Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 24638
w sprawie wdrażania programu elektronicznej rejestracji przekroczenia granicy e-booking TRUCK
W odpowiedzi na interpelację z dnia 10 lutego 2014 r. posła Dariusza Piontkowskiego w sprawie wdrażania projektu elektronicznej rejestracji terminu przekroczenia granicy e-booking TRUCK, przekazaną ministrowi finansów przy piśmie, nr SPS-023-24638/14, z dnia 20 lutego 2014 r., uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Unii Europejskiej, w tym zgodności z prawem przywozu towarów na ten obszar oraz wywozu towarów z tego obszaru, należy do podstawowych zadań Służby Celnej określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1404). Realizując to zadanie, Służba Celna kontroluje przestrzeganie przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, w szczególności przepisów dotyczących towarów objętych ograniczeniami lub zakazami. Kontrole te są wykonywane m.in. na przejściach granicznych z państwami trzecimi, tj. z Rosją, Białorusią i Ukrainą.
W związku z powyższym Służba Celna podejmuje inicjatywy celem uproszczenia i ułatwienia przekraczania granicy i odprawiania towarów, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu kontroli. Jedna z tych inicjatyw polega na wdrożeniu projektu elektronicznej rezerwacji terminu przekraczania granicy e-booking TRUCK, dalej zwanym projektem e-booking TRUCK, który ma na celu skrócenie czasu oczekiwania samochodów ciężarowych wyjeżdżających z Polski przez granicę z Rosją, Białorusią i Ukrainą, a w konsekwencji wyeliminowanie kolejek tych pojazdów na drogach przed przejściami granicznymi.
Należy podkreślić, że ww. projekt został z powodzeniem wprowadzony w krajach nadbałtyckich, tj. w Estonii i na Łotwie. Doświadczenie tych krajów pokazuje, że problem kolejek został skutecznie zmarginalizowany i nie jest uciążliwy dla użytkowników dróg i społeczności lokalnej.
Odnosząc się natomiast do szczegółowych zagadnień podniesionych w interpelacji, uprzejmie przedstawiam następującą informację.
I. Odnośnie do pytania nr 1, dotyczącego liczby pojazdów w ruchu towarowym wyjeżdżających przez przejścia graniczne z Białorusią w ostatnich 10 latach - w pierwszej kolejności należy wskazać, że do obsługi ruchu towarowego na granicy polsko-białoruskiej, która jest jednocześnie zewnętrzną granicą lądową Unii Europejskiej, są wyznaczone przejścia graniczne w Koroszczynie, Kuźnicy i Bobrownikach. Według danych Służby Celnej liczba pojazdów ciężarowych opuszczających przez te przejścia obszar celny Unii Europejskiej kształtowała się następująco (łącznie dla trzech przejść): w 2006 r. - 363 939 pojazdów, w 2007 r. - 415 941 pojazdów, w 2008 r. - 479 979 pojazdów, w 2009 r. - 438 360 pojazdów, w 2010 r. - 525 717 pojazdów, w 2011 r. - 557 718 pojazdów, w 2012 r. - 617 709 pojazdów oraz w 2013 r. - 655 622 pojazdy.
Z przedstawionych danych wynika, że w latach 2006-2013 systematycznie wzrastała liczba samochodów ciężarowych wyjeżdżających z Unii Europejskiej przez przejścia graniczne na granicy polsko-białoruskiej, przy czym największy wzrost (o 87 357 pojazdów) odnotowano między 2009 r. a 2010 r. Wyjątkiem były jedynie lata 2008-2009, kiedy odnotowano spadek (o 41 619 pojazdów) liczby samochodów ciężarowych opuszczających obszar celny Unii Europejskiej przez ww. przejścia graniczne. Jednocześnie uprzejmie informuję, że w 2004 r. i 2005 r. Służba Celna nie gromadziła danych w powyższym zakresie, w związku z czym przedstawione dane dotyczą ostatnich ośmiu, a nie dziesięciu lat.
