Odpowiedź na interpelację nr 32462
w sprawie chorób zawodowych
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Sławomir Neumann
Warszawa, 06-07-2015
W związku z interpelacją nr 32462 Pana Posła Dariusza Jońskiego, przekazaną przy piśmie z dnia 5 maja 2015 r., w sprawie chorób zawodowych, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.
Wskazać należy, że za chorobę zawodową uważa się chorobę określoną w wykazie chorób zawodowych, o którym mowa w art. 237 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.), jeżeli została spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub sposobem wykonywania pracy. Jednocześnie wykaz chorób zawodowych i szczegółowe zasady postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmioty właściwe w tych sprawach zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1367). W załączniku do ww. rozporządzenia zostały wykazane choroby, które są uznawane za zawodowe i okres, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej, pomimo wcześniejszego zakończenia narażenia zawodowego. Ponadto kwestia dokumentowania chorób zawodowych została uregulowana przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (Dz. U. z 2013 r. poz. 1379).
W świetle powyższych przepisów organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej realizują zadania dotyczące nadzoru nad zdrowotnymi warunkami środowiska pracy, a także prowadzą postępowanie administracyjne w zakresie występowania chorób zawodowych. Przedmiotowe postępowanie administracyjne prowadzone przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej regulowane jest w pełnym zakresie rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie chorób zawodowych oraz rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób.
Dane dotyczące liczby chorób zawodowych stwierdzonych w Polsce w latach 2005 –2014, z podziałem na poszczególne lata, przedstawia poniższa tabela nr 1.
Tabela 1. Choroby zawodowe stwierdzone w Polsce w latach 2005-2014
Rok
Liczba przypadków
chorób zawodowych2005
3249
2006
3129
2007
3285
2008
3546
2009
3146
2010
2933
2011
2562
2012
2402
2013
2214
2014
2351
Razem
28817
Odnosząc się do danych dotyczących liczby chorób zawodowych stwierdzonych w Polsce w latach 2005 – 2014, należy wskazać, że szczegółowe dane statystyczne dotyczące stwierdzonych chorób zawodowych opracowywane są przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra J. Nofera w Łodzi w ramach Centralnego Rejestru Chorób Zawodowych. Celem Rejestru jest zbieranie i przetwarzanie danych dotyczących stwierdzonych chorób zawodowych oraz opracowywanie analiz kształtowania się zapadalności na te choroby. Rejestr jest tworzony na podstawie kart stwierdzenia chorób zawodowych przesyłanych przez państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarno-epidemiologicznych, po uprawomocnieniu się decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej.
Natomiast dane statystyczne w zakresie stwierdzania chorób zawodowych są określone w formularzu sprawozdawczym MZ-50 Sprawozdanie z działalności w zakresie higieny pracy i obejmują informacje dotyczące m.in. liczby zgłoszonych podejrzeń chorób zawodowych, decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej, decyzji o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.
Zestawienie zgłoszeń podejrzeń chorób zawodowych wpływających do stacji sanitarno-epidemiologicznych w latach 2005 – 2014 przedstawia poniższa tabela nr 2.
Tabela 2. Liczba zgłoszonych podejrzeń chorób zawodowych w Polsce w latach 2005-2014
rok
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Liczba zgłoszonych
podejrzeń6 700
6 956
7 135
7 550
7 347
6 995
6 004
5 516
5 075
5 115
Należy w tym miejscu podkreślić, że musi zostać udowodniony ścisły związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zawodowym narażeniem na czynnik szkodliwy a rozpoznanym u pacjenta schorzeniem ujętym w wykazie chorób zawodowych, będącym załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie chorób zawodowych.
Odnosząc się natomiast do ilości wniosków o stwierdzanie choroby zawodowej, uznanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, uwzględniając instancyjność, nadmienić należy, że w poniżej zamieszczonej tabeli nr 3 ujęto liczbę chorób zawodowych stwierdzonych w I instancji, tj. przez państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych (PSSE) orzeczonych przez jednostki orzecznicze I stopnia (wojewódzkie ośrodki medycyny pracy) oraz stwierdzonych w procedurze odwoławczej w II instancji przez państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego (WSSE) i orzeczonych przez jednostkę orzeczniczą II stopnia (instytuty badawcze w dziedzinie medycyny pracy).
Tabela 3. Choroby zawodowe stwierdzone w Polsce w latach 2005-2014 wg instancji stwierdzenia
Rok
Liczba
przypadkóww tym stwierdzonych w:
I instancji
II instancji
przez sąd*
2005
3249
3069
173
7
2006
3129
2983
139
7
2007
3285
3127
153
5
2008
3546
3413
133
-
2009
3146
3014
132
-
2010
2933
2824
109
-
2011
2562
2446
116
-
2012
2402
2300
102
-
2013
2214
2107
106
1
2014
2351
2256
95
-
Razem
liczba
28817
27539
1258
20
%
100,0
95,5
4,4
0,1
*podane są liczby stwierdzeń, w których wyraźnie zaznaczono, że chorobę stwierdzono na podstawie orzeczenia sądu. W „ Karcie stwierdzenia choroby zawodowej” nie ma informacji czy sprawa była rozpatrywana przez sąd.
