Odpowiedź na zapytanie nr 8069
w sprawie bezpieczeństwa na remontowanej trasie kolejowej E-65
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Sławomir Żałobka
Warszawa, 24-04-2015
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na zapytanie nr 8069 posła Macieja Łopińskiego z dnia 08 kwietnia 2015 roku, w sprawie bezpieczeństwa na trasie kolejowej E-65 pomiędzy Gdynią a Warszawą, przedstawiam następujące informacje.
- Czy planowany jest monitoring między Gdynią a Warszawą?
W ramach projektu POliŚ 7.1-1.4 „Modernizacja Linii Kolejowej E-65/C-E 65 na odcinku Warszawa - Gdynia - w zakresie warstwy nadrzędnej LCS. ERTMS/ETCS/GSM-R/DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego" zbudowany zostanie na całym modernizowanym odcinku linii E-65 system monitoringu, który będzie obejmował swym zakresem głowice rozjazdowe w torach głównych stacji, perony, przejścia podziemne, kładki, przejazdy w poziomie szyn, budynki nastawni. Monitoringiem objęte zostaną również obiekty radiowe systemu GSM-R. Powstaną trzy centra monitoringu w Komendach Regionalnych SOK w Gdańsku, Warszawie i Iławie.
Podgląd z kamer dla każdego obszaru LCS będzie możliwy w pomieszczeniach Centrum Utrzymania i Diagnostyki w budynkach LCS Nasielsk, Ciechanów, Działdowo, Iława, Malbork, Tczew, Gdańsk, Gdynia. Zainstalowany monitoring w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa zarówno osób jak i mienia kolejowego.
- Jakie działania prowadzi spółka PKP, aby przeciwdziałać chuligaństwu i złodziejstwu na modernizowanej trasie?
Straż Ochrony Kolei jako wyspecjalizowana jednostka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. samodzielnie lub we współpracy z Policją prowadzi cykliczne ogólnopolskie działania porządkowe i przeciwkradzieżowe pod kryptonimem „Infrastruktura", „Bezpieczne Tory", „Dzikie przejścia" i „Paragraf", w ramach których prowadzone są kontrole przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym oraz zabezpieczenia przed kradzieżą i dewastacją infrastruktury kolejowej. Funkcjonariusze SOK przy użyciu pojazdów MCM (Mobilne Centrum Monitoringu) oraz innych środków technicznych codziennie patrolują szlaki kolejowe w celu przeciwdziałania kradzieżom i aktom wandalizmu, a także monitorują punkty skupu złomu.
- Czy doszło już do zniszczeń remontowanej trasy. Jeżeli tak to gdzie?
W ciągu pierwszego kwartału 2015 roku na linii E-65 pomiędzy Warszawą a Gdynią zarejestrowano 15 kradzieży oraz 8 dewastacji elementów i urządzeń infrastruktury kolejowej a największe ich nasilenie wystąpiło w okolicach Ciechanowa, Mławy, Działdowa, Malborka oraz na odcinku Tczew - Gdańsk Główny.
Najbardziej dotkniętymi działaniami przestępczymi były kable teleinformatyczne, urządzenia sieci trakcyjnej i elektrycznego ogrzewania rozjazdów, urządzenia rogatkowe na przejazdach kolejowych oraz wyposażenie przystanków osobowych. Ponadto częstym zjawiskiem jest dewastacja ekranów akustycznych zabudowywanych w trakcie remontów lub modernizacji linii kolejowych.
Zniszczenia polegają na wyłamaniu bądź uszkodzeniach drzwi awaryjnych w celu wytyczania tzw. „dzikich przejść" służących okolicznej ludności do przekraczania torów kolejowych w miejscach niedozwolonych - w wielu przypadkach kończących się śmiercią pod kołami przejeżdżającego pociągu.
Łączę wyrazy szacunku
Sławomir Żałobka
Podsekretarz Stanu