III kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3463
w sprawie możliwości obniżenia stawki podatku VAT na komputery dla szkół
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 26 marca 2001 r., znak: SPS-0203-3463/01, przesyłające zapytanie posła Bogdana Lewandowskiego w sprawie stosowanych stawek podatku VAT na komputery dostarczane dla szkół, uprzejmie informuję, iż podzielam w pełni stwierdzenia co do istnienia potrzeb społecznych w zakresie zabezpieczenia dyscyplin informatycznych w procesie edukacji dzieci i młodzieży. Podobne, zresztą słuszne cele można wiązać i z innymi dziedzinami związanymi z zagospodarowaniem potrzeb kulturalnych, zapewnieniem podstawowej opieki zdrowotnej, zapobieganiem określonym zjawiskom patologii społecznej, nadrabianiem zaległości w zakresie komputeryzacji wsi. O tym, jak doniosłe i ważne są to kwestie, świadczy np. przebieg ostatniej debaty budżetowej.
W tym kontekście należy jednak zauważyć, iż na przełomie lat 1992-1993 parlament polski powziął słuszne społeczne decyzje na rzecz likwidacji w sumie nieefektywnego społecznie i ekonomicznie systemu poboru podatku obrotowego, opartego na dziesiątkach stawek podatkowych, których wysokość skalkulowano z myślą o realizacji różnych cząstkowych celów społecznych. Ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. Sejm wprowadził system podatku VAT, który opierał się na zasadzie w miarę jednolitego opodatkowania i bez różnicowania stawek w zależności od tego, kto jest nabywcą danego dobra. Wyższa opłacalność społeczna tej nowej instytucji podatkowej miała polegać na tym, że przy jednolitym opodatkowaniu dóbr i usług każda złotówka zaangażowana np. w wydatki budżetowe samorządu lub budżetu państwa, np. w dziale: rolnictwa, edukacji, kultury, obronności - ma jednakową wartość. Umożliwiać to miało prowadzenie poprawnego rachunku makro- i mikroekonomicznego i pozwalać na dokonywanie również przez radnych lub posłów słusznych i prawidłowo policzonych wyborów, w tym w trakcie prac nad budżetem w Sejmie. To uzasadnienie powoduje, że Ministerstwo Finansów z bardzo dużą ostrożnością podchodzi do pojawiających się koncepcji zróżnicowania stawek VAT.
Wprowadzenie specjalnego opodatkowania pomocy naukowych, w tym komputerów przeznaczonych dla szkół, jest sprzeczne z zasadami Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków pośrednich - wspólny system od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) oraz narusza założenia podane w stanowisku negocjacyjnym Polski w obszarze ˝Podatki˝ przekazanym do struktur Unii Europejskiej. Biorąc jednak pod uwagę pilną potrzebę skomputeryzowania szkół, Ministerstwo Finansów wprowadziło preferencje podatkowe dla sprzętu komputerowego przeznaczonego dla szkół, nabywanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ze środków budżetowej rezerwy celowej do końca 2001 r. Rozporządzeniem ministra finansów z dnia 7 maja 2001 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 50, poz. 521) obniżono stawkę VAT dla tego sprzętu do wysokości 7%.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Jan Rudowski
Warszawa, dnia 18 czerwca 2001 r.