opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie modernizacji mostu drogowego w Białym Dunajcu na drodze krajowej nr 47

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 15097

w sprawie modernizacji mostu drogowego w Białym Dunajcu na drodze krajowej nr 47

   Szanowana Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację pana posła Andrzeja Guta-Mostowego przesłaną przy piśmie z dnia 7 marca 2013 r., znak: SPS-023-15097/13, w sprawie budowy mostu drogowego w Białym Dunajcu na drodze krajowej nr 47 przedstawiam następujące informacje i wyjaśnienia.

   Inwestorem ww. inwestycji jest generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. Aktualnie oddział GDDKiA w Krakowie w dniu 2 stycznia br. ogłosił przetarg nieograniczony na: Budowę mostu na rzece Biały Dunajec w m. Biały Dunajec w km 31+858 w ciągu drogi krajowej nr 47 wraz z rozbudową drogi krajowej nr 47 od km 31+696,60 do km 32+274,47. W dniu 21 lutego br. nastąpiło otwarcie ofert. O zamówienie ubiega się 15 wykonawców. Aktualnie trwa procedura wyboru oferty najkorzystniejszej.

   W dniu 17 lipca 2012 r. wojewoda małopolski wydał decyzję nr 12/12, znak: WI-IX.7820.1.46.2011, o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności, co daje inwestorowi możliwość realizacji zadania wraz z dysponowaniem terenem w ramach linii rozgraniczających inwestycję. Przedmiotowa decyzja ZRID ze względu na złożone odwołanie do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej nie jest ostateczna. W związku z tym na podstawie art. 12 ust. 5a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz. 1194, z późn. zm.) na wniosek osoby uprawnionej do otrzymania odszkodowania można wypłacić zaliczkę w wysokości 70% wartości ustalonej w decyzji określającej wysokość odszkodowania. Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 5b ww. ustawy osoba, której wypłacono zaliczkę, lub jej spadkobiercy są obowiązani do zwrotu zaliczki po jej waloryzacji na dzień zwrotu, jeżeli decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej została zmieniona, uchylona w całości lub w części dotyczącej tej osoby lub stwierdzono jej nieważność.

   Ponadto informuję, iż w liniach rozgraniczających ww. inwestycję znajduje się 80 działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 4 ha 64 ar 13 m2 niezbędnych do zajęcia na potrzeby realizacji zadania. W tym do rozbiórki przeznaczone są 2 budynki mieszkalne i 6 obiektów budowlanych o różnym stanie technicznym, m.in. 2 ruiny.

   Wskazać należy, iż nowa przeprawa mostowa zaprojektowana została po nowym śladzie obok istniejącego mostu. Istniejący most ma pozostać w celu zachowania płynności ruchu DK nr 47 na czas budowy nowego mostu. Po wybudowaniu i przełożeniu ruchu na nowy most, stary most zostanie rozebrany.

   Dwie kolejne ekspertyzy stanu technicznego istniejącego mostu wykonane przez niezależnych ekspertów w zakresie mostów potwierdziły bardzo zły stan techniczny istniejącego mostu. W obecnej chwili inwestor zlecił ocenę techniczną tej przeprawy po okresie zimowym. Przedstawiona ocena techniczna przez rzeczoznawcę mostowego będzie podstawą dla oddziału GDDKiA w Krakowie do podjęcia dalszych planów eksploatacyjnych przedmiotowego obiektu.

   Rozważane są następujące warianty eksploatacyjne istniejącego mostu na okres budowy nowej przeprawy (okres dwóch lat):

   - ograniczenie tonażu dla pojazdów ciężarowych,

   - wprowadzenie ruchu wahadłowego na moście,

   - doraźny remont istniejącej konstrukcji,

   - ewentualne wykorzystanie miejscowej infrastruktury drogowej na wykonanie objazdów dla samochodów ciężarowych powyżej 30 t (po uzyskaniu zgody właściwych zarządców dróg na wykorzystanie w tym celu).

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Tadeusz Jarmuziewicz

   Warszawa, dnia 28 marca 2013 r.