II. Odnośnie do pytania nr 2, dotyczącego kolejek pojazdów przed przejściami granicznymi z Białorusią oraz działań Służby Celnej celem eliminacji tego zjawiska - odnosząc się do kwestii kolejek samochodów ciężarowych oczekujących na wyjazd z Polski przed przejściami granicznymi z Białorusią, należy wskazać, że na powstawanie tych kolejek, zwłaszcza w dniach zwiększonego ruchu, ma wpływ nieregularne odbieranie przez białoruskie służby pojazdów odprawionych przez stronę polską. Sytuacja ta wynika głównie z dysproporcji między infrastrukturą przejść granicznych po stronie polskiej a infrastrukturą po stronie białoruskiej, co wpływa na techniczne możliwości zapewnienia przez białoruskie służby graniczne właściwej liczby odprawianych samochodów ciężarowych. Problem infrastruktury przejść granicznych po stronie białoruskiej był wielokrotnie omawiany na spotkaniach z przedstawicielami Państwowego Komitetu Ceł Republiki Białoruś. Z uzyskanych informacji wynika, że w najbliższym czasie po stronie białoruskiej planuje się budowę terminali, które powinny zwiększyć przepustowość przejść granicznych i skrócić czas oczekiwania na przekroczenie granicy.
Ponadto należy podkreślić, że każde z przejść granicznych posiada określoną przepustowość, która jest ustalana na etapie jego projektowania. W związku z tym odnotowywany w ostatnich latach stały wzrost ruchu samochodów ciężarowych na przejściach granicznych z Białorusią jest czynnikiem istotnie wpływającym na czas oczekiwania kierowców na przekroczenie granicy. Należy również zauważyć, że samochody ciężarowe przekraczające granicę z Białorusią wjeżdżają de facto na teren Unii Celnej Białoruś - Rosja - Kazachstan, co warunkuje dodatkową szczegółowość kontroli celnej dokonywanej przez białoruskie służby graniczne. Kontrole te wpływają bezpośrednio na łączny czas odprawy.
W szczególności należy wskazać, że w ruchu towarowym tendencję zwiększania się liczby pojazdów oczekujących na odprawę odnotowuje się w soboty i niedziele, w okresach świątecznych oraz pod koniec roku. W przypadku weekendów zjawisko to jest spowodowane głównie sposobem organizowania przewozu towarów przez firmy przewozowe, które dokonują załadunku w tygodniu, a następnie wysyłają samochody na granicę w dni wolne, aby na początku kolejnego tygodnia dokonać odprawy w miejscu przeznaczenia, tj. na Białorusi lub w Rosji. Z kolei w okresach świątecznych i pod koniec roku wzrost liczby wyjeżdżających pojazdów wynika z większego zapotrzebowania na produkty spożywcze w Rosji i na Białorusi lub z wywiązywania się przez eksporterów z zawartych kontraktów, a także z wykorzystywania przez przewoźników posiadanych czasowych zezwoleń na przewozy międzynarodowe.
Dostrzegając potrzebę zapewnienia możliwości płynnego przekraczania granicy w ruchu towarowym, Służba Celna przykłada szczególną wagę do utrzymywania jak największej przepustowości przejść granicznych oraz ograniczenia do niezbędnego minimum czasu oczekiwania na przekroczenie granicy związanego z czynnościami kontroli celnej. W związku z tym kontrole celne są wykonywane na podstawie analizy ryzyka, która pozwala na ukierunkowanie czynności funkcjonariuszy celnych na obszary o największym prawdopodobieństwie wystąpienia nieprawidłowości. W efekcie tego kontrole są przeprowadzane selektywnie, ponieważ typowane do kontroli są przede wszystkim te osoby i pojazdy, wobec których istnieje podejrzenie naruszenia przepisów prawa podczas przekraczania granicy. Skutkuje to ograniczeniem liczby przeprowadzanych kontroli, przez co przejazd przez granicę jest szybszy dla osób i towarów, wobec których analiza ryzyka nie wskazała możliwości zaistnienia nieprawidłowości.
