III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie przyszłości kopalń węgla kamiennego w Małopolsce

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 2126

w sprawie przyszłości kopalń węgla kamiennego w Małopolsce

   Szanowny Panie Pośle! W związku ze skierowaną przez pana na ręce marszałka Sejmu RP w dniu 23 czerwca 1999 r. interpelacją w sprawie przyszłości kopalń węgla kamiennego w Małopolsce uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

   Podstawowym celem realizacji rządowego programu reformy górnictwa węgla kamiennego w latach 1998-2002, przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 30 czerwca 1998 r., którego realizacja wspierana jest ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (DzU nr 162, poz. 1112), jest dostosowanie podmiotów gospodarczych sektora do efektywnego ekonomicznie funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej i utrzymanie konkurencyjności polskiego węgla na rynku krajowym przy założeniu, że począwszy od 2000 r. jednostki górnictwa nie będą ponosiły strat na działalności operacyjnej.

   W związku z powyższym we wszystkich podmiotach prowadzone są analizy osiąganych wyników produkcyjnych i ekonomicznych, które pozwalają na określenie kierunków koniecznych działań mających na celu efektywniejsze wykorzystanie możliwości górnictwa węglowego.

   W trakcie prowadzonych obecnie prac modyfikujących biznes plany spółek węglowych na lata 1998-2002 uwzględniane są różne warianty ich funkcjonowania, m.in. również takie, które zakładają likwidację kopalń trwale nierentownych. Pragnę podkreślić, że sprawy związane z działalnością kopalń należą do zarządu spółki, który na podstawie szczegółowej analizy sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej powinien podejmować w tym zakresie właściwe decyzje.

   W opracowanym w grudniu 1998 r. ˝Biznes planie Nadwiślańskiej Spółki Węglowej SA na lata 1998-2002˝ określono konieczne działania w sferze restrukturyzacji technicznej, finansowej, organizacyjnej oraz własnościowej i niezbędne warunki brzegowe funkcjonowania spółki. W swoich założeniach program NSW SA jest zgodny z programem rządowym, który przewiduje m.in. jako jedno z podstawowych narzędzi, niezbędnych do realizacji celów zakładanych w reformie, prywatyzację kopalń. Proces prywatyzacji dotyczy wyłącznie kopalń ekonomicznie efektywnych, posiadających przynajmniej 10-letnią perspektywę uzyskiwania dodatnich wyników finansowych.

   Chciałbym uprzejmie poinformować pana posła, że nadrzędnym celem, jaki zamierza osiągnąć Zarząd NSW SA, jest osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego. Po przeprowadzeniu szeregu analiz uwzględniających możliwości dalszej eksploatacji przez poszczególne kopalnie spółki stwierdzono, że nieuniknione jest zlikwidowanie w całości tych kopalń, w których aktualne i przewidywane uwarunkowania nie pozwolą na uzyskanie dodatniego wyniku finansowego. Konieczne jest także z uwagi na uwarunkowania zewnętrzne dokonanie odpowiednich zmian w biznes planie spółki, a niewykluczone, że także niektórych założeń cytowanej powyżej ustawy.

   Zarząd w swoim zakresie podjął odpowiednie decyzje odnośnie do przekształceń strukturalno-organizacyjnych i własnościowych kopalń spółki, m.in. odnośnie do KWK: ˝Siersza˝, ˝Janina˝ i ˝Brzeszcze˝, stosownie do których zakłada się, że:

   - KWK ˝Siersza˝ - poddana zostanie likwidacji, jeśli nie osiągnie pozytywnych wyników do końca czerwca 1999 r. Wcześniej prowadzona częściowa likwidacja kopalni nie wpłynęła na doprowadzenie kopalni do rentowności. Węgiel w złożu KWK ˝Siersza˝ charakteryzuje się ponadto niskimi parametrami jakościowymi, posiada ok. 2,5% zawartości siarki oraz wartość opałową nieprzekraczającą 20 000 kJ/kg. W konsekwencji jego cena rynkowa jest odpowiednio niska.

   Biznes plan NSW SA zawiera również - będący jego integralną częścią - aneks, który przedstawia prognozę wyników KWK ˝Siersza˝ m.in. w warunkach spełnienia wymogów uzyskania przez kopalnię rentowności.

