Zapytanie nr 2973
do ministra środowiska
w sprawie wprowadzenia zmian w ustawie o odpadach
Szanowny Panie Ministrze! Zwracam się do Pana Ministra z zapytaniem poselskim w sprawie wprowadzenia zmian w ustawie o odpadach.
W świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o odpadach składowisko w Suchej Beskidzkiej zostało zapisane w ˝Planie gospodarki odpadami województwa małopolskiego˝ jako instalacja zastępcza. Pomimo posiadania pozwolenia zintegrowanego i spełniania wymogów najlepszej dostępnej techniki (BAT), składowisko, które zostało oddane do użytku 1 stycznia 2003 r., od 1 stycznia 2013 r. może przyjmować niesegregowane zmieszane odpady komunalne, odpady balastowe i zielone tylko i wyłącznie w przypadku awarii instalacji regionalnej lub w przypadku pisemnej odmowy przyjęcia odpadów przez instalacje regionalne.
Wprowadzony nowy stan prawny powoduje, że ww. składowisko, pomimo tego, że dysponuje możliwościami technicznymi i organizacyjnymi, bowiem pojemność składowiska pozwala na unieszkodliwienie odpadów wytworzonych w gminach należących do związku, a odbieranych od ok. 60 tys. mieszkańców jeszcze ponad kilkanaście lat, jest pozbawione strumienia odpadów, niezbędnych do jego wypełnienia, zgodnie z żywotnością przewidzianą w projekcie budowlanym, pozwoleniu i instrukcji eksploatacji składowiska odpadów. Równocześnie gminy zrzeszone w Związku Gmin Dorzecza Górnej Skawy (Sucha Beskidzka, Maków Podhalański, Jordanów, Bystra Sidzina, Stryszawa, Zawoja), które poniosły ogromne kwoty budowy składowiska i sortowni odpadów, zmuszone są do wywozu odpadów do instalacji odleglej o przeszło 50 km. Dodatkowo gminy będą zmuszone ponosić koszty utrzymywania niecki składowiska odpadów, która byłaby wykorzystywana jedynie na wypadek awarii instalacji regionalnej. Z cała pewnością taka niedopełniona instalacja, pozbawiona jakichkolwiek wpływów finansowych, musiałaby zostać zamknięta przez gminy zrzeszone w związku w połowie eksploatacji. Warto podkreślić, że zaprzestanie eksploatacji niedopełnionej instalacji jest karygodnym marnotrawieniem środków publicznych (koszt budowy wyniósł 13 655 635,00 zł). Całkowita spłata zobowiązań w formie pożyczek i kredytów zaciągniętych przez związek na realizację tej inwestycji nastąpiła niespełna rok temu.
Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Dlaczego Ministerstwo Środowiska niejako zmusza samorządy do marnotrawienia środków publicznych, wydanych na budowę składowiska odpadów, poprzez pozbawienie ich strumienia odpadów od 1 stycznia 2013 r.?
2. Czy Ministerstwo Środowiska podejmie działania zmierzające do zmiany definicji instalacji regionalnej w ustawie o odpadach poprzez dopuszczenie możliwości funkcjonowania składowiska odpadów, które na dzień wejścia w życie nowelizacji ustawy posiadały pozwolenie zintegrowane i spełniały inne warunki, do czasu zapełnienia składowiska?
3. Czy Pan Minister planuje wprowadzić rozwiązania alternatywne dla ww. problemu, np. poprzez zmianę art. 3 ust. 3 pkt 15 lit. c ustawy o odpadach, poprzez zmniejszenie okresu przyjmowania odpadów z 15 lat do 5 lat dla instalacji funkcjonujących w dniu wejścia w życie nowelizacji przedmiotowej ustawy?
4. Czy zostanie wypracowane rozwiązanie umożliwiające przyjmowanie odpadów poprzez instalację zastępczą, tj. sortownię odpadów, przewidzianą w PGOWN jako planowaną regionalną MBP, do czasu ukończenia procesu inwestycyjnego?
Oczekując odpowiedzi Pana Ministra, pozostaję z wyrazami szacunku.
Poseł Marek Łatas
Myślenice, dnia 20 grudnia 2012 r.