Ponadto w celu zapobiegania występowaniu zakłóceń w płynności ruchu towarowego na drogowych przejściach granicznych na granicy wschodniej, a także w celu zwiększenia przepustowości tych przejść podjęto działania polegające w szczególności na:
- utrzymywaniu stałych kontaktów z przedstawicielami administracji państw sąsiednich, w tym z przedstawicielami Białorusi, celem wypracowania rozwiązań umożliwiających dobrą współpracę na granicy,
- okresowych przesunięciach funkcjonariuszy celnych z innych stanowisk pracy do wykonywania czynności na przejściach granicznych w sytuacji wystąpienia zakłóceń w płynności ruchu towarowego bądź wystąpienia ryzyka takich zakłóceń,
- wyodrębnieniu pasów przeznaczonych dla pustych środków przewozowych w ruchu towarowym na kierunku przywozowym - odprawy na tych pasach odbywają się w pierwszej kolejności, tj. przed pojazdami załadowanymi,
- rozpoczęciu projektu e-booking TRUCK,
- zamieszczaniu informacji o czasie oczekiwania na przekroczenie granicy na portalu internetowym www.granica.gov.pl oraz na tablicach informacyjnych usytuowanych przy głównych szlakach komunikacyjnych prowadzących do przejść granicznych - informacje te usprawniają współpracę ze środowiskiem przewoźników wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, a korzystanie z nich przyczynia się do bardziej równomiernego rozłożenia ruchu w drogowych przejściach granicznych, jak również zmniejszenia czasu oczekiwania na przekroczenie granicy,
- organizowaniu cyklicznych spotkań z podmiotami obsługującymi ruch towarowy w celu wymiany doświadczeń, uwag, podjęcia dialogu w zakresie usprawnienia obsługi w ruchu towarowym.
Należy podkreślić, że przejścia graniczne na granicy wschodniej są przedmiotem zainteresowania przedstawicieli administracji celnych innych państw ze względu na innowacyjność zastosowanych rozwiązań, nowoczesność technologii i infrastruktury. Świadczy to najlepiej o profesjonalizmie Służby Celnej w realizacji powierzonych jej zadań.
III. Odnośnie do pytań nr 3 i 4, dotyczących czasu oczekiwania samochodów ciężarowych przed przejściami granicznymi z Białorusią oraz przepustowości tych przejść - odnosząc się do kwestii wskazania za ostatni okres średniego i najdłuższego czasu oczekiwania samochodów ciężarowych na wyjazd z Polski przed przejściami granicznymi z Białorusią, uprzejmie przedstawiam następującą informację dotyczącą okresu od 1 stycznia do 27 lutego 2014 r.
Przejście graniczne
w KoroszczyniePrzejście graniczne
w KuźnicyPrzejście graniczne
w BobrownikachŚredni czas (godz.) oczekiwania
na wyjazd w ruchu towarowym12,16 12,3 12,8 Maksymalny czas (godz.) oczekiwania
na wyjazd w ruchu towarowym46 40 43 Z powyższych danych wynika, że łącznie na wymienionych trzech przejściach granicznych średni i maksymalny czas oczekiwania na wyjazd z Polski wyniósł odpowiednio 12,42 godz. i 43 godz.
Jednocześnie uprzejmie informuję Panią Marszałek, że wzrost na początku bieżącego roku czasu oczekiwania pojazdów ciężarowych na wyjazd z Polski wynikał z mniejszej liczby samochodów ciężarowych odprawianych przez białoruską służbę celną, co było związane z przejęciem przez tę służbę nowych zadań dotyczących kontroli transportu drogowego oraz granicznej kontroli sanitarnej. Jak wynika z otrzymanych od strony białoruskiej informacji, rozszerzeniu kompetencji nie towarzyszyły odpowiednie zmiany kadrowe.
Należy podkreślić, że niezwłocznie po ograniczeniu liczby odprawianych przez stronę białoruską pojazdów Służba Celna uruchomiła strefy buforowe przed przejściami granicznymi w Kuźnicy, Bobrownikach i Koroszczynie celem zapewniania kierowcom możliwości odpoczynku oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu w strefie przygranicznej. Rozwiązanie to zostało dobrze przyjęte przez oczekujących w kolejce pracowników firm transportowych.
