Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 19703
w sprawie ustawowej definicji motoroweru
Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo (nr SPS-023-19703/13) z dnia 24 lipca 2013 r. przekazujące interpelację posła Zbigniewa Matuszczaka w sprawie ustawowej definicji motorowerów, przedstawiam następującą informację.
Problem podnoszony w treści interpelacji, dotyczący dopuszczalnej prawem prędkości maksymalnej dla motorowerów, nie był dotychczas sygnalizowany, dlatego też nie był przedmiotem badań i analiz prowadzonych przez resort.
Mając na uwadze art. 70d ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), należy wskazać, że nowy typ pojazdu kategorii L (motorower, motocykl, czterokołowiec) wprowadzany przez producenta do obrotu na terytorium Polski podlega procedurze homologacji typu pojazdu.
Procedura homologacji typu w odniesieniu do pojazdów kategorii L jest zharmonizowana w ramach Unii Europejskiej na mocy dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu-, trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124/1 z dnia 9 maja 2002 r., z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 46 ustawy Prawo o ruchu drogowym, motorower to pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Przedmiotowa definicja jest zgodna z wyżej wymienioną dyrektywą homologacyjną 2002/24/WE, która definiując motorower na potrzeby homologacji typu, wprowadza m.in. wymóg w zakresie maksymalnej prędkości konstrukcyjnej, nieprzekraczającej 45 km/h.
Z tego względu postulowane przez posła Zbigniewa Matuszczaka podniesienie dopuszczalnej prędkości motorowerów do 60 km/h nie jest możliwe, gdyż spowodowałoby niezgodność polskich przepisów z regulacjami zharmonizowanymi w ramach Unii Europejskiej, dotyczącymi homologacji typu pojazdu.
Ponadto należy podkreślić, że weryfikacja stanu technicznego pojazdów (w tym również motorowerów) pod kątem zgodności ich parametrów technicznych z obowiązującymi przepisami znajduje się w kompetencjach organów kontroli ruchu drogowego oraz uprawnionych diagnostów wykonujących badania techniczne pojazdów.
Mając na uwadze powyższe, uprzejmie informuję, że resort nie planuje podejmowania działań zmierzających do wprowadzenia do ustawy Prawo o ruchu drogowym zmian w zakresie sygnalizowanym przez posła Zbigniewa Matuszczaka.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Zbigniew Rynasiewicz
Warszawa, dnia 16 sierpnia 2013 r.