opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie informacji o planowanej prywatyzacji Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie SA

Odpowiedź ministra rozwoju regionalnego

na interpelację nr 6936

w sprawie informacji o planowanej prywatyzacji Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie SA

   Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo z dnia 24 lipca 2012 r. (nr SPS-023-6936/12) przekazujące interpelację posłów Adama Kwiatkowskiego i Mariusza Kamińskiego w sprawie informacji o planowanej prywatyzacji Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie SA (MPWiK), przedstawiam następujące wyjaśnienia.

   Z informacji uzyskanych od zastępcy prezydenta m.st. Warszawy wynika, że w dniu 5 lipca 2012 r. uchwałą nr XXXIX/1025/2012 w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie jednoosobowej spółki akcyjnej m.st. Warszawy oraz wniesienie do nowo utworzonej spółki akcyjnej udziałów m.st. Warszawy w spółce Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. i akcji m.st. Warszawy w spółce Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie SA Rada m.st. Warszawy wyraziła zgodę na utworzenie jednoosobowej spółki akcyjnej m.st. Warszawy w celu zarządzania spółkami wchodzącymi w skład grupy kapitałowej oraz w celu wykonywania zadań własnych m.st. Warszawy, w szczególności w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych oraz utrzymania czystości i porządku, urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. W przedmiotowej uchwale Rada m.st. Warszawy wyraziła również zgodę na wniesienie do ww. spółki wkładu niepieniężnego (aportu) na pokrycie nowych akcji w jej podwyższonym kapitale zakładowym, w postaci do 100% udziałów m.st. Warszawy w spółce Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m.st. Warszawie sp. z o.o. i do 100% akcji m.st. Warszawy w spółce Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie SA.

   Dokonując oceny powyżej opisanych działań pod względem regulacji dotyczących wydatkowania środków europejskich, należy stwierdzić, że w ocenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego nie prowadzą one do naruszenia zasady trwałości. W tym kontekście należy wyjaśnić, że np. zgodnie z art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 (regulacje odnoszące się do tych kwestii w poprzednich perspektywach finansowych miały podobne brzmienie) do naruszenia zasady trwałości dojdzie w razie wystąpienia, w okresie 5 lat od zakończenia projektu, znaczącej modyfikacji. Przez ˝znaczącą modyfikację˝ należy rozumieć:

   a) modyfikację mającą znaczący wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu lub powodującą uzyskanie nieuzasadnionych korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny,

   która wynika

   b) ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury albo z zaprzestania działalności produkcyjnej.

   Ze znaczącą modyfikacją mamy do czynienia tylko w razie łącznego wystąpienia ww. przesłanek (tj. co najmniej jednej z wymienionych w lit. a oraz co najmniej jednej wymienionej w lit. b). W związku z tym, że w przedstawionym stanie faktycznym nie dojdzie do spełnienia żadnej z ww. przesłanek, należy uznać, iż nie wystąpi znacząca modyfikacja projektu, a w konsekwencji nie zostanie naruszona zasada trwałości.

   Z poważaniem

   Minister

   Elżbieta Bieńkowska

   Warszawa, dnia 14 sierpnia 2012 r.