Niezależnie od powyższego podjęto interwencje u białoruskich kierowników oddziałów celnych i naczelników urzędów celnych w związku z tworzącymi się kolejkami pojazdów oczekujących na wyjazd z Polski. Ponadto pełnomocnik szefa Służby Celnej ds. granicznych interweniował w dniu 12 stycznia 2014 r. u odpowiadającego za funkcjonowanie granicy dyrektora departamentu Państwowego Komitetu Ceł w Mińsku. Problem kolejek na polsko-białoruskiej granicy był także omawiany w dniu 17 stycznia 2014 r. na spotkaniu w Grodnie, podczas którego pełnomocnik szefa Służby Celnej ds. granicznych i wojewoda podlaski zwrócili się z interwencją w tej sprawie do gubernatora obwodu grodzieńskiego i dyrektora regionalnego urzędu celnego w Grodnie.
W związku z niezadowalającymi efektami interwencji na szczeblu regionalnym w dniu 14 stycznia 2014 r. szef Służby Celnej wystąpił do przewodniczącego Państwowego Komitetu Ceł Republiki Białoruś z prośbą o osobistą interwencję w sprawie kolejek na polsko-białoruskich przejściach granicznych. Wobec dalszego utrzymywania się kolejek w dniu 20 stycznia 2014 r. szef Służby Celnej zwrócił się z prośbą o interwencję do ministra spraw zagranicznych. W tym samym dniu wystosowano prośbę o interwencję do Komisji Europejskiej, natomiast w dniu 27 stycznia 2014 r. szef Służby Celnej spotkał się w sprawie kolejek pojazdów na granicy z Białorusią z zastępcą przewodniczącego Komitetu Ceł Republiki Białoruś. W wyniku podjętych działań strona białoruska zobowiązała się do poprawy przepustowości przejść granicznych.
Ponadto zagadnienie przepustowości przejść granicznych między Polską a Białorusią zostało ujęte m.in. w dokumencie pt. ˝System wczesnego ostrzegania o zaistnieniu sytuacji nadzwyczajnej na polsko-białoruskiej granicy lądowej w celu utrzymania płynności jej przekraczania˝, który został podpisany w Grodnie w dniu 10 lutego 2011 r. przez szefa Służby Celnej Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczącego Państwowego Komitetu Ceł Republiki Białoruś. Zgodnie z tym dokumentem optymalna liczba pojazdów przyjmowanych w ruchu towarowym na przejściach granicznych (w jednym kierunku) w trakcie 12-godzinnej zmiany służb granicznych została określona następująco: Kuźnica/Bruzgi - 250 pojazdów, Bobrowniki/Bierestowica - 180 pojazdów i Koroszczyn/Kozłowicze - 500 pojazdów.
Z przedstawionych danych wynika, że największą przepustowość samochodów ciężarowych posiada przejście graniczne Koroszczyn/Kozłowicze.
IV. Odnośnie do pytania nr 5, dotyczącego korzyści wynikających z wdrożenia projektu e-booking TRUCK - odnosząc się do tego zagadnienia należy wskazać, że podstawowym założeniem projektu e-booking TRUCK jest likwidacja kolejek przed przejściami granicznymi na kierunku wywozowym z Polski poprzez:
-umożliwienie przewoźnikom zarezerwowania dnia i godziny odprawy celnej, co skróci czas oczekiwania samochodów ciężarowych na odprawę celną;
- obsługę samochodów ciężarowych w strefie oczekiwania (eliminując oczekiwanie na drogach dojazdowych) obejmującą stworzenie systemu parkingów buforowych i ram prawno-organizacyjnych ich funkcjonowania;
- oddziaływanie na przepustowość przejść granicznych, zapewniając ciągły odbiór samochodów ze strefy oczekiwania.
