III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie nałożenia akcyzy na olej opałowy

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 2307

w sprawie nałożenia akcyzy na olej opałowy

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Grzegorza Woźnego nadesłaną przy piśmie znak: SPS-0202-2307/99 z dnia 3 sierpnia 1999 r. w sprawie wprowadzenia podatku akcyzowego od oleju opałowego uprzejmie informuję.

   Podatek akcyzowy od oleju opałowego został wprowadzony w związku z otrzymywanymi informacjami o występowaniu nadużyć w obrocie tym olejem (sprzedaż oleju opałowego jako oleju napędowego, dolewanie oleju opałowego do oleju napędowego itp.) Rozwiązanie to wprowadzono dopiero po zastosowaniu innych przedsięwzięć mających na celu wyeliminowanie nadużyć, takich jak barwienie oleju opałowego na czerwono, wprowadzenie specyficznego, szczególnego nadzoru podatkowego nad obrotem olejem opałowym, polegającego na kontroli, czy nabyty olej został wykorzystany na cele opałowe czy też do napędu silników.

   Zastosowane rozwiązania nie doprowadziły do pełnego wyeliminowania nadużyć. W związku z tym, uwzględniając również art. 5 ust. 3 dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 19 października 1992 r. w sprawie ujednolicenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych (92/82/EEC), który określa, że olej opałowy powinien być opodatkowany akcyzą w wysokości co najmniej 18 EUR, także w Polsce wprowadzono opodatkowanie tego oleju.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, iż stosownie do art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (DzU nr 11, poz. 50 z późn. zm.) stawki podatku akcyzowego dla paliw silnikowych wynoszą 80% w stosunku do ceny sprzedaży u producenta krajowego i 400% wartości celnej powiększonej o należne cło - u importera. Zgodnie z art. 37 ust. 2 stawki te minister finansów może obniżać, w drodze rozporządzenia, uwzględniając:

   1) założenia ustawy budżetowej, w szczególności dotyczące dochodów z tytułu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego,

   2) przebieg realizacji budżetu państwa,

   3) sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup podmiotów będących podatnikami podatku akcyzowego,

   4) sytuację rynkową w obrocie wyrobami akcyzowymi.

   Zgodność tej normy prawnej z zasadami konstytucyjnymi rozstrzygał już Trybunał Konstytucyjny. W wyroku z dnia 1 września 1998 r. (sygn. akt U.1/98) Trybunał Konstytucyjny stwierdził w sposób jednoznaczny, że stosowana konstrukcja prawna nie narusza art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

   Ponadto uprzejmie informuję, iż po ponownym przeanalizowaniu problemu opodatkowania podatkiem akcyzowym oleju opałowego została podjęta decyzja o obniżeniu z dniem 1 września br. stawki akcyzy na olej opałowy z 282 zł/1000 l do 100 zł/1000 l, a zatem obniżona stawka podatku akcyzowego od olejów opałowych będzie zbliżona do poziomu minimalnej stawki stosowanej w krajach Unii Europejskiej.

   Jednocześnie w celu uniknięcia nieprawidłowości w obrocie olejami opałowymi podjęto decyzję o wprowadzeniu z dniem 1 października br., obok barwienia na czerwono, obowiązku znakowania olejów opałowych bezbarwnym markerem.

   Powyższe rozwiązania zostały wprowadzone rozporządzeniem ministra finansów z dnia 25 sierpnia 1999 r. zmieniającym rozporządzenie z dnia 16 grudnia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (DzU nr 157, poz. 1035 oraz z 1999 r. nr 57, poz. 599). Ww. rozporządzenie będzie opublikowane w DzU nr 70, poz. 789.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Jan Rudowski

   Warszawa, dnia 30 sierpnia 1999 r.