III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie wprowadzenia dopłat eksportowych do żywności i artykułów rolnych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 3389

w sprawie wprowadzenia dopłat eksportowych do żywności i artykułów rolnych

  

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Bogdana Lewandowskiego z dnia 29 lutego 2000 r. w sprawie wprowadzenia dopłat ekspresowych do żywności i artykułów rolnych pragnę uprzejmie wyjaśnić, że sprawa subsydiowania polskiego eksportu produktów rolnych jest jednym z tematów, któremu Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poświęca wiele uwagi i w ramach istniejących możliwości (wynikających z zobowiązań traktatowych Polski, a także możliwości finansowych), stara się jak najlepiej wykorzystać ten instrument polityki handlowej państwa. Dlatego też, wnioskując z treści interpelacji i nieścisłości, które się w niej znalazły, uważam, że sprawa subsydiowania eksportu polskich produktów rolnych wymaga szczegółowego wyjaśnienia.

   Polskie zobowiązania dotyczące subsydiowania produktów rolnych zawarte są w polskiej liście koncesyjnej do WTO, stanowiącej integralną część Porozumienia WTO w sprawie rolnictwa. Okres implementacji tego Porozumienia to lata 1995-2000, ale w odniesieniu do subsydiów eksportowych (zgodnie z tzw. Klauzulą pokoju - art. 1p (f) Porozumienia) okres realizacyjny przedłużony jest do 2003 r. Polska w swojej liście koncesyjnej do WTO, dotyczącej subsydiowania eksportu produktów rolnych (sekcja II), określiła 6-cyfrowymi kodami taryfowymi te produkty rolne, w stosunku do których zabezpieczyła sobie taką możliwość. W liście tej określony został również poziom wartościowo-wielkościowy możliwych do zastosowania subsydiów eksportowych (określony dla dużych grup towarowych), przypadający na każdy rok implementacyjny Porozumienia.

   Pragnę uprzejmie wyjaśnić, że Polska stosowała subsydia eksportowe od 1995 r. Przez wszystkie lata, tj. od 1995 r. do 2000 r., subsydiowany był eksport cukru. W odniesieniu do tej pozycji towarowej Polska skorzystała również z możliwości kumulacji niewykorzystanych subsydiów eksportowych od 2 do 5 roku okresu realizacyjnego (art. 9 p. 2(b) Porozumienia), co każdorazowo było poddawane ostrej krytyce na forum Komitetu Rolnego WTO w Genewie przez państwa niestosujące subsydiów eksportowych. Dla przykładu w roku 1998 subsydiowaliśmy 135 600 ton cukru, wydatkując na ten cel 13 152 300 USD.

   Subsydiowanie polskiego eksportu leży w gestii dwóch agencji, tj. Agencji Rynku Rolnego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

   W roku 1998 oprócz cukru Polska subsydiowała także eksport skrobi ziemniaczanej. Subsydia eksportu skrobi ziemniaczanej wyniosły 672 639,32 USD. Dopłatami do eksportu objęto łącznie 2500 ton skrobi ziemniaczanej.

   W roku 1999 Polska subsydiowała eksport następujących produktów rolnych:

   - mleko odtłuszczone w proszku - wyeksportowano ogółem 41 482 tony, dopłacając średnio 1,44 zł/kg; łączna kwota dopłat wyniosła 59 453 tys. zł;

   - skrobia ziemniaczana - systemem dopłat objęto łącznie 20 426 ton skrobi ziemniaczanej, wydatkując na ten cel 10 701 tys. zł;

   - półtusze wieprzowe - do końca I kw. 1999 r. wyeksportowano 683 tony półtusz wieprzowych, wydatkując na dopłaty eksportowe 670,4 tys. zł;

   - cukier biały - możliwości stosowania subsydiów eksportowych w odniesieniu do tej pozycji towarowej zostały w pełni wykorzystane, natomiast dokładne dane dotyczące zarówno wielkości subsydiowanego eksportu, jak i wydatkowanej na dopłaty kwoty, będą możliwe do uzyskania po rozliczeniu przez ARiMR, tj. w miesiącu kwietniu br.

   Zgodnie z informacją uzyskaną z ARR, w roku 2000 przewidywany jest eksport (z dopłatą ARR) odtłuszczonego mleka w proszku, mięsa wieprzowego, skrobi ziemniaczanej i rzepaku.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Jerzy Plewa

   Warszawa, dnia 21 marca 2000 r.