W związku z powyższym przewiduje się, że wprowadzenie projektu e-booking TRUCK przyniesie w szczególności następujące korzyści:
- zapewni sprawne przekraczanie granicy przez samochody ciężarowe bez konieczności wielogodzinnego oczekiwania i wyeliminuje kolejki przed przejściami granicznymi;
- umożliwi lepsze planowanie i organizację pracy przez przewoźników i przedsiębiorców w wyniku wcześniejszej rezerwacji terminu przekroczenia granicy;
- wyeliminuje straty ponoszone przez przewoźników wskutek oczekiwania i powolnego przemieszczania się po drogach przed przejściami granicznymi;
- poprawi bezpieczeństwo na drogach dojazdowych do przejść granicznych;
- umożliwi lepsze zaplanowanie działań i wykorzystanie zasobów służb granicznych na podstawie wcześniej otrzymanych zgłoszeń celnych i odpowiednio przygotowanych dokumentów.
V. Odnośnie do pytania nr 6, dotyczącego dokumentów rządowych warunkujących przyjęcie i wdrażanie projektu e-booking TRUCK - w tym zakresie należy wskazać, że realizacja projektu e-booking TRUCK docelowo wymaga zmiany przepisów: ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 67, z późn. zm.), ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.), ustawy z dnia 6 września 2013 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). Organem wiodącym dla zmiany tych aktów prawnych jest minister spraw wewnętrznych bądź, w przypadku ustawy o transporcie drogowym, minister właściwy do spraw transportu, dlatego też ich ewentualna zmiana będzie przedmiotem spotkania funkcjonującego przy prezesie Rady Ministrów Zespołu ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej.
Niezależnie od powyższego wdrożenie projektu e-booking TRUCK będzie wymagało dokonania zmian regulaminów dotyczących funkcjonowania przejść granicznych oraz jednostek organizacyjnych Służby Celnej.
VI. Odnośnie do pytań nr 7-9, dotyczących służb odpowiedzialnych za wprowadzenie projektu e-booking TRUCK oraz etapu jego przygotowania i wdrażania - w kwestii służb odpowiedzialnych za wdrożenie projektu e-booking TRUCK należy wskazać, że pomysłodawcą tego projektu jest Służba Celna. Jednak do jego realizacji potrzebna jest ścisła współpraca i zaangażowanie wszystkich służb wykonujących zadania na granicy, jak również wojewodów i władz samorządowych. W związku z tym szef Służby Celnej skierował wniosek do ministra spraw wewnętrznych o prowadzenie dalszych prac związanych z wdrożeniem projektu e-booking TRUCK przez Zespół ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej (minister spraw wewnętrznych jest przewodniczącym zespołu). Jednocześnie zaproponowano, aby w skład powołanej w ramach zespołu grupy roboczej oprócz stałych członków wchodzili także przedstawiciele m.in. Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Krajowej Izby Gospodarczej, wojewodów i władz samorządowych, a także Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
Odnosząc się natomiast do pytania o etap przygotowania i wdrażania projektu e-booking TRUCK, uprzejmie informuję Panią Marszałek, że prace nad pełnym wdrożeniem tego projektu są w toku. Termin ich ostatecznego zakończenia nie został określony, co wynika z szeregu zagadnień wymagających przeanalizowania w związku z wdrażanym projektem. Podjęto natomiast decyzję o pilotażowym wdrożeniu projektu, w ograniczonym zakresie, na dwóch wytypowanych przejściach granicznych. Powołany w Służbie Celnej zespół do pilotażowego wdrożenia projektu e-booking TRUCK wskazał, że w pierwszym etapie pilotaż zostanie wdrożony na przejściu granicznym z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej w Grzechotkach (II półrocze 2014 r.). Następnie, w oparciu o zdobyte doświadczenia, projekt będzie pilotażowo wdrażany na przejściu granicznym z Białorusią w Koroszczynie (2015 r.).
