III kadencja
Odpowiedź ministra edukacji narodowej
na interpelację nr 4575
w sprawie pozbawienia nauczycieli - wychowawców w domach dziecka prawa do dodatku za trudne warunki pracy
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do interpelacji pana posła Jana Zaciury z dnia 5 września br. dotyczącej wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy, stanowiących podstawę do przyznania z tego tytułu dodatku, uprzejmie pana marszałka informuję, co następuje:
Zgodnie z § 6 pkt 14 rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 11 maja 2000 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, sposobu obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową, wykazu stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego, ogólnych warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy stanowiących podstawę przyznania dodatku za warunki pracy oraz szczególnych przypadków zaliczania okresów zatrudnienia i innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat (DzU nr 39, poz. 455) za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: interwencyjnych i resocjalizacyjnych. Przez placówki interwencyjne należy rozumieć dotychczasowe pogotowia opiekuńcze, natomiast przez placówki resocjalizacyjne - dotychczasowe młodzieżowe ośrodki wychowawcze.
Od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (DzU nr 12, poz. 136) placówki opiekuńczo-wychowawcze działają na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (DzU z 1998 r. nr 64, poz. 414 ze zm.). Istniejące w dniu wejścia w życie ustawy publiczne domy dziecka, rodzinne domy dziecka, pogotowia opiekuńcze, ogniska wychowawcze, świetlice lub kluby środowiskowe, młodzieżowe ośrodki socjoterapii oraz placówki resocjalizacyjne - młodzieżowe ośrodki wychowawcze stały się placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej.
Minister edukacji narodowej uznał za pracę w trudnych warunkach prowadzenie przez nauczycieli zajęć wychowawczych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych: interwencyjnych i resocjalizacyjnych, na wniosek właściwego ministra, tj. ministra pracy i polityki społecznej, który zgłosił powyższy wniosek jedynie w stosunku do wskazanych w rozporządzeniu placówek.
Pragnę ponadto poinformować pana marszałka, iż w sierpniu br. minister pracy i polityki społecznej zwrócił się z wnioskiem o dokonanie nowelizacji rozporządzenia z dnia 11 maja 2000 r. w zakresie uznania za pracę w trudnych warunkach prowadzenie zajęć wychowawczych we wszystkich typach placówek opiekuńczo-wychowawczych. Aktualnie trwają prace legislacyjne nad nowelizacją powyższego rozporządzenia.
Z wyrazami szacunku
Minister
Edmund Wittbrodt
Warszawa, dnia 19 września 2000 r.