 interpelacji pana posła Adama Szejnfelda, nie mogę udzielić wyczerpujących odpowiedzi, gdyż czekam na szczegółowe dane z Biura Zarządzania Finansami DG PKP. Po uzyskaniu ww. informacji niezwłocznie prześlę uzupełniające wyjaśnienia.
Podsekretarz stanu
Krzysztof Luks
Warszawa, dnia 6 listopada 1998 r.