Jednocześnie pragnę poinformować, że w toku prowadzenia postępowania administracyjnego w zakresie podejrzenia choroby zawodowej, właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej stwierdza bądź wyklucza zawodową etiologię choroby, natomiast nie jest upoważniony do zidentyfikowania pozazawodowej przyczyny zaistniałego schorzenia. Państwowy inspektor sanitarny w toku prowadzonego postępowania administracyjnego jest upoważniony do kontroli formalnej poprawności orzeczenia lekarskiego, natomiast nie posiada kompetencji do merytorycznej weryfikacji orzeczenia lekarskiego we własnym zakresie. Znajduje to potwierdzenie w treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2006 r., sygn. akt. II OSK 948/06, zgodnie z którym obowiązkiem organu jest kontrolowanie, czy ustalone orzeczenie lekarskie, stanowiące podstawę decyzji, a będące środkiem dowodowym, wyjaśniło istotne dla rozstrzygnięcia sprawy okoliczności, wymagające wiadomości specjalnych, i czy orzeczenie to jest rzeczowe i przekonywująco uzasadnione.
Zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie chorób zawodowych, decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej albo decyzję o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej wydaje się na podstawie materiału dowodowego, a w szczególności danych zawartych w orzeczeniu lekarskim oraz formularzu narażenia zawodowego pracownika lub byłego pracownika. Ponadto przepis ten stanowi, że jeżeli właściwy państwowy inspektor sanitarny przed wydaniem decyzji uzna, że materiał dowodowy, o którym mowa jest niewystarczający do wydania decyzji, może żądać od lekarza, który wydał orzeczenie, dodatkowego uzasadnienia tego orzeczenia, może wystąpić do jednostki orzeczniczej II stopnia o dodatkową konsultację lub podjąć czynności niezbędne do uzupełnienia tego materiału.
Orzeczenie lekarskie uprawnionej do wydawania orzeczeń w sprawach chorób zawodowych placówki medycznej, będące podstawą wydania decyzji administracyjnej przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ma charakter opinii biegłego. Właściwy państwowy inspektor sanitarny podejmując decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej lub o braku podstaw do jej stwierdzenia jest związany orzeczeniem lekarskim wydanym w sprawie, nie ma prawa do samodzielnej oceny dokumentacji lekarskiej, prowadzącej do odmiennego rozpoznania schorzenia.
Dodatkowo wspomnieć należy, że Instytut Medycyny Pracy jest jednostką orzeczniczą II stopnia w procedurze odwoławczej w orzecznictwie lekarskim o rozpoznaniu choroby zawodowej. Instytut Medycyny Pracy ma uprawnienia orzekania o chorobie zawodowej lub jej braku, nie posiada natomiast uprawnień administracyjnych dotyczących stwierdzania choroby zawodowej. Decyzję administracyjną o stwierdzeniu choroby zawodowej wydaje właściwy państwowy inspektor sanitarny w terminie do 30 dni od otrzymania z jednostki orzeczniczej orzeczenia lekarskiego o rozpoznaniu choroby zawodowej lub braku podstaw do jej rozpoznania oraz po zapoznaniu się z dokumentacją dotyczącą czynnika uznanego w środowisku pracy za przyczynę choroby.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że biorąc pod uwagę powyższe przepisy, cały proces zakwalifikowania schorzenia jako choroby zawodowej jest procesem czasochłonnymi wieloetapowym, uzależnionym również od procedur diagnostyczno-orzeczniczych podejmowanych w stosunku do określonego przypadku schorzenia lub schorzeń. Natomiast wojewódzkie ośrodki medycyny pracy oraz instytuty badawcze w dziedzinie medycyny pracy nie są organami administracji państwowej, której dotyczą prawnie określone terminy rozpatrywania spraw. W przedmiotowych rozporządzeniach nie ma również określonych terminów dotyczących procedury orzeczniczej o rozpoznaniu choroby zawodowej lub braku podstaw do rozpoznania choroby zawodowej. Ponadto organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie mają wpływu na termin wydania orzeczenia lub opinii lekarskiej przez jednostki diagnostyczno-orzecznicze, które są jednostkami niezależnymi.
Mając na uwadze powyższe, uprzejmie informuję, że w stosunku do postępowania administracyjnego w zakresie stwierdzania chorób zawodowych, należy przytoczyć przepis art. 35 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.), który stanowi, iż „Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu”.
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
SEKRETARZ STANU
Sławomir Neumann
/podpis elektroniczny/