Odpowiedź na zapytanie nr 8562
w sprawie dramatycznie niskich limitów zabiegów przezcewnikowej implantacji zastawki aortalnej (TAVI), na przykładzie ciężko chorej pacjentki w starszym wieku, oczekującej w długiej kolejce w Klinice Kardiologii 4. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Sławomir Neumann
Warszawa, 12-10-2015
W związku z zapytaniem nr 8562 Pana Czesława Hoca, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przesłaną przy piśmie z dnia 10 września 2015 r., w sprawie dramatycznie niskich limitów zabiegów przezcewnikowej implantacji zastawki aortalnej (TAVI), na przykładzie ciężko chorej pacjentki w starszym wieku, oczekującej w długiej kolejce w Klinice Kardiologii 4. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień na zadane pytania.
Ad. 1 Świadczenie wysokospecjalistyczne: „Przezskórne lub z innego dostępu wszczepianie zastawek serca” jest procedurą medyczną finansowaną ze środków pozostających w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia. Ustawa z dnia 22 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1138) zwanej dalej „ustawą”, wprowadziła nowy tryb zawierania i rozliczania umów zawartych na realizację świadczeń wysokospecjalistycznych. Pozostają one w dalszym ciągu finansowane ze środków pozostających w dyspozycji Ministra Zdrowia, natomiast ich kontraktowanie i rozliczanie zostało przekazane Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
Zgodnie z art. 97 ust. 8 i 97 ust. 3 pkt 2b ww. ustawy na finansowanie kosztów realizacji świadczeń wysokospecjalistycznych Narodowy Fundusz Zdrowia otrzymuje dotację z budżetu państwa i wysokość owej dotacji stanowi o limitach tych zabiegów.
Natomiast podział ww. środków na poszczególne zakresy świadczeń w Oddziałach Wojewódzkich Funduszu w 2015 r. opierał się na danych dotyczących realizacji świadczeń w latach ubiegłych.
Należy jednak podkreślić, iż we wstępnym projekcie ustawy budżetowej na 2016 r., w części 46 – Zdrowie, dziale 851 – Ochrona zdrowia, rozdziale 85151 – Świadczenia wysokospecjalistyczne, § 2840 - Dotacja celowa z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie ustawowo określonych zadań bieżących realizowanych przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych, zaplanowana została kwota w wysokości 418.212 tys. zł. Ponadto, środki finansowe na powyższe zadanie zaplanowane zostały również w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 44 – Dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych, w tym programów polityki zdrowotnej i kosztów świadczeń wysokospecjalistycznych, w wysokości 30.814 tys. zł.
Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie informuję, iż zaplanowane środki finansowe na 2016 r. pozwolą zwiększyć wartość zakontraktowania świadczeń wysokospecjalistycznych o 15% w stosunku do zaplanowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia wartości realizacji świadczeń w roku 2015.
Ad.2 W celu jak najlepszego wykorzystania środków pochodzących z ww. dotacji, dyrektor Oddziału Wojewódzkiego NFZ w porozumieniu ze świadczeniodawcą może, na podstawie art. 107 ust. 5 pkt 10, w oparciu o § 43 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 81 poz. 484) dokonać w ramach umowy na udzielanie świadczeń wysokospecjalistycznych przesunięcia środków budżetowych pomiędzy zakresami tej umowy.
Ad. 3 Wspomniany przez Pana Posła program „Valve for Life” jest programem Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego, który ma na celu promocję wśród Polaków innowacyjnego rozwiązania w medycynie, jakim jest implantacja zastawki aortalnej za pomocą cewnika. W związku z powyższym nie zwiększy on ilości udzielanych świadczeń.
Należy jednak podkreślić, iż z danych przesłanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, iż na przedmiotowe świadczenie w przypadku pacjenta pilnego w poszczególnych podmiotach oczekuje od 0 do 15 pacjentów (czas oczekiwania wynosi od 0 do 45 dni). Natomiast biorąc pod uwagę przypadki stabilne oczekuje od 0 do 37 pacjentów (czas oczekiwania wynosi od 0 do 109 dni ).
Ponadto uprzejmie informuję, iż świadczeniobiorca ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego przedmiotowych świadczeń spośród wszystkich świadczeniodawców posiadających zawarte umowy z NFZ o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz wyboru tego realizatora świadczeń, u którego czas oczekiwania na realizację danego świadczenia opieki zdrowotnej jest najkrótszy.
W związku z powyższym przesyłam w załączeniu tabelę „Łączna liczba osób oczekujących oraz średni rzeczywisty czas oczekiwania na przeskórne lub z innego dostępu wszczepienie zastawek serca w podziale na kategorie medyczne”, która zawiera informację o wszystkich podmiotach leczniczych, które zawarły umowę na realizację przedmiotowego świadczenia z informacją o liczbie osób oczekujących oraz średnim rzeczywistym czasie oczekiwania.
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
SEKRETARZ STANU
Sławomir Neumann
/podpis elektroniczny/