Interpelacja nr 31869
do ministra gospodarki
w sprawie autobusów miejskich z instalacją CNG
Wiele miast w Polsce obrało kierunek rozwoju transportu publicznego w oparciu o ekologiczne autobusy, głownie napędzane sprężonym gazem ziemnym. To rozwiązanie miało być wspierane przez politykę państwa. W 2002r. w oparciu o Umowę Przedwstępną zawartą z PGNiG przyjęto, że cena 1m3 gazu CNG będzie wynosić około 50% ceny 1l oleju napędowego ON. W 2008r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki decyzją DPK-4222-2(1)-2008/KK zwolnił PGNiG z obowiązku przedkładania taryfy cen gazu do zatwierdzenia. Cennik ustalony przez Zarząd PGNiG w 2010r. wynosił 55% ceny 1l oleju napędowego za 1m3 gazu. W listopadzie 2013 roku uchwalono ustawę wprowadzająca podatek akcyzowy, z którego obowiązku płacenia nie zwolniono transportu kołowego miejskiego. Kolejna niekorzystna decyzja zapadła 7 stycznia bieżącego roku, kiedy to Zarząd PGNiG podwyższył parytet cenowy CNG 1m3 do 1l ON w wysokości 80%. Wszystkie te działania sprawiły, że rozwój transportu ekologicznego jest niemożliwy dla samorządów w powodu nieekonomiczności inwestycji w autobusy napędzane CNG. Dlatego chcę zapytać co planuje Ministerstwo, aby transport miejski z napędem CNG mógł się rozwijać z korzyścią dla samorządów i mieszkańców?