III kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie sytuacji w Wojewódzkiej Kolumnie Transportu Sanitarnego w Gorzowie Wielkopolskim

Odpowiedź ministra zdrowia i opieki społecznej

na zapytanie nr 332

w sprawie sytuacji w Wojewódzkiej Kolumnie Transportu Sanitarnego w Gorzowie Wielkopolskim

   W odpowiedzi na zapytanie pana posła Jana Kochanowskiego z dnia 2 lutego 1999 r. (znak: SPS-02003-332/99) dotyczące finansowania kolumn transportu sanitarnego woj. lubuskiego, uprzejmie informuję, iż Lubuska Regionalna Kasa Chorych podpisała aneksy w zakresie dofinansowania kosztów transportu sanitarnego w oddziałach pomocy doraźnej świadczeniodawców z woj. lubuskiego. Na mocy podpisanych aneksów kasa przekazała zaliczkowo dla ZOZ środki pieniężne za I kwartał, zobowiązując jednocześnie ZOZ do przekazania w ciągu dwóch dni zaliczki na pokrycie kosztów transportu sanitarnego realizowanego przez WKTS. Zapewniony w ten sposób przepływ środków do WKTS pozwoli stacjom transportu sanitarnego na bieżące regulowanie zobowiązań wobec pracowników i dostawców. Ponadto Lubuska Regionalna Kasa Chorych przekazała określoną ilość środków pieniężnych na rzecz WKTS w Gorzowie Wielkopolskim poprzez marszałka woj. lubuskiego oraz Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego, zapewniając w ten sposób możliwość wypłaty wynagrodzenia dla pracowników WKTS pracujących na terenie woj. lubuskiego.

   Finansowanie przez Lubuską Regionalną Kasę Chorych terenowych kolumn transportu sanitarnego w Dębnie, Choszcznie i Myśliborzu (nie znajdujących się obecnie na terenie woj. lubuskiego) wiąże się z niespójnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania tych jednostek, jak i z faktem praktycznych trudności w przejmowaniu wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (DzU nr 133, poz. 872 z późn. zm.), przejęcia tego typu jednostek, o ile zostały spełnione warunki z art. 26 ust. 2 cytowanej ustawy, nastąpiło z mocy prawa przez województwa wskazane wg właściwości miejscowej, określonej zgodnie z siedzibą tej jednostki, a nie faktycznym obszarem jej działania. Sytuacja taka ma miejsce w przypadkach, kiedy przed 1 stycznia 1999 r. (a więc datą, w której nastąpiły skutki prawne mocą ustawy) nie zostały podjęte działania służące dostosowaniu struktur (np. podziałowi) jednostek do organizacji administracji publicznej następującej po tej dacie.

   Ponadto należy zauważyć, że na skutek zapisów wprowadzonych ustawą z dnia 10 grudnia 1998 r. o zmianie ustaw, które weszły w życie 30 grudnia 1998 r., organem tworzącym, przekształcającym i likwidującym kolumnę transportu sanitarnego jest wojewoda, niezależnie od statusu, jaki posiada dana kolumna. Skorzystanie przez wojewodów z uprawnień określonych wskazanymi przepisami - do 1 stycznia 1999 r. - było praktycznie niemożliwe, natomiast po tym dniu pozostawałoby to w sprzeczności z zadaniami i kompetencjami samorządu województwa. Stąd też obecnie przedmiotem prac parlamentu jest stosowna nowelizacja ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (projekt grupy posłów z dnia 27 stycznia 1999 r.) przewidująca przekazanie ww. uprawnień samorządowi województwa.

   Według stanu prawnego aktualnie obowiązującego jest możliwe uregulowanie problemów zgłaszanych przez pana posła poprzez skorzystanie przez samorządy województw z upoważnienia dotyczącego podejmowania różnych form współdziałania międzykomunalnego, unormowanego ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.

   Minister

   Wojciech Maksymowicz

   Warszawa, dnia 9 marca 1999 r.