III kadencja
Interpelacja nr 1146
do prezesa Rady Ministrów
w sprawie odbudowy polskiego odcinka drogi Elbląg-Kaliningrad oraz budowy przejścia granicznego w Grzechotkach
Szanowny Panie Premierze! W ustaleniach I i II Polsko-Rosyjskiego Okrągłego Stołu zapisano również odbudowę polskiego odcinka drogi Elbląg - Kaliningrad wraz z budową międzynarodowego przejścia drogowego w Grzechotkach z terminem realizacji do 1998 r. Niestety zdania te nie są realizowane, poza budową mostu przez graniczną rzekę Omazę. Do tej pory nie podjęto natomiast w ogóle budowy przejścia granicznego, które limituje odbudowę drogi i przekazanie jej do użytku, podczas gdy po rosyjskiej stronie jest ona zaawansowana w ok. 70%.
Władze woj. elbląskiego wielokrotnie występowały do rządu o przystąpienie do budowy infrastruktury tego nowego przejścia. Urząd Wojewódzki posiada koncepcję budowy przejścia, której orientacyjny koszt w cenach 1998 r. wynosi 65 mln zł. Tak kosztowne przedsięwzięcie nie może być realizowane w ramach budżetu wojewódzkiego, także nowego. Niezbędna jest znaczna pomoc ze strony władz centralnych.
W 1997 r. minister transportu i gospodarki morskiej podjął decyzję, że odbudowa drogi (40 km) będzie realizowana w trzech etapach ze środków krajowych jako drogi ogólnodostępnej i nieodpłatnej. Przyjęty w następstwie tego harmonogram przewidywał w I etapie budowę w latach 1997-1998 mostu o długości 223 m nad rzeką Omazą, a także modernizację 11,4 km drogi od granicy do węzła drogowego Maciejewo oraz 7 km drogi nr 507 do Braniewa.
Obecnie realizowana jest ze znacznym opóźnieniem budowa mostu. Nie rozpoczęto natomiast odbudowy dróg przewidzianych we wspomnianym harmonogramie I etapu. Co gorsza, według posiadanych przeze mnie informacji Gdańska Dyrekcja Dróg Publicznych nie posiada środków na rozpoczęcie odbudowy tych dróg w 1999 r.
Należy nadmienić, że władze Obwodu Kaliningradzkiego wielokrotnie podnosiły sprawę odbudowy polskiego odcinka drogi Kaliningrad - Elbląg. Strona rosyjska przystąpiła do prac na swoim odcinku tej drogi już kilka lat temu i daleko je zaawansowała. Na spotkaniach roboczych za każdym razem deklarowała, że jest przygotowana także do budowy przejścia granicznego z chwilą rozpoczęcia tych prac przez stronę polską.
Istniejące przejścia graniczne w Gronowie i Bezledach nie posiadają właściwego układu komunikacyjnego łączącego Obwód Kaliningradzki z Polską. Układy te stanowią też duże zagrożenie bezpieczeństwa ruchu i środowiska naturalnego.
Odbudowana droga Elbląg - Kaliningrad przez Grzechotki będzie natomiast spełniać wszystkie współczesne i perspektywiczne wymogi zarówno bezpieczeństwa ruchu, jak i ekologiczne.
Budowa przejścia granicznego w Grzechotkach oraz dobudowa polskiego odcinka drogi Elbląg - Kaliningrad jest przedsięwzięciem znacząco przyczyniającym się do nasilenia współpracy gospodarczej z Rosją i krajami nadbałtyckimi, a także do rozwoju gospodarczego i aktywizacji terenów Polski północno-wschodniej.
Mając na uwadze powyższe, wydaje się ze wszech miar uzasadnione ujęcie w planie GDDP na 1999 r. zakończenia budowy mostu i rozpoczęcia odbudowy dróg przewidzianych w I etapie, jak również podjęcie decyzji o budowie przejścia granicznego w Grzechotkach oraz zabezpieczenie środków na ten cel zarówno z budżetu państwa, jak i funduszu PHARE CBS dla granicy wschodniej.
W związku z tym, że uruchomienie przejścia granicznego w Grzechotkach wraz z drogą Elbląg - Kaliningrad nie tylko warunkuje rozwój gospodarczy północno-wschodniej Polski, ale należy także do zadań priorytetowych Euroregionu Bałtyk - uprzejmie proszę o udzielenie informacji, w jakich terminach należy oczekiwać realizacji poszczególnych zadań tego przedsięwzięcia oraz, jakie środki finansowe i w jakich terminach zostaną na ten cel przeznaczone.
Poseł Witold Józef Gintowt-Dziewałtowski
Warszawa, dnia 19 listopada 1998 r.