III kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 7062
w sprawie zamiaru przekazania majątku Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA poza obszar spółki
W nawiązaniu do przekazanej w dniu 17 września 2001 r. przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów interpelacji pana posła Witolda Firaka w sprawie restrukturyzacji organizacyjnej Spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA przedstawiam następujące informacje oraz wyjaśnienia do trzech podniesionych przez pana posła kwestii:
I. Kto i na jakiej zasadzie wyraził zgodę na wniesienie majątku PGNiG SA do spółek funkcjonalnych.
W dniu 11 września 2001 r. Nadzwyczajnej Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie rozpatrzyło wniosek Zarządu PGNiG SA znak DO/555/01 w sprawie wniesienia majątku do spółek funkcjonalnych. Skierowany do NWZA PGNiG SA wniosek Zarządu został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Nadzorczą Spółki. NWZA PGNiG SA przychyliło się do wniosku Zarządu i podjęło uchwały w sprawie wyrażenia zgody Spółce PGNiG SA na podwyższenie kapitału zakładowego spółek pod firmą:
1. ˝Mazowiecka Spółka Gazownictwa˝ Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
2. ˝Karpacka Spółka Gazownictwa˝ Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie.
3. ˝Śląska Spółka Gazownictwa˝ Sp. z o.o. z siedzibą w Zabrzu.
4. ˝Pomorsko-Wielkopolska Spółka Gazownictwa˝ Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu.
Z przyczyn przedstawionych w pkt. 2 NWZA nie wydało zgody na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Górnictwo Naftowe Sp. z o.o.
Pragnę wyjaśnić, iż Zarząd Spółki PGNiG SA pod nadzorem Rady Nadzorczej Spółki realizuje przyjęte w 2000 r. oraz 2001 r. programy Rady Ministrów, tj.:
a) program pod nazwą ˝Zmiana programu restrukturyzacji organizacyjnej państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo˝ - przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 23 maja 2000 r.,
b) program pod nazwą ˝Założenia strategii prywatyzacji sektora gazowego w Polsce˝ przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 29 maja 2001 r.
Realizacja ww. programów Rady Ministrów zakłada:
- Stworzenie struktury, w ramach której spółka przesyłowo-magazynowa (PGNiG) pełniłaby rolę spółki holdingowej. Spółki zależne obejmą jednocześnie majątek niezbędny do prowadzenia przez nie działalności dystrybucyjnej i poszukiwawczo-wydobywczej.
(Faza I).
![]()
- Dokonanie podniesienia kapitału zakładowego w spółce poszukiwawczo-produkcyjnej, w ramach którego skarb państwa na skutek skonwertowania należności z tytułu umowy pomiędzy SP/PGNiG/GN obejmie akcje nowej emisji, stając się akcjonariuszem spółki poszukiwawczo-produkcyjnej. Udział objęty przez skarb państwa zostanie dopiero ustalony po dokonaniu i odebraniu wyceny wszystkich informacji będącej przedmiotem umowy, lecz już na tym etapie można założyć, że będzie to udział mniejszościowy.
(Faza II).
![]()
Przeprowadzenie fazy II, tj. podwyższenie kapitału zakładowego spółki poszukiwawczo-produkcyjnej, nie będzie miało wpływu na rozpoczęcie prywatyzacji czterech spółek dystrybucyjnych.
Z uwagi na znaczenie gazu krajowego dla bezpieczeństwa energetycznego państwa oraz możliwość wykorzystywania spółki poszukiwawczo-produkcyjnej jako stabilizatora rynku w trakcie realizacji kontraktów długoterminowych na dostawy gazu Rada Ministrów postanowiła, iż zbycie akcji spółki poszukiwawczo-produkcyjnej nastąpiłoby w drodze udostępnienia mniejszościowego pakietu akcji przez ofertę publiczną. Strategicznym inwestorem pozostanie zatem spółka kontrolowana przez skarb państwa.
