III kadencja
Interpelacja nr 7076
do ministra obrony narodowej
w sprawie kryteriów wyznaczania szpitali wojskowych do wykonywania zadań mobilizacyjnych
Przesłanką do skoncentrowania zadań mobilizacyjnych wojskowej służby zdrowia w kilku szpitalach była prawdopodobnie chęć obniżenia wydatków ponoszonych na ten cel z budżetu MON.
Jeżeli tak się stało, to domniemam, iż podstawą takiej decyzji był rzetelnie przeprowadzony rachunek ekonomiczny oraz nie mniej ważne przesłanki, jak np. możliwość sprawnego wykonywania tych zadań zarówno na etapie planistyczno-organizacyjnym, jak i ich rzeczywistej realizacji.
Z posiadanych informacji wynika, że środki przeznaczane obecnie na realizację zadań mobilizacyjnych z budżetu MON nie w pełni pokrywają potrzeby szpitali w tym zakresie.
W sytuacji gdy zadania mobilizacyjne są niewielką częścią działalności szpitala, do przyjęcia jest zapewne ponoszenie tych kosztów ze środków własnych szpitala, zwłaszcza jeżeli ma on dobre wyniki ekonomiczne. Wątpliwe jest, by w momencie skoncentrowania wielu zadań w jednym szpitalu mógł on dalej godzić się z taką sytuacją. Prędzej czy później w szpitalach tych będą musiały być zapewnione oddzielne etaty dla osób realizujących te zadania lub MON będzie musiał ponosić pełne koszty ich realizacji.
Koncentracja zadań w kilku szpitalach spowoduje zapewne szereg problemów natury organizacyjnej (konieczność wydzielania zalążków z innych szpitali bądź instytucji wojskowych, zapewnienie odpowiedniej ilości i jakości rezerw osobowych, zapewnienie bazy magazynowej, itp.)
Trudno sobie wyobrazić, by przy bardzo dużych zadaniach wszystkim potrzebom w zakresie wydzielenia zalążków mogło sprostać kilka szpitali (chyba że zostanie w nich znacznie zwiększony stan żołnierzy zawodowych). Bardzo istotnym problemem będzie także zapewnienie dużej ilości odpowiednio przygotowanych rezerw osobowych. W obecnej sytuacji szpitale posiadają na terenie swoich powiatów bądź województw przeszkolone rezerwy, których ramię dowozu do jednostki mobilizującej jest stosunkowo krótkie, umożliwiające sprawne i terminowe wykonanie postawionych zadań. Zgodnie z nową koncepcją zajdzie potrzeba powoływania rezerw ze znacznych odległości na dużym terenie. Może wystąpić sytuacja nadawania przydziałów mobilizacyjnych znaczącej ilości lekarzy i innego personelu medycznego cywilnej służby zdrowia z danego terenu, co utrudni znacznie wykonywanie własnych zadań przez tę służbę na wypadek mobilizacji. Sformowane jednostki wojskowe służby zdrowia będą musiały być dyslokowane do miejsca wykonywania zadania na znaczne odległości (kilkuset kilometrów).
Wątpić należy w możliwość rzetelnej realizacji zadań w sytuacji ich znacznej koncentracji. Sprawne formowanie jednostek wojskowych służby zdrowia wymaga powołania znacznych ilości środków transportowych, rezerw osobowych, możliwości jednoczesnego pobierania dużych ilości zapasów itd. Wszystko to wymaga odpowiedniej bazy magazynowej, dużego terenu, możliwości zakwaterowania rezerw.
Mając powyższe na względzie, proszę pana ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy wszystkie wytypowane szpitale spełniają powyższe wymogi?
2. Czy koncentracja zadań w wytypowanych szpitalach spowoduje wymierne oszczędności, bez ujemnego wpływu na sprawną realizację zadań mobilizacyjnych wojskowej służby zdrowia?
3. Czy obecna kondycja finansowa wytypowanych szpitali gwarantuje ich utrzymanie się na rynku usług medycznych i daje gwarancję efektywnego wykorzystania środków przeznaczonych na realizację zadań mobilizacyjnych?
4. Jak koncepcja koncentracji zadań mobilizacyjnych w kilku szpitalach położonych w centrach wielkich miast ma się do założeń Programu modernizacji sił zbrojnych na lata 2001-2006, który zakłada wprowadzenie jednostek wojskowych do mniejszych ośrodków?
5. Jakie były merytoryczne kryteria wytypowania tych a nie innych szpitali do realizacji zadań mobilizacyjnych i jak to się ma do poziomu i kryteriów spełnianych chociażby przez 114. Szpital Wojskowy w Przemyślu?
Poseł Andrzej Zapałowski
Przemyśl, dnia 20 września 2001 r.