III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie ujednolicenia wykładni przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dokonywanej przez urzędy skarbowe

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na ponowną interpelację posła Ryszarda Wawryniewicza

na interpelację nr 5228

w sprawie ujednolicenia wykładni przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dokonywanej przez urzędy skarbowe

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem znak: SPS-0202-5228p/01, przy którym została przesłana interpelacja pana posła Ryszarda Wawryniewicza w sprawie wykładni przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, uprzejmie informuję:

   1. W moim piśmie z dnia 09.02.2001 r. nie ma stwierdzeń uprawniających do wyciągnięcia wniosków, o których mowa w piśmie pana posła. W moim piśmie z dnia 09.02.2001 r. wyraźnie wskazałem, że to wystawca faktury, a nie odbiorca dokonuje przeliczenia kwot w walutach innych niż złote.

   Jednocześnie informuję, że zasady wystawiania faktur VAT określa rozporządzenie ministra finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 109, poz. 1245, ze zm.). Przepis § 37 ww. rozporządzenia określa, jakie co najmniej dane powinna zawierać prawidłowo wystawiona faktura VAT. Zgodnie z § 37 ust. 1 pkt 6-7 i 9-12 cyt. rozporządzenia faktura VAT powinna zawierać m.in. ceny jednostkowe towaru lub usługi, kwotę podatku oraz wartości sprzedanych towarów lub usług (bez podatku - wartości netto i z podatkiem - wartości brutto), z podziałem na poszczególne stawki podatkowe lub objęte zwolnieniem od podatku, a także kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem. Ponadto w ust. 5 § 37 cyt. rozporządzenia określono sposób zaokrąglania kwot wykazywanych w fakturze VAT, zgodnie z którym kwoty wykazywane w tej fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza. Powyższe wskazuje wprost, że podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do wystawiania faktury VAT zgodnie z cyt. ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. wystawiają takie faktury w walucie polskiej. Zatem podatnik może odliczyć podatek naliczony tylko z faktury VAT spełniającej wymogi określone w cyt. przepisach i przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w przepisach ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. i cyt. rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1999 r. Dodatkowo należałoby wskazać, że techniczny sposób sporządzenia (wystawienia) faktury VAT jest drugorzędną kwestią.

   2. Odnośnie do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur VAT dokumentujących otrzymane zaliczki na poczet wykonywanych usług budowlanych, wskazać należy, iż według stanu prawnego obowiązującego w 1999 r. podatnik zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 3a ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług nie wcześniej niż w miesiącu otrzymania przez nabywcę towaru lub wykonania usługi albo otrzymania przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty) podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 6 ust. 8 cyt. ustawy, co oznacza, iż odliczeniu podlegał podatek z faktur dokumentujących pobranie co najmniej połowy ceny zaliczek na usługi budowlane. W tym miejscu należy zauważyć, że w art. 6 ust. 8 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. zostało wprowadzone pojęcie przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty na równi z zapłatą. W związku z tym w rozumieniu przepisów dotyczących podatku od towarów i usług przyjęcie zaliczki (zadatku, przedpłaty, raty) przed wykonaniem robót budowlanych i budowlano-montażowych traktuje się jak przyjęcie całości lub części zapłaty, powodujące powstanie obowiązku podatkowego.

   Poruszone przez pana posła kwestie szczegółowo wyjaśniłem w piśmie z dnia 09.02.2001 r. nr PP3-0692-1427/00/AP. Wprawdzie przed wprowadzeniem zmian w przepisach ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. prawo dokonywania tych odliczeń miało charakter bardziej złożony, to jednak uwzględniając całą konstrukcję systemu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, odliczenia takie należy uznać za prawidłowe. Każdy stan faktyczny musi być jednak oceniany odrębnie z uwagi na brak przed rokiem 2000 jednoznacznych uregulowań w zakresie odliczeń podatku z faktur dokumentujących zaliczki mniejsze niż 50% ceny.

   Jednocześnie informuję pana posła, iż udzielona panu odpowiedź nie powinna być rozpowszechniana między wyborcami z uwagi na to, iż każdy stan faktyczny może być odmienny i w związku z tym powinien być dokładnie zbadany w celu udzielenia właściwej informacji. W celu uzyskania informacji w indywidualnych stanach faktycznych podatnik może zwrócić się do właściwego urzędu skarbowego. Zgodnie bowiem z art. 14 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU nr 137, poz. 926, ze zm.) na żądanie podatnika do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w których nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, właściwy jest organ podatkowy pierwszej instancji. Podatnik, występując z tym żądaniem do urzędu skarbowego, jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

   Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję pana posła, iż podjęte zostaną działania zmierzające do usunięcia wskazanych przez pana posła rozbieżności w interpretowaniu przepisów prawa podatkowego, jeżeli takie będą miały miejsce.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Jan Rudowski

   Warszawa, dnia 18 października 2001 r.