Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 469
w sprawie możliwości realizacji projektu tzw. protezy koniecpolskiej
Szanowna Pani Marszałek! W związku ze skierowaną do pana Sławomira Nowaka ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej interpelacją posła Szymona Giżyńskiego z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie możliwości realizacji projektu tzw. protezy koniecpolskiej przedkładam poniższą informację.
W związku ze zmianą zakładanego terminu realizacji projektu związanego z budową kolei dużych prędkości w ostatnim czasie zaistniała konieczność wypracowania koncepcji alternatywnego szybkiego połączenia kolejowego Warszawa - Wrocław. Obecne pasażerskie połączenia kolejowe z Warszawy do Wrocławia charakteryzują się czasem przejazdu pociągiem EIC w granicach od 5 godz. do 5 godz. 40 min. Oferta w obecnej postaci stała się niekonkurencyjna w stosunku do przejazdów samochodowych z wykorzystaniem drogi ekspresowej S8 lub przelotów samolotem.
Rozpatrywano trzy warianty skrócenia czasu przejazdu pociągów pasażerskich:
- wariant l. - trasą przez Poznań,
- wariant 2. - trasą przez Centralną Magistralę Kolejową i Katowice,
- wariant 3. - trasą przez Centralną Magistralę Kolejową i Częstochowę.
Ostatecznie do realizacji został wybrany wariant 3., który zapewnia uzyskanie możliwie najkrótszego czasu przejazdu poprzez:
- wykorzystanie modernizowanej Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Włoszczowa Północna wraz z łącznicą do stacji Żelisławice,
- remonty na odcinku linii nr 61 Żelisławice - Częstochowa Stradom - 58 km,
- projekt rewitalizacyjny linii nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom - Fosowskie - 59 km (przewidziany do zgłoszenia do PO IiŚ),
- remonty na linii nr 144, odcinek Fosowskie - Opole - 31 km,
- wykorzystanie zmodernizowanej już linii Opole - Wrocław.
Efektem podjęcia tych działań powinno być osiągnięcie czasu przejazdu 3 godz. 30 min, przy zakładanej prędkości 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej i 160 km/h na odcinkach Warszawa - Grodzisk Mazowiecki i Opole - Wrocław.
W celu stworzenia takiego połączenia i uzyskania czasu przejazdu 3 godz. 30 min niezbędne jest:
- przeprowadzenie remontów, obejmujących w szczególności wymiany ciągłe nawierzchni na linii nr 61,
- wykonanie w 2012 r. prac przygotowawczych do projektu rewitalizacyjnego linii nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom - Fosowskie, obejmujących kartę informacyjną przedsięwzięcia do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska, wniosek o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ oraz zorganizowanie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy projektów oraz robót budowlanych,
- realizacja prac budowlanych na wyżej wymienionej linii w roku 2013 w ramach projektu rewitalizacyjnego przy całkowitym zamknięciu odcinka jednotorowego Lubliniec - Fosowskie,
- realizacja remontów na odcinku jednotorowej linii nr 144 Fosowskie - Opole Główne,
- dokończenie remontów na odcinku linii nr 61 oraz przebudowa stacji Żelisławice w celu umożliwienia przejazdu z łącznicy Włoszczowa Północna - Żelisławice na linię nr 61 z prędkością 100 km/h.
Wobec powyższego proszę o przyjęcie niniejszego stanowiska.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 10 stycznia 2012 r.