III kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
na interpelację nr 6030
w sprawie nieprawidłowości w użytkowaniu nowego systemu wydawania dowodów osobistych
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację nr 6030 posła na Sejm RP pana Stanisława Pawlaka w sprawie nieprawidłowości w użytkowaniu nowego systemu wydawania dowodów osobistych, z upoważnienia ministra spraw wewnętrznych i administracji, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
W dniu 30 czerwca 2000 r. została podpisana umowa pomiędzy Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji a Konsorcjum utworzonym przez Drukarnię Skarbową i firmę Multipolaris Kft na ˝Utworzenie systemu centralnej personalizacji dokumentów osobistych i ich wydawania˝.
Przedmiotem zawartej umowy było m.in. uruchomienie procesu produkcyjnego dokumentów, w tym adaptacja pomieszczeń dla potrzeb instalowanych urządzeń, oprogramowania dla procesu produkcyjnego, przeszkolenie personelu, wyposażenie techniczne i oprogramowanie dla urzędów gmin w całym kraju oraz przesyłanie danych w formie informatycznej do Centrum Personalizacji Dokumentów (CPD). Zgodnie z umową zawartą pomiędzy MSWiA i Konsorcjum dostarczony do wszystkich gmin sprzęt objęty jest serwisem gwarancyjnym. Kwestia serwisu pogwarancyjnego będzie przedmiotem odrębnych negocjacji pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą.
Wskazane powyżej warunki umowy zostały dotrzymane i system wydawania nowych dowodów osobistych z dniem 1 stycznia 2001 r. został wdrożony w całym kraju.
Pragnę podkreślić, iż w każdej gminie został zainstalowany wysokiej klasy sprzęt do przekazywania danych (zawartych we wnioskach o wydanie dowodu osobistego) do Centrum Personalizacji Dokumentów. Pracownicy obsługujący system zostali przeszkoleni.
W gminach, w których pracownicy posiadają umiejętność obsługi komputera oraz prawidłowo wprowadzają dane osobowe, praca przebiega bez zakłóceń, a dowody osobiste wydawane są terminowo.
Z informacji wpływających do MSWiA wynika, że w niektórych gminach występują problemy z wydawaniem nowych dowodów osobistych. Jednak tak poważne przedsięwzięcie, jakim jest wdrożenie nowego systemu wydawania dokumentów, może powodować pewne problemy dotyczące awarii sprzętu, niedoskonałości oprogramowania oraz braku odpowiedniego doświadczenia pracowników obsługujących system. Są one na bieżąco monitorowane i eliminowane przez Konsorcjum w porozumieniu z MSWiA.
Wszystkie nieprawidłowości zgłoszone przez organy gmin do MSWiA są natychmiast przekazywane do Wykonawcy, którym jest Konsorcjum w składzie Drukarnia Skarbowa PP oraz spółka prawa węgierskiego Multipolaris. Wykonawca zgodnie z postanowieniami umowy z dnia 30 czerwca 2000 r. jest odpowiedzialny za bieżącą obsługę systemu. Wszelkie awarie powinny być usuwane niezwłocznie po ich zgłoszeniu. Nie powodują one jednak przerw w obsłudze obywateli. Wnioski o wydanie dowodu osobistego przyjmowane są na bieżąco i po usunięciu awarii przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów.
Z informacji uzyskanych od Wykonawcy wynika, że wszystkie uszkodzone klucze do skanerów zostały wymienione na nowe do 24 marca br. w tych gminach, które zgłosiły tę awarię. Problem zgłoszony przez większość organów gmin dotyczący małych odstępów pomiędzy numerem domu a numerem mieszkania został już przez Wykonawcę systemu rozwiązany i numer domu oddzielany jest od numeru mieszkania literą ˝m˝.
Opóźnienia w personalizacji dokumentów i wydłużenie oczekiwania na dowody osobiste przez wnioskodawców były spowodowane przekazywaniem danych z gmin do CPD w trybie awaryjnym (na dyskietkach za pośrednictwem ośrodków informatyki - terenowych banków danych przy urzędach wojewódzkich). Problemy te zostaną rozwiązane z chwilą uruchomienia systemu teletransmisji danych drogą radiową - GSM. Z zapewnień wykonawcy - PTK Centertel wynika, że transmisja danych z wykorzystaniem łączy GSM zostanie uruchomiona do dnia 12 kwietnia br.
Reasumując, sukcesywne opanowywanie nowej technologii i pogłębianie praktycznych umiejętności podczas procesu wydawania dowodów osobistych przyczynią się do coraz sprawniejszego funkcjonowania systemu, a tym samym skrócenia terminu oczekiwania wnioskodawców - bezpośrednio zainteresowanych klientów systemu.
Podsekretarz stanu
Kazimierz Ferenc
Warszawa, dnia 5 kwietnia 2001 r.