VII. Odnośnie do pytania nr 10, dotyczącego przyjęcia projektu e-booking TRUCK przez stronę białoruską - odnosząc się do tego zagadnienia należy podkreślić, że projekt e-booking TRUCK jest inicjatywą podjętą przez polską Służbę Celną w celu usprawnienia obsługi samochodów ciężarowych oczekujących na wyjazd z Polski na drogach dojazdowych do przejść granicznych z Białorusią. Decyzja o ewentualnym wdrożeniu podobnych rozwiązań na przejściach granicznych po stronie białoruskiej należy do kompetencji odpowiednich władz Białorusi.
VIII. Odnośnie do pytania nr 11, dotyczącego towarów korzystających z odpraw w ramach projektu e-booking TRUCK i sposobu tych odpraw - odnosząc się do tego pytania należy wskazać, że istotą projektu e-booking TRUCK jest zapewnienie płynnej organizacji przejazdu samochodów ciężarowych wyjeżdżających z Polski przez przejścia graniczne z Rosją, Białorusią i Ukrainą. W ramach wdrażanego pilotażu, o którym była mowa w pkt VI, przewiduje się, że na parkingu przed wjazdem na przejście graniczne samochody ciężarowe oczekiwałyby w trzech kolejkach:
- z zarezerwowanym terminem przekroczenia granicy;
- bez zarezerwowanego terminu przekroczenia granicy, obsługiwane w miarę zwalniających się miejsc do odprawy;
- przewożące priorytetowe ładunki (towary łatwo psujące się, żywe zwierzęta itp.).
Korzystając z udogodnień przewidzianych w omawianym projekcie, samochody ciężarowe będą przewoziły wszystkie towary, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z przepisów prawa celnego.
IX. Odnośnie do pytania nr 12, dotyczącego terminu objęcia granic projektem e-booking TRUCK - uprzejmie informuję Panią Marszałek, że po pilotażowym wdrożeniu projektu e-booking TRUCK na dwóch wytypowanych przejściach granicznych, tj. w Grzechotkach i Koroszczynie, planowane jest wprowadzenie tego projektu na wszystkich drogowych przejściach granicznych na granicy wschodniej, przy czym zakładany jest odległy horyzont czasowy jego pełnego wdrożenia. Należy podkreślić, że powodzenie omawianego przedsięwzięcia jest uzależnione od wprowadzenia zmian legislacyjnych, organizacyjnych i integracyjnych w ramach funkcjonujących w Służbie Celnej systemów informatycznych, a także od zapewnienia niezbędnej infrastruktury, w tym przede wszystkim stref oczekiwania samochodów ciężarowych (parkingów buforowych).
X. Odnośnie do pytania nr 13, dotyczącego kosztów wdrożenia projektu e-booking TRUCK - odnosząc się do zagadnienia dotyczącego kosztów wdrożenia projektu e-booking TRUCK, uprzejmie informuję Panią Marszałek, że koszty realizacji przedsięwzięcia na wszystkich drogowych przejściach granicznych na granicy wschodniej będą szacowane po pilotażowym wdrożeniu projektu na wytypowanych przejściach granicznych.
XI. Odnośnie do pytania nr 14, dotyczącego działań rządu w celu poprawy warunków socjalnych i sanitarnych dla kierowców oczekujących na drogach dojazdowych do przejść granicznych, w tym w szczególności do przejść Kuźnica/Bruzgi i Bobrowniki/Bierestowica - w pierwszej kolejności należy wskazać, że administrowanie drogami dojazdowymi do przejść granicznych należy do zarządców tych dróg, zaś do stałego utrzymywania przejść granicznych znajdujących się na obszarze danego województwa jest zobowiązany właściwy miejscowo wojewoda.
Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wynika, że resort ten, jak i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwracają uwagę na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych i podejmują, w miarę posiadanych środków, działania zmierzające do jego poprawy. GDDKiA jako wykonująca zadania zarządcy dróg krajowych na bieżąco monitoruje oraz prowadzi analizy dotyczące stanu dróg, w tym m.in. drogi krajowej nr 19 prowadzącej do przejścia granicznego Kuźnica/Bruzgi oraz drogi krajowej nr 65 prowadzącej do przejścia granicznego Bobrowniki/Bierestowica.