   - KWK ˝Janina˝ - od 2001 r. poddana zostanie prywatyzacji w drodze prywatyzacji bezpośredniej, tj. poprzez wniesienie przedsiębiorstwa do spółki. Wydzielony z NSW SA majątek kopalni ˝Janina˝ zostanie wyceniony i wniesiony do nowo utworzonej spółki. Utworzenie podmiotu prawa handlowego nastąpi drogą zamiany wyodrębnionej części majątku NSW SA na akcje ˝Janiny˝ SA. W momencie utworzenia nowego podmiotu 100% kapitału akcyjnego będzie własnością NSW SA. W przypadku pozyskania wiarygodnego inwestora strategicznego zakłada się sprzedaż wszystkich akcji. Szczegółowe zasady prywatyzacji kopalni przedstawioną metodą będą wymagać uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy NSW SA.

   - KWK ˝Brzeszcze˝ - będzie nadal funkcjonować w strukturach organizacyjnych spółki.

   Pragnę również uprzejmie poinformować pana posła, że w celu wykorzystania przez Nadwiślańską Spółkę Węglową SA możliwości zmniejszenia zatrudnienia, poprzez tworzenie nowych miejsc pracy w trybie i na zasadach określonych powołaną ustawą, prowadzona jest ścisła współpraca z zainteresowanymi organami samorządu terytorialnego. Główne kierunki tej współpracy, obejmującej trzy powyższe kopalnie funkcjonujące obecnie w granicach woj. małopolskiego, opierać się mają na następujących działaniach:

   - aktywnym udziale w Segmencie Lokalnym Ziemi Chrzanowskiej,

   - pomocy w zdobywaniu środków z budżetu dla instytucji segmentu lokalnego z wykorzystaniem ich na szkolenia oraz tworzenia nowych miejsc pracy,

   - koordynacji działań w spółkach (instytucjach segmentów lokalnych), w których NSW SA posiada udziały np. Agencji Rozwoju Ziemi Chrzanowskiej SA,

   - ścisłej współpracy z Segmentem Lokalnym Ziemi Chrzanowskiej oraz Agencją Rozwoju Ziemi Chrzanowskiej SA (instytucja tego segmentu) w związku z zakładaną likwidacją KWK ˝Siersza˝ i koniecznością aktywizacji społeczności lokalnych.

   Pragnę przy tym podkreślić, że w myśl przepisów art. 7 ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych Nadwiślańska Spółka Węglowa SA opracowała w marcu 1999 r. ˝Program naprawczy NSW SA na lata 1999-2005˝. Program naprawczy uwzględnia m.in. omawiane już powyżej zamierzenia dotyczące kopalni ˝Siersza˝, które przedstawiają prognozę jej wyników m.in. w warunkach spełnienia wymogów uzyskania przez kopalnię rentowności.

   Chciałbym także nadmienić, że w związku z przyjęciem do realizacji ˝Programu naprawczego dla KWK ˝Siersza˝, zakładającego osiągnięcie nieujemnego wyniku finansowego w drugim półroczu 1999 r., wstrzymano obecnie decyzję o całkowitej likwidacji kopalni. W przypadku nieuzyskania wyniku finansowego przyjętego w programie naprawczym w roku 2000 nastąpi całkowita likwidacja KWK ˝Siersza˝, zaś jej pracownicy przemieszczeni będą w pierwszej kolejności do innych kopalń NSW SA. Natomiast w razie uzyskania przez kopalnię rentowności planuje się połączenie jej z elektrownią ˝Siersza˝ w nowy podmiot energetyczno-wydobywczy. Przewiduje się, że znajdzie w nim zatrudnienie 1058 pracowników kopalni.

   Poważną przeszkodą w zrealizowaniu zamierzeń dotyczących połączenia KWK ˝Siersza˝ z Elektrownią ˝Siersza˝ jest brak możliwości uzyskiwania przez kopalnię węgli o odpowiednich parametrach przy określonych, możliwych do zaakceptowania przez elektrownię, kosztach. Zależy to przede wszystkim od kopalni, ale także od warunków górniczo-geologicznych, które są od niej zależne. Włączenie do tej struktury innych kopalń małopolskich jest możliwe, lecz nieuzasadnione potrzebami Elektrowni ˝Siersza˝.

   Równocześnie jeszcze raz podkreślam, że w przypadku KWK ˝Siersza˝ decyzja co do dalszego jej funkcjonowania lub głębokiej restrukturyzacji należy wyłącznie do Zarządu Nadwiślańskiej Spółki Węglowej SA.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Jan Szlązak

   Warszawa, dnia 16 lipca 1999 r.