III kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie zlecania przez MEN szkoleń ekspertów do pracy w komisjach egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych powoływanych do awansowania nauczycieli

Odpowiedź ministra edukacji narodowej

na zapytanie nr 4131

w sprawie zlecania przez MEN szkoleń ekspertów do pracy w komisjach egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych powoływanych do awansowania nauczycieli

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie panów Franciszka Potulskiego i Krzysztofa Baszczyńskiego, posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie zlecania przez Ministerstwo Edukacji Narodowej szkoleń ekspertów do pracy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powołanych do rozpatrywania wniosków o awans zawodowy nauczycieli, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

   Ustawą z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw został wprowadzony nowy system awansu zawodowego nauczycieli.

   Kwestie dotyczące awansu zawodowego nauczycieli oraz działalności komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych szczegółowo regulują:

   - rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (DzU nr 70, poz. 825),

   - rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 14 lipca 2000 r. w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać eksperci wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, oraz warunków wpisywania na listę ekspertów i skreślania z niej (DzU nr 70, poz. 822).

   Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 14 lipca 2000 r. w sprawie wymagań, jakim powinni odpowiadać eksperci wchodzący w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, oraz warunków wpisywania na listę ekspertów i skreślania z niej do głównych wymagań, jakie musi spełniać kandydat na eksperta, należą:

   - posiadanie co najmniej wykształcenia wyższego magisterskiego,

   - uzyskanie rekomendacji instytucji lub stowarzyszenia działającego na rzecz systemu oświaty i wychowania, nauki i szkolnictwa wyższego lub nauczycielskiego związku zawodowego,

   - posiadanie co najmniej siedmioletniego stażu pracy pedagogicznej, psychologicznej, naukowo-dydaktycznej, dydaktycznej albo artystycznej oraz posiadanie co najmniej dwuletniego stażu pracy w okresie ostatnich 5 lat w szkole wyższej, zakładzie kształcenia nauczycieli, publicznej placówce doskonalenia nauczycieli lub w charakterze doradcy metodycznego, konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, wychowawcy, pedagoga lub psychologa zatrudnionego w systemie placówek poradnictwa rodzinnego i opiekuńczo-wychowawczego.

   Zachowując ww. przepisy do marca br., powołano ok. 3000 ekspertów, którzy posiadają specjalistyczne przygotowanie w zakresie przedmiotu lub prowadzonych zajęć. Członkowie tych komisji - będąc wysokiej klasy specjalistami wąskich dziedzin - nie mieli dotąd żadnych doświadczeń związanych z oceną dorobku zawodowego nauczycieli, oceną wymagań stawianych kandydatom na nauczycieli mianowanych i dyplomowanych, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, oraz formalnymi kwestiami związanymi z pracą komisji. Ministerstwo Edukacji Narodowej deklarowało przygotowanie odpowiednich materiałów oraz zorganizowanie szkoleń dla uczestników komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych również w ramach zadań zleconych MEN.

   W ramach zadań zleconych dotacje zostały przyznane na zasadzie wyboru najkorzystniejszych ofert i tylko wówczas, jeśli wnioskodawca miał warunki do realizacji konkretnego zadania, złożył wniosek zgodnie z wykazem zadań MEN na rok 2001.

   Przy udzielaniu dotacji preferowane były organizacje funkcjonujące co najmniej jeden rok i przeznaczające na realizację zadania minimum 15% środków własnych lub pozyskanych z innych niż ta dotacja źródeł (z wyjątkiem zadań, które były realizowane z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej).

   Instytut Promocji Nauczycieli ˝Solidarność˝ złożył wniosek o dotację zadania zleconego - szkolenie ekspertów MEN do pracy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych powoływanych w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli - jako stowarzyszenie zajmujące się kształceniem ustawicznym nauczycieli.

   Ministerstwo Edukacji Narodowej - po dopełnieniu procedury przyznawania dotacji dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań państwowych w roku 2001 - nie zleciło wykonania powyżej wymienionego zadania zleconego związkowi zawodowemu, lecz stowarzyszeniu prowadzącemu statutową działalność w zakresie doskonalenia nauczycieli.

   Adresatami ww. szkolenia byli eksperci z listy Ministerstwa Edukacji Narodowej, którzy zasiadali w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli w 2001 r. na terenie 16 województw, powoływanych przez organy prowadzące placówki oświatowe i kuratoria oświaty. Nabór odbywał się poprzez wysyłanie ofert do ekspertów wg listy MEN. Kurator oświaty nie dokonywał naboru osób uczestniczących w kursie. Udostępnił listę adresową ekspertów MEN. O uczestnictwie w kursie decydowała kolejność zgłoszeń.

   Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia uzna pan marszałek za wyczerpujące.

   Z wyrazami szacunku

   Minister

   Edmund Wittbrodt

   Warszawa, dnia 10 sierpnia 2001 r.