W ramach planu działań na sieci drogowej GDDKiA zamierza na drodze krajowej nr 19 dokonać remontu na odcinkach Sokółka - Zawistowszczyzna (długość 2,67 km, wartość inwestycji 10,5 mln zł) i Sokółka - Białobłockie (długość 10 km, wartość inwestycji 10 mln zł), przebudowy na odcinku przejścia przez Kuźnicę (długość 2 km, wartość inwestycji 8,35 mln zł), a także przebudowy skrzyżowania w miejscowości Sokółka (wartość inwestycji 3 mln zł). Zgodnie z informacją przekazaną przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju realizacja tych zadań jest uzależniona głównie od zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych. Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2011 r. ustanowiono ˝Program budowy dróg krajowych˝ na lata 2011-2015, który w załączniku nr 2 zawiera listę zadań przewidywanych do realizacji po 2013 r. pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych. Wśród tych zadań została ujęta budowa drogi ekspresowej S19 granica państwa (Kuźnica) - Białystok. Obecnie są prowadzone prace przygotowawcze dotyczące tej inwestycji związane z uzyskaniem decyzji administracyjnych wymaganych przepisami prawa.
Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wyraziło swoje poparcie dla podjętego przez Służbę Celną projektu e-booking TRUCK. Odnosząc się przy tym do kwestii budowy przy drogach krajowych prowadzących do przejść granicznych tzw. parkingów buforowych, na których kierowcy oczekiwaliby na swoją kolej przekroczenia granicy, resort infrastruktury i rozwoju zaproponował, aby w tym celu wykorzystać już istniejące parkingi na przejściach granicznych, ewentualnie je rozbudowując.
Z kolei z informacji przekazanych przez wojewodę podlaskiego wynika, że w związku z powtarzającymi się przypadkami długiego oczekiwaniem samochodów ciężarowych przed przejściami granicznymi w Kuźnicy i Bobrownikach kilkakrotnie zwoływano wojewódzki zespół zarządzania kryzysowego. Zorganizowano też spotkania grup roboczych z udziałem przedstawicieli służb i inspekcji szczebla wojewódzkiego.
Podczas ww. posiedzeń zapadły następujące rozwiązania i decyzje:
- wprowadzenie buforowania kolejek od 10 grudnia 2013 r. do 4 lutego 2014 r. celem uporządkowania sytuacji na drogach oraz ograniczenia możliwości omijania kolejki przez kierowców, w które to działania były zaangażowane Izba Celna w Białymstoku, komenda wojewódzka Policji, podlaski oddział Straży Granicznej oraz Inspekcja Transportu Drogowego;
- częstsze kontrole poboczy dróg pod względem sanitarnym przez wojewódzką stację sanitarno-epidemiologiczną;
- zarządcy dróg zobowiązali się do zwiększenia częstotliwości usuwania śliskości na jezdniach prowadzących do przejść granicznych w przypadku wystąpienia niesprzyjających warunków atmosferycznych oraz zachowania w należytej czystości poboczy dróg;
- starostowie poprzez powiatowe centrum zarządzania kryzysowego zobowiązali się do monitorowania sytuacji na drogach do przejść granicznych oraz udzielania wszelkiej pomocy służbom, które realizowały buforowanie kolejek;
- na prośbę wojewody podlaskiego gminy Kuźnica (na drodze krajowej nr 19) i Gródek (na drodze krajowej 65) wystawiły toalety przenośne.
Jednocześnie wojewoda podlaski zaznaczył, że obowiązujące przepisy prawa nie dają mu podstaw do finansowania i utrzymywania infrastruktury sanitarnej na drogach dojazdowych do przejść granicznych, a mimo to w województwie podlaskim podjęto szereg działań doraźnych w celu ograniczenia uciążliwości oczekiwania przez kierowców na przekroczenie granicy z Białorusią.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że stanowią one wyczerpującą odpowiedź na złożoną interpelację i spotkają się z uprzejmą akceptacją Pani Marszałek.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Jacek Kapica
Warszawa, dnia 17 marca 2014 r.