opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie przyśpieszenia prac nad modernizacją infrastruktury kolejowej na odcinku Katowice - Bielsko-Biała

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 30081

w sprawie przyśpieszenia prac nad modernizacją infrastruktury kolejowej na odcinku Katowice - Bielsko-Biała

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Aleksandry Trybuś-Cieślar w sprawie przyspieszenia prac nad modernizacją infrastruktury kolejowej na odcinku Katowice - Bielsko-Biała oraz uwzględnienia stacji Bielsko-Biała do tras obsługiwanych pociągiem Express Intercity Premium (EIC Premium), przekazaną pismem z 23 grudnia 2014 r., znak: SPS-023-30081/14, przedstawiam następujące informacje.

   W planach inwestycyjnych na lata 2014-2023 przewidziano realizację prac na linii kolejowej E65 na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice/Bielsko-Biała - Zwardoń w ramach dwóch projektów finansowanych ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF):

   - ˝Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice˝,

   - ˝Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice - Bielsko-Biała - Zwardoń (granica państwa)˝.

   Aktualnie opracowywane są dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji administracyjnych oraz dokumenty przetargowe, które pozwolą na rozpoczęcie procedury wyboru wykonawcy projektów budowlanych, a następie robót budowlanych na odcinek Będzin - Katowice - Zebrzydowice. Duży zakres prac (długość odcinka realizacyjnego ponad 100 km) wpływa na czas niezbędny do przygotowania wymaganych materiałów, jak i uzyskania potrzebnych decyzji. Zgodnie z aktualnym harmonogramem zawarcie kontraktu na wykonanie prac budowlanych planowane jest w 2018 r. Szacuje się, że roboty potrwają 4 lata. Modernizacja linii kolejowej jest procesem złożonym i wymagającym dobrego przygotowania. Opracowany przez PKP PLK SA harmonogram zakłada realistyczne terminy wykonania poszczególnych faz. Proces przygotowania dokumentacji umożliwiającej rozpoczęcie prac budowanych jest zaawansowany. Ewentualne przyspieszenie może nastąpić na etapie prowadzenia prac budowlanych pod warunkiem m.in. sprawnego prowadzenia robót i sprzyjających warunków atmosferycznych. Z uwagi na odległą 51. pozycję projektu pn. