III kadencja

Interpelacja w sprawie sytuacji polskich firm transportowych

Interpelacja nr 1531

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie sytuacji polskich firm transportowych

   Ogólnopolskie Stowarzyszenie na rzecz Obrony Przewoźników skierowało, m.in. na moje ręce, informację o dramatycznej sytuacji polskich firm transportowych. Przewoźnicy zwracają uwagę, że w wyniku złej organizacji ruchu tranzytowego oraz braku rygorystycznego przestrzegania umów o wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego, polska gospodarka ponosi straty. Według ich oceny brak działań ze strony rządu może spowodować bankructwo większości z 7000 firm transportowych w Polsce, utratę ponad 20 tys. miejsc pracy oraz wejście na rynek zajmowany dotychczas przez polskie firmy przewoźników niemieckich, holenderskich, rosyjskich i białoruskich. Zwracają także uwagę na ryzyko utraty w większości leasingowego taboru oraz spłaconych już rat leasingowych.

   W związku z powyższym uprzejmie proszę o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Czy prawdą jest, że roczne straty skarbu państwa z powodu niepobrania na zasadzie wzajemności opłat tranzytowych od przewoźników z krajów WNP na terenie Polski szacowane są na 125 000 000 USD?

   2. Czy straty wynikające z tytułu niepobierania opłat za przeciążenie na zasadzie wzajemności wynoszą ok. 141 000 000 USD rocznie? Podobno brak kontroli rzeczywistej masy pojazdów jest główną przyczyną niszczenia polskich dróg przez przeciążone samochody zagraniczne.

   3. Czy niekontrolowany wwóz bezcłowego paliwa z terenu WNP na Polski obszar celny rzeczywiście powoduje roczne straty skarbu państwa z tytułu niepobranego podatku zawartego w paliwie w wysokości ok. 10 mln USD?

   4. Czy nierespektowanie europejskich zasad wykonywania międzynarodowego transportu drogowego - przewozy kabotażowe - narażają skarb państwa na straty ok. 25 mln USD rocznie?

   Według Ogólnopolskiego Stowarzyszenia na rzecz Obrony Przewoźników potrzebne są niezwłoczne działania naprawcze.

   W związku z tym, czy rząd zamierza:

   1. Wprowadzić opłaty za drogi i terminale w Polsce dla przewoźników ze Wspólnoty Niepodległych Państw w takiej wysokości, jakie płacą przewoźnicy Polscy w poszczególnych krajach Wspólnoty?

   2. Wprowadzić zasadę obowiązkowego ważenia pojazdów na wszystkich przejściach granicznych i rygorystycznego przestrzegania norm dla wszystkich TIR przekraczających granicę, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów zagranicznych?

   3. Zrównać dla pojazdów z terenu WNP normy polskie dopuszczalnej masy całkowitej z normami obowiązującymi w danych krajach?

   4. Wprowadzić opłaty ˝na zasadzie wzajemności˝ za każdy kilogram ponad dopuszczalną normę?

   5. Ograniczyć ilość wwożonego paliwa z terenu WNP według norm europejskich do 200 litrów?

   6. Ograniczyć ilość zezwoleń na wjazd lub przejazd przez Polskę na zasadzie wzajemności?

   7. Wprowadzić kontrolę stanu technicznego pojazdów wjeżdżających ze wschodu na teren Polski, aby pojazdy niesprawne nie przekraczały granicy bądź też były poddawane natychmiastowej kontroli technicznej i serwisowane na terenie naszego kraju w najbliższym punkcie?

   Poseł Lech Nikolski

   Biała Podlaska, dnia 1 marca 1999 r.