Natomiast jako sposób prywatyzacji spółek dystrybucyjnych Rada Ministrów przyjęła sprzedaż akcji inwestorom strategicznym oraz późniejsze przeprowadzenie oferty publicznej akcji i rozpoczęcie notowań na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Oferta publiczna zostanie przeprowadzona w perspektywie średniookresowej od momentu sprzedaży inwestorom strategicznym; dokładny czas jej przeprowadzenia oraz wielkość uzależnione będą od wyników finansowych osiągniętych przez spółki, od warunków rynkowych i koniunktury giełdowej, jak również od strategii ministra skarbu państwa dotyczącej ewentualnego zbycia pakietów tych akcji.
II. Sprzeciw banków kredytujących PGNiG SA wobec przekazania majątku do spółek funkcjonalnych.
Kwestia negocjacji z wierzycielami PGNiG SA stanowiła jeden z podstawowych elementów determinujących realizowany program rozdzielenia majątkowego działalności wydobywczej, dystrybucyjnej i przesyłowej. W priorytetowo traktowanych negocjacjach z bankami uczestniczył Zarząd Spółki oraz minister skarbu państwa. W dniu 5 września 2001 r. Zarząd PGNiG SA pisemnie oświadczył, iż w wyniku przeprowadzonych negocjacji ˝wniesienie aktywów PGNiG SA do spółek funkcjonalnych nie spowoduje retorsji ze strony banków˝. Zakończenie negocjacji przez PGNiG SA umożliwiło udzielenie przez NWZA zgody na wniesienie majątku do spółek dystrybucyjnych.
Pragnę dodać, iż obecnie jedynie z kredytu konsorcjalnego udzielonego przez dwa krajowe banki wynika ograniczenie dysponowania przez PGNiG SA majątkiem (kompleksu kopalni Dębno) przewidzianym do przekazania Spółce Spółki Górnictwo Naftowe Sp. z o.o.
Oznacza to, iż niezwłocznie po uzyskaniu ostatecznego stanowiska banków, których kredyty zostały zabezpieczone na majątku poszukiwawczo-wydobywczym PGNiG SA, nastąpi wniesienie docelowego majątku do Spółki Górnictwo Naftowe Sp. z o.o. Z negocjacji prowadzonych z wierzycielami bankowymi wynika, iż proces ten znajduje się w ostatniej fazie ustaleń, co oznacza, iż zakończenie procesu wnoszenia majątku do Spółki Górnictwo Naftowe Sp. z o.o. powinno wkrótce być pozbawione przeszkód formalnych.
III. Konieczność zapłacenia podatku VAT z powodu wniesienia majątku do spółek funkcjonalnych.
Minister finansów w piśmie z dnia 19 lipca 2001 r. w sprawie kwestii prawno-podatkowych dotyczących wnoszenia majątku do spółek funkcjonalnych poinformował ministra skarbu państwa, iż: ˝zgodnie z § 69 pkt 3 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 109, poz. 1245 z późn. zm.) - wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego są zwolnione z podatku od towarów i usług˝.
Kończąc, pragnę wskazać, iż realizowany przez PGNiG SA proces restrukturyzacji, zakładający wniesienie majątku PGNiG SA do niezależnych czterech spółek dystrybucyjnych oraz spółki poszukiwawczo-wydobywczej (spółki funkcjonalne), w konsekwencji umożliwi trwałe przekształcenie obecnej nieprzejrzystej, monopolistycznej struktury polskiego sektora gazowego w sposób umożliwiający osiągnięcie celów priorytetowych rządu RP, w tym stworzenie struktury organizacyjnej umożliwiającej stałe zwiększanie efektywności działania - strategicznego dla interesu państwa - sektora gazowego. Utworzenie pięciu niezależnych spółek funkcjonalnych będzie oznaczało stworzenie warunków do poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej PGNiG SA. Dzięki poprawie sytuacji finansowej PGNiG SA, pewne, wymierne korzyści z realizacji przedstawionych na wstępie programów rządowych uzyska zarówno Spółka PGNiG SA, jej akcjonariusz - skarb państwa - jak również odbiorcy końcowi gazu ziemnego.
Podsekretarz stanu
Barbara Litak-Zarębska
Warszawa, dnia 28 września 2001 r.