III kadencja

Zapytanie w sprawie pozyskania środków finansowych z Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych na skierowanie wód opadowych z części południowo-wschodniej obwodnicy Tarnowa do potoku Wątok

Zapytanie nr 2223

do ministra transportu i gospodarki morskiej

w sprawie pozyskania środków finansowych z Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych na skierowanie wód opadowych z części południowo-wschodniej obwodnicy Tarnowa do potoku Wątok

   Naruszenie stosunków wodnych, jakie ujawniło się po wykonaniu południowego obejścia miasta Tarnowa, powoduje podtapianie i zalewanie terenów położonych w zachodniej części wsi Skrzyszów oraz południowo-wschodniej części Tarnowa. Stany takie nie miały miejsca przed wybudowaniem w latach 90. obwodnicy, choć potok Strusinka odwadnia tereny zdrenowane w tym rejonie od 100 lat.

   Chcąc zakończyć te niekorzystne i groźne zjawiska, działając wspólnie: prezydent miasta Tarnowa, starosta tarnowski oraz wójt gminy Skrzyszów, postanowili rozwiązać problem poprzez skierowanie wód opadowych z części południowo-wschodniej obwodnicy oraz jej otoczenia (wpływających obecnie do źródłowego odcinka Strusinki) rowem częściowo krytym do potoku Wątok, który jest ciekiem wyższego rzędu i jest w stanie przejąć te kwoty.

   Według wstępnych kalkulacji, koszty wykonania takiej inwestycji nie powinny przekroczyć 300 tys. zł. Nasze samorządy są gotowe ponieść 50% tych kosztów oraz przejąć rolę inwestora zadania. Wykonany już został projekt techniczny dla I części inwestycji, dla II jest w opracowaniu - zakończenie w czerwcu br.

   W dniu 2 czerwca br. odbyło się kolejne spotkanie poświęcone rozwiązaniu przedstawionego problemu, z udziałem przedstawicieli GDDP OPW w Krakowie, na którym zaproponowano zawarcie porozumienia miasta Tarnowa, gminy Skrzyszów, powiatu tarnowskiego oraz GDDP w sprawie partycypacji w kosztach wykonania odwodnienia.

   Zwracam się do pana ministra z uprzejmą prośbą o umożliwienie przystąpienia do realizacji zaplanowanej inwestycji poprzez współfinansowanie jej przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych w 50%. Jestem przekonany, że mając na względzie dobrą współpracę z naszymi samorządami, przychyli się pan do wspólnej prośby.

   W związku z powyższym uprzejmie zapytuję:

   1. Czy resort transportu wesprze starania tarnowskich samorządów lokalnych o współfinansowanie przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych opisanej wyżej inwestycji?

   2. Czy są realne szanse, by takie współfinansowanie z GDDP otrzymać?

   Z poważaniem

   Poseł Grzegorz Cygonik

   Warszawa, dnia 12 lipca 2000 r.