Interpelacja nr 28362
do ministra infrastruktury i rozwoju
w sprawie problemów podróżnych na odcinku kolejowym Łódź - Warszawa
Trasą kolejową Łódź - Warszawa codziennie dojeżdżają do pracy, na studia, a także w innych celach tysiące osób. Jest to najbardziej obciążona linia w Polsce. W 2010 r. co dzień rano z Łodzi wyjeżdżało ok. 10 składów PKP IC i PR, każdy mieszczący blisko 1000 osób. Oprócz tego na trasę wyjeżdżało drugie tyle pociągów KM rozpoczynających trasę w Skierniewicach i mieszczących nieco mniej pasażerów (ok. 500 osób). Pociągi te dojeżdżały do Warszawy pełne, a wręcz przepełnione. Jak łatwo policzyć, codziennie do Warszawy koleją dojeżdżało z tego kierunku kilkanaście tysięcy osób. W tym czasie podróż pociągiem pospiesznym ze stacji Łódź Fabryczna do stacji Warszawa Centralna zajmowała ok. 1,5 godz., natomiast ze stacji Skierniewice do stacji Warszawa Centralna ok. 45 min. Pociągi te umożliwiały przybycie do Warszawy, tak aby dostać się do swojego miejsca pracy na godz. 7, 8 czy 9. Odpowiednia liczba pociągów wyruszała również w drugim kierunku w szczycie powrotów, tj. od godz. 15 do 19.
Niestety od czasu rozpoczęcia remontu opóźnienia pociągów często przekraczają 15 minut, a w skrajnych wypadkach podróż wydłuża się ponad dwukrotnie. Co więcej, niektóre pociągi potrafią kończyć swój bieg w Skierniewicach czy na stacji Mokra. Należy podkreślić, że ze stacji Mokra, która posiada ograniczoną infrastrukturę i która położona jest ok. 5 km od stacji Skierniewice, żadna z firm kolejowych nie zapewnia dojazdu do stacji Skierniewice w celu kontynuowania dalszej podróży. Należy podkreślić, że na dokuczliwość wydłużonych przejazdów i opóźnień nakłada się brak informacji, przeradzającej się często wręcz w dezinformację. Ze względu na niesprawne działanie systemu informacji głosowej w pociągach, jego brak na stacjach kolejowych, nieaktualne rozkłady umieszczone na stronach internetowych i sprzeczne informacje podawane w punktach obsługi pasażerów, często jedyną informacją, jaką można znaleźć, jest niewielka karteczka umieszczona w pociągu, która łatwo przeoczyć.
Najgorsze w tym wszystkim jest to, że pasażerowie nie mają wyboru, ponieważ zakupili już bilety - w znakomitej większości miesięczne. Co więcej, mimo ciągnącego się od lat remontu, pogorszenia warunków i czasu przejazdu oraz powtarzających się opóźnień pozostają one na niezmienionym poziomie cenowym. Cała ta sytuacja powoduje, że podróżni nie są w stanie w żaden sposób ustalić godziny dotarcia do miejsca docelowego, na czym cierpi ich życie zawodowe i prywatne.
Z uwagi na powyższe zwracam się do Pani Minister z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:
1. Jakie działania podjęło ministerstwo w celu pomocy pasażerom w tym trudnym okresie remontu na trasie kolejowej Łódź - Warszawa? Jakie kroki podjęto dla urzeczywistnienia rozkładów jazdy na tym odcinku?
2. Jakie działania podjęło ministerstwo w celu poprawy i wykluczenia sprzeczności w przepływie informacji kierowanych do pasażerów?
3. Czy przewidziana jest obniżka cen biletów i/lub rekompensata dla podróżnych, którzy wykupili bilety okresowe dla podróżujących na tym odcinku? Ile wynosiłby szacunkowy koszt takich działań?
Z poważaniem
Poseł Jacek Sasin
Warszawa, dnia 28 sierpnia 2014 r.