III kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie umowy pomiędzy Pocztą Polską a firmą Alliance Media Polska

Odpowiedź ministra łączności

na zapytanie nr 1948

w sprawie umowy pomiędzy Pocztą Polską a firmą Alliance Media Polska

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymanym przy piśmie z dnia 28 kwietnia br. zapytaniem pana posła Bogdana Lewandowskiego w sprawie umowy pomiędzy Pocztą Polską a firmą Alliance Media Polska, opierając się na informacjach przekazanych mi w tej sprawie przez p.p.u.p. Poczta Polska, chciałbym poinformować, co następuje:

   Alliance Media Polska SA posiada kilkuletnie doświadczenie w zakresie reklamy zewnętrznej i wewnętrznej na rynkach międzynarodowych. Doświadczenie to pozwala mieć nadzieję na stworzenie kompleksowego rozwiązania systemu reklamy wewnętrznej przedsiębiorstwa, przygotowanego z uwzględnieniem wszelkich wymagań i ograniczeń stawianych przez Pocztę Polską.

   Umowa pomiędzy p.p.u.p. Poczta Polska a firmą Alliance Media Polska SA została podpisana w dniu 8 marca 2000 r. Jej przedmiotem jest współpraca w zakresie świadczenia usług marketingowych w zakresie reklamy wewnątrz wybranych urzędów pocztowych na miejscach ekspozycji urządzeń reklamowych będących w posiadaniu Poczty Polskiej. Wzajemna współpraca realizowana będzie przez strony generalnie w następujący sposób: Poczta umożliwi spółce instalację infrastruktury technicznej oraz urządzeń reklamowych w należących do Poczty Polskiej wybranych urzędach pocztowych, natomiast spółka zainstaluje infrastrukturę techniczną i urządzenia reklamowe za odpłatnością na rzecz poczty. Umowa szczegółowo opisuje zasady współpracy z Pocztą Polską, określa między innymi rodzaje reklam, których AMP SA nie może zamieszczać:

   1) reklam produktów i usług naruszających powszechnie uznawane normy moralności publicznej oraz zawierających treści naruszające dobre obyczaje,

   2) reklam wyrobów alkoholowych,

   3) reklam dotyczących kampanii politycznych, w tym wyborów prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych,

   4) reklam podmiotów i usług konkurencyjnych w stosunku do podmiotów bezpośrednio zależnych od Poczty Polskiej oraz ich usług.

   Poczta Polska oraz podmioty bezpośrednio zależne od Poczty Polskiej mogą prowadzić w obiektach akcję informacyjną o swoich usługach na zasadach nieobjętych umową. Umowa nie obejmuje również informacji o towarach sprzedawanych w urzędach pocztowych w miejscach sprzedaży.

   Poczta ma również prawo opiniować treści kampanii reklamowych eksponowanych na miejscach ekspozycji urządzeń reklamowych. W sytuacjach kontrowersyjnych może nakazać usunięcie materiałów reklamowych, wobec których zgłoszono na przykład roszczenia.

   Podpisana umowa gwarantuje Poczcie Polskiej zachowanie pełnej kontroli nad przedsięwzięciem, stałe przychody dzięki możliwości uporządkowanego wynajmu powierzchni reklamowych. Poczta zyska również potencjał w postaci sieci nośników, które Alliance Media Polska SA przekaże po zakończeniu umowy.

   Jednocześnie chciałbym poinformować, że nie jest mi znana ekspertyza prawna dotycząca ww. umowy, na treść której pan poseł Bogdan Lewandowski powołał się w swoim piśmie. Tym samym nie było możliwe bezpośrednie odniesienie się do zarzutów stawianych w tej opinii.

   Przedkładając powyższe, pozostaję z poważaniem

   Minister

   Tomasz Szyszko

   Warszawa, dnia 30 maja 2000 r.