III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie występowania stawek celnych zero na import nasion rzepaku oraz oleju rzepakowego z niektórych krajów europejskich

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

na interpelację nr 2066

w sprawie występowania stawek celnych zero na import nasion rzepaku oraz oleju rzepakowego z niektórych krajów europejskich

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji pana posła Stanisława Steca w sprawie występowanie zerowych stawek celnych na importowany olej rzepakowy oraz na nasiona rzepaku z niektórych krajów europejskich, pragnę uprzejmie poinformować pana marszałka o stosowanym poziomie ochrony celnej ww. produktów.

   W roku bieżącym stosowana stawka celna na wszystkie rodzaje oleju rzepakowego (surowego i rafinowanego) wynosi 94,2%. Są to stawki celne ustalone na maksymalnym możliwym w tym roku poziomie, zgodnie z polską listą koncesyjną do WTO.

   Ponadto stosowane są stawki preferencyjne w imporcie:

   - oleju rzepakowego surowego z Czech i Słowacji -10%, Węgier - 15% i Łotwy - 0%,

   - oleju rzepakowego rafinowanego z Czech i Słowacji, Węgier, Rumunii - 20% oraz z Łotwy - 0%.

   Ponadto pragnę wyjaśnić, że wycofanie preferencji celnych z krajów CEFTA, Litwy i Łotwy na olej rzepakowy jest możliwe jedynie w drodze zastosowania klauzul ochronnych (na podstawie art. 14 tych umów), czyli w przypadku, gdy ich import z tych krajów będzie realizowany w takiej ilości i na takich warunkach, że będzie powodował zakłócenia na rynku tego produktu. Import oleju rzepakowego za 4 miesiące br. wyniósł 6099 ton, w tym z Czech - 3724 tony, natomiast nie było importu z Węgier, Rumunii i Łotwy. Wielkość importu oleju rzepakowego w roku bieżącym, w rozbiciu na kraje, nie daje podstawy do wycofania preferencji w imporcie z krajów, którym Polska udzieliła tych preferencji.

   Jednocześnie pragnę poinformować, że w roku bieżącym obowiązują kontyngenty WTO dostępu do rynku (DzU nr 158 z 1998 r. poz. 1037) na:

   - olej rzepakowy surowy w wysokości 7400 ton po 35-procentowej stawce celnej dla poz. PCN 1514 10 10 0, 1514 10 90 0, 1514 90 10 0,

   - olej rzepakowy rafinowany, konfekcjonowany - 600 ton po 45-procentowej stawce celnej dla poz. PCN 1514 90 90 1 oraz 40-procentowej stawce celnej dla poz. PCN 1514 90 90 9.

   Odnośnie do poziomu ochrony celnej ziarna rzepaku pozostałego (poz. PCN 1205 00 90), tj. bez rzepaku siewnego, pragnę poinformować, że aktualnie obowiązuje przedstawiony poniżej poziom stosowanych stawek celnych:

   - stawka celna autonomiczna (stosowana) - 15%,

   - stawka celna konwencyjna - 30%,

   - stawka celna preferencyjna: z Czech i Słowacji - 15%, z krajów DEV - 10,5% oraz z krajów LDC, Rumunii, Litwy i Łotwy - 0%.

   Ponadto na ziarno rzepaku siewne (PCN 1205 00 10 0) w imporcie z krajów CEFTA, Litwy i Łotwy obowiązuje preferencyjna stawka celna w wysokości 0%.

   Podniesienie stawek celnych w imporcie z niektórych krajów CEFTA, Litwy i Łotwy, którym Polska przyznała preferencje celne, jest możliwe jedynie, podobnie jak i w przypadku oleju rzepakowego, w drodze zastosowania klauzul ochronnych (na podstawie art. 14 tych umów), czyli w przypadku, gdy import rzepaku z tych krajów będzie realizowany w takiej ilości i na takich warunkach, że będzie powodował zakłócenia na rynku tego produktu. Według danych Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin import rzepaku za 6 miesięcy br. wyniósł 610 ton, co nie daje podstaw do wycofania preferencji w imporcie z krajów, którym Polska udzieliła tych preferencji.

   Ponadto w roku bieżącym istnieje możliwość nałożenia na importowane w 1999 r. ziarno rzepaku opłat celnych dodatkowych. Zastosowanie tych opłat może nastąpić po opublikowaniu rozporządzenia ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej w sprawie określenia wielkości progowej, po spełnieniu jednak warunku przekroczenia przez import wielkości progowej, która wynosi 206 500 ton.

   Największym problemem w ochronie krajowego rynku przed importem zarówno rzepaku jak i oleju rzepakowego są potencjalne możliwości zwiększonego importu z krajów CEFTA. W ramach Umowy CEFTA z dniem 1 stycznia 1996 r. Polska przyznała daleko idące koncesje na rzepak i olej rzepakowy importowany z poszczególnych krajów CEFTA. Chciałbym poinformować pana marszałka, że dopóki import z ww. krajów nie będzie znacząco wyższy od średniego importu z lat poprzednich, to nie ma prawnych możliwości wycofania preferencji. Wycofanie preferencji przy braku importu narusza zasady Umowy CEFTA i może być podstawą do zastosowania środków odwetowych ze strony partnerów.

   Ponadto pragnę poinformować pana marszałka, że wycofanie preferencji na podstawie art. 14 Umowy CEFTA, nawet w przypadku importu kukurydzy i pszenicy z Węgier, spowodowało negatywną reakcję partnerów i zastosowanie środków odwetowych na polskie produkty eksportowane do Węgier (np. za ziemniaki i przetwory z ziemniaków, cukier, sery i twarogi), polegających na wycofaniu preferencji z dniem 14 czerwca br.

   Jednocześnie pragnę poinformować pana marszałka, że Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej monitoruje import zarówno oleju rzepakowego jak i rzepaku, w celu podjęcia ewentualnych decyzji odnośnie do regulacji celnych wobec tych produktów.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Jerzy Plewa

   Warszawa, dnia 14 lipca 1999 r.