opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie opublikowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną arkusza nowego testu gimnazjalnego

Odpowiedź ministra edukacji narodowej

na interpelację nr 215

w sprawie opublikowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną arkusza nowego testu gimnazjalnego

   Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na interpelację pana posła na Sejm RP Kazimierza Moskala (nr SPS-023-215/11) w sprawie opublikowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną arkusza nowego testu gimnazjalnego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

   Zmiana zasad przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego jest konsekwencją wprowadzenia nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół - Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). Nowa podstawa programowa określa cele i treści nauczania, umiejętności uczniów oraz zadania wychowawcze szkoły w postaci wymagań, które powinien spełniać uczeń kończący dany etap edukacyjny. Zastępuje tym samym standardy wymagań egzaminacyjnych, które dotychczas były określane w drodze odrębnego rozporządzenia, wydanego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

   Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło liczne działania wspierające szkoły w przygotowaniu uczniów do nowego egzaminu gimnazjalnego.

   Zgodnie z art. 9a ust. 2 pkt 1b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) w sierpniu 2010 r. opublikował na przedmiotowej stronie internetowej ˝Informator o egzaminie gimnazjalnym od roku szkolnego 2011/2012˝ zawierający m.in. przykładowe pytania i zadania wraz z rozwiązaniami, jakie mogą wystąpić na egzaminie gimnazjalnym w 2012 r.

   To znaczy, że na dwa lata przed egzaminem uczniowie i nauczyciele mogli poznać nie tylko przykładowe zadania, ale też klucz i schemat punktowania oraz wykaz umiejętności sprawdzanych w tych zadaniach.

   Od 1 września 2010 r. do chwili obecnej trwają spotkania pracowników okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z dyrektorami i nauczycielami gimnazjów w sprawie nowej formuły egzaminu gimnazjalnego. Dotychczas odbyło się ok. 386 spotkań, w których uczestniczyło ok. 68 299 dyrektorów i nauczycieli gimnazjum z całej Polski.

   14 października 2011 r. na stronie internetowej CKE i OKE opublikowane zostały dodatkowo przykładowe zestawy zadań do każdego zakresu egzaminu gimnazjalnego wraz z kluczem odpowiedzi i punktowania zadań oraz wykazem sprawdzanych umiejętności. Jednocześnie na stronie internetowej Instytutu Badań Edukacyjnych opublikowane zostały komentarze do przykładowych zestawów zadań.

   W dniach 7, 8, 9 grudnia 2011 r. przeprowadzone zostało badanie diagnostyczne wiadomości i umiejętności uczniów klasy III gimnazjum. Przygotowane zostały arkusze egzaminacyjne tzw. standardowe, jak również dla uczniów słabosłyszących, niesłyszących, słabowidzących, niewidzących oraz z upośledzeniem w stopniu lekkim. Udział szkół w diagnozie był dobrowolny. Do udział w badaniu zgłosiło się 5896 (81%) szkół w całej Polsce. 1385 szkół, które nie wzięły udziału w diagnozie, również mogło otrzymać arkusze egzaminacyjne. Po przeprowadzonym badaniu diagnostycznym na stronie internetowej CKE zostały opublikowane wszystkie arkusze diagnostyczne wraz z odpowiedziami i wykazem sprawdzanych umiejętności, do użytku nauczycieli i uczniów.

   Jednocześnie podkreślam, że wszystkie zaprezentowane zadania egzaminacyjne zbudowane zostały w oparciu o wymagania sprecyzowane w rozporządzeniu wprowadzającym nową podstawę programową dla gimnazjum, zgodnie z którą prowadzone jest kształcenie w gimnazjum od roku szkolnego 2009/2010.

   Przedstawiając powyższe, uprzejmie informuję, że nie ma możliwości ani potrzeby rozważania powrotu do zasad przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego obowiązujących do roku szkolnego 2009/2010.

   Z wyrazami szacunku

   Minister

   Krystyna Szumilas

   Warszawa, dnia 21 grudnia 2011 r.