III kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na zapytanie nr 318
w sprawie wstrzymania produkcji transportera opancerzonego w Hucie Stalowa Wola
W odpowiedzi na pismo z dnia 3 lutego 1999 r. znak SPS-0203-318/99 dotyczące zapytania pana posła Władysława Stępnia przekazuję otrzymaną w dniu 3 marca 1999 r. odpowiedź z Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zgodnie z przedłożoną odpowiedzią Ministerstwo Obrony Narodowej w latach 1994-1995 prowadziło postępowanie ofertowe, które miało na celu wybór, a następnie wprowadzenie na wyposażenie sił zbrojnych RP nowego kołowego transportera opancerzonego. W postępowaniu tym uczestniczyło trzech krajowych potencjalnych producentów związanych wstępnymi porozumieniami z firmami zagranicznymi.
W oparciu o te porozumienia:
- Zakłady Mechaniczne ˝Bumar Łabędy˝ SA przedstawiły ofertę na produkcję transportera opancerzonego ˝Piranha˝ szwajcarskiej firmy MOWAG,
- Huta Stalowa Wola SA przedstawiła ofertę na produkcję transportera ˝Pandur˝ austriackiej firmy STEYR,
- ZS ˝STAR˝ SA Starachowice przedstawiły ofertę na produkcję transportera VCR francuskiej firmy PANHARD.
Konkurs ofert osiągnął etap ˝Business Planów˝ przedstawionych przez uczestniczące w nim zakłady, a następnie w związku z ustaleniami Rady Ministrów dotyczącymi wielkości budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej do 2000 r. minister obrony narodowej w grudniu 1995 r. podjął decyzję o zawieszeniu dalszego postępowania ofertowego w sprawie wyboru transportera. O decyzji tej pismem z dnia 19 grudnia 1995 r. poinformowano uczestniczące w konkursie zakłady.
Po fakcie tym Huta Stalowa Wola SA podjęła z własnej inicjatywy i na własne ryzyko dalszą współpracę z austriacką firmą STEYR, w wyniku której została wykonana poprawiona wersja transportera HSW-PANDUR 6x6.
W toku prowadzonej korespondencji Ministerstwo Obrony Narodowej każdorazowo informowało Hutę Stalowa Wola SA, że podjęte prace są wykonywane na ryzyko zakładu, a wybór kołowego transportera opancerzonego dla sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej podlega procedurze wynikającej z ustawy o zamówieniach publicznych, tj. w trybie konkursu ofert. Powyższe wynika z faktu, że dotychczasowy, prowadzony w latach 1994-1995, proces wyboru kołowego transportera opancerzonego zdezaktualizował się, ponieważ wystąpiły nowe uwarunkowania. Istnieje m.in. potrzeba korekty Założeń Taktyczno-Technicznych (ZTT), brak jest również możliwości kontynuacji procesu wyboru kołowego transportera opancerzonego w ramach decyzji Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Przemysłu i Handlu ze stycznia 1995 r., w świetle zaistniałych zmian strukturalnych w instytucjach centralnych państwa. Ponadto przyjęcie formy postępowania ofertowego wynika z dotychczasowych działań nad pozyskaniem transportera dla sił zbrojnych RP.
Jednocześnie informuję, że opinie Dowództwa Wojsk Lądowych i Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wskazują na pilną potrzebę pozyskania kołowego transportera opancerzonego dla Wojska Polskiego i są traktowane jako temat priorytetowy dla wojsk lądowych, co znajduje odzwierciedlenie w projekcie planu prac badawczo-rozwojowych na rok 1999.
W związku z powyższym pozyskanie kołowego transportera opancerzonego dla sił zbrojnych RP odbędzie się w trybie zgodnym z ustawą o zamówieniach publicznych, w którym to procesie będzie wybrany również dostawca wyrobu. Warunkiem rozpoczęcia tego procesu jest zatwierdzenie planu prac badawczo-rozwojowych na rok 1999.
Co się zaś tyczy produkcji samolotów szkolno-treningowych Iryda - I 96, to zgodnie z ugodą zawartą między Departamentem Dostaw Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Ministerstwa Obrony Narodowej oraz WSK ˝PZL-Mielec˝ SA w roku bieżącym przewiduje się rozpoczęcie badań wstępnych, a następnie badań kwalifikacyjnych, których wyniki pozwolą na podjęcie decyzji o ewentualnym uruchomieniu produkcji seryjnej.
Sekretarz stanu
Anna Skowrońska-Łuczyńska
Warszawa, dnia 19 marca 1999 r.