III kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie zawieszenia kursów pociągów lokalnych na trasie Gniezno-Nakło n. Notecią przez Janowiec Wlkp.

Odpowiedź ministra transportu i gospodarki morskiej

na zapytanie nr 2392

w sprawie zawieszenia kursów pociągów lokalnych na trasie Gniezno-Nakło n. Notecią przez Janowiec Wlkp.

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poseł Barbary Hyli-Makowskiej w sprawie zawieszenia kursów pociągów lokalnych na linii kolejowej Gniezno - Nakło n. Notecią przez Janowiec Wielkopolski, w oparciu o informacje przekazane przez przedsiębiorstwo PKP - Dyrekcję Przewozów Pasażerskich, uprzejmie wyjaśniam:

   Przewozy pasażerskie na linii Gniezno-Nakło-Chojnice zostały zawieszone od 24 czerwca br. z powodu dużego deficytu, który w 1999 r. wyniósł 7 mln zł, a wskaźnik pokrycia kosztów przychodami z przewozów wynosił 12,6%. Ustalony wstępnie termin zawieszenia tych przewozów na maj br. został przesunięty na czerwiec (z uwagi na trwający rok szkolny), w celu stworzenia władzom samorządowym warunków do zorganizowania dowozów młodzieży do szkół w nowym roku szkolnym.

   Sytuacja kolejowych przewozów regionalnych, w tym również powody zawieszania niektórych przewozów w woj. kujawsko-pomorskim zostały omówione na spotkaniach przedstawicieli przedsiębiorstwa PKP z przedstawicielami władz samorządowych tego województwa w dniach: 12 maja w Warszawie, 22 maja w Bydgoszczy i 1 czerwca br. w Chojnicach. Według przedstawionej do MTiGM informacji obecni na spotkaniach przedstawiciele samorządów terytorialnych ze zrozumieniem przyjęli wyjaśnienia przyczyn planowanego zawieszenia przewozów pasażerskich na odcinku linii kolejowej Gniezno - Chojnice.

   Ponadto informuję, że między Gnieznem a Nakłem istnieje regularna komunikacja autobusowa. Janowiec Wlkp. ma połączenia autobusowe z: Poznaniem, Gnieznem, Bydgoszczą przez Szubin i Łabiszyn, Kcynią, Żninem i Nakłem.

   Szansę na poprawę sytuacji przewozów regionalnych stwarza ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa PKP, która jest w końcowej fazie procesu legislacyjnego. Po wejściu w życie ustawa otworzy samorządom wojewódzkim drogę do organizowania i finansowania przewozów pasażerskich o zasięgu lokalnym. Środki finansowe na te cele pochodzić będą m.in. z budżetu państwa. Władze samorządowe w regionach, mając kompetencje i środki finansowe oraz ponosząc o dpowiedzialność za organizację transportu w regionie, będą zawierały umowy z przewoźnikami na obsługę w zakresie przewozów pasażerskich.

   Z poważaniem

   Minister

   Jerzy Widzyk

   Warszawa, dnia 20 września 2000 r.