III kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 6856
w sprawie planu prywatyzacji Poczty Polskiej SA przez ministra łączności
Szanowny Panie Marszałku! W związku z nadesłaną przy piśmie z dnia 20 lipca 2001 r., znak: DSPR 4401-563/01 interpelacją poseł Renaty Szynalskiej w sprawie planu prywatyzacji Poczty Polskiej chciałbym przedstawić w tej sprawie co następuje:
Poczta Polska nie jest spółką akcyjną, lecz działa w formie prawnej państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, nie byłaby więc możliwa jej prywatyzacja w drodze podziału i utworzenia na jej majątku spółek. Ewentualna prywatyzacja musiałaby zostać przeprowadzona na zasadach i w trybie przewidzianym dla przedsiębiorstw państwowych, co oznacza, że konieczne byłoby jej poprzedzenie komercjalizacją, czyli przekształceniem w jednoosobową spółkę skarbu państwa. Jednakże w chwili obecnej nie są podejmowane żadne działania, które miałyby na celu sprywatyzowanie majątku Poczty Polskiej. Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów dnia 14 lipca 1998 r. ˝Programem prywatyzacji do roku 2001˝ Poczta Polska nie znalazła się na liście przedsiębiorstw przewidzianych do prywatyzacji.
Innym natomiast z punktu widzenia prawa zagadnieniem jest tworzenie przez Pocztę Polską podmiotów gospodarczych, do czego jest ona upoważniona na podstawie art. 15 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ˝Poczta Polska˝ (DzU nr 106, poz. 675, z późn. zm.). W rzeczywistości interpelacja pani poseł Renaty Szynalskiej dotyczy tego właśnie problemu. Chciałbym więc przedstawić krótkie wyjaśnienia na temat działań Poczty Polskiej zmierzających do utworzenia podmiotów gospodarczych wymienionych w interpelacji.
Pierwszą spółką, o której wspomina pani poseł, jest Interpoczta. Istotnie Poczta Polska rozważa przystąpienie do przedsięwzięcia polegającego na wykorzystaniu nowych technologii związanych z siecią internetową do prowadzenia działalności gospodarczej. Plany te uwzględniają konieczność dostosowania działalności przedsiębiorstwa do zmieniających się realiów gospodarczych, rozwoju nowych technologii i tworzenia nowych rynków zbytu związanych ze sferą e-biznes. Projekt Interpoczta SA nie wyszedł jednak dotychczas ze stadium opracowań wewnętrznych i nie doszło do jego realizacji ani w formie działalności w ramach struktur Poczty Polskiej ani też w formie niezależnego podmiotu gospodarczego. Prawdą jest, że opracowywany był biznesplan przedsięwzięcia, ale nie został on zaakceptowany ze względu na nadmierną ogólnikowość i brak precyzji.
Odnośnie do drugiej wymienionej przez panią poseł spółki, określonej jako Postkol, chciałbym wyjaśnić, że w trakcie prac nad wariantowym modelem logistyki Poczty Polskiej pojawiła się koncepcja wspólnego przedsięwzięcia Poczty Polskiej i Polskich Kolei Państwowych zakładająca wykorzystanie infrastruktury pocztowej (transport samochodowy) i kolejowej. Osiągnięcie tego celu byłoby możliwe albo w ramach umowy handlowej pomiędzy Pocztą Polską a PKP albo poprzez uzyskanie przez Pocztę Polską koncesji i wykorzystanie własnych ambulansów. Prace nad tym projektem nie wyszły jednak poza fazę wstępną, nie został przygotowany żaden biznesplan ani nawet nie przewidziano żadnej konkretnej nazwy dla ewentualnego podmiotu.
Trzecia spółka, tj. Pocztowa Agencja Ochrony w założeniach miała być podmiotem świadczącym usługi ochroniarskie dla poważnych klientów korporacyjnych, tj. banki, sieci paliwowe czy centra handlowo-usługowe. Usług tych ze względu na ograniczone możliwości nie mogłaby świadczyć Straż Pocztowa, nigdy jednak nie brano pod uwagę jej likwidacji, a ewentualne powołanie obok niej Pocztowej Agencji Ochrony miałoby na celu rozszerzenie oferty rynkowej Poczty Polskiej w zakresie usług ochrony osób i mienia na podstawie posiadanej koncesji. Cały projekt związany z utworzeniem Pocztowej Agencji Ochrony nie wyszedł nigdy poza fazę analityczno-studialną.
W związku z powyższym chciałbym raz jeszcze zaznaczyć, że nie istnieją żadne plany zakładające prywatyzację Poczty Polskiej. Są natomiast prowadzone prace w zakresie restrukturyzacji p.p.u.p. Poczta Polska mające na celu dostosowanie struktur przedsiębiorstwa do nowych rodzajów działalności i do podniesienia jego efektywności ekonomiczno-finansowej. Zagadnienia restrukturyzacji nie należy jednak utożsamiać z prywatyzacją czy nawet komercjalizacją. Chciałbym stanowczo podkreślić, że ani rząd ani kierownictwo przedsiębiorstwa nigdy nie podejmowali żadnych działań, które w jakikolwiek sposób mogłyby zagrozić interesom przedsiębiorstwa, a tym samym interesowi społecznemu. Nie ma zatem obawy wyprzedaży majątku firmy obcemu kapitałowi, co w konsekwencji miałoby prowadzić do zagrożenia bytu przedsiębiorstwa. Wręcz przeciwnie, we wszelkich planach dotyczących restrukturyzacji Poczty Polskiej jako cel nadrzędny stawia się umocnienie pozycji przedsiębiorstwa oraz zadowolenie jego klientów i pracowników.
Przedstawiając powyższe, pozostaję z szacunkiem
Podsekretarz stanu
Jarosław Barańczak
Warszawa, dnia 17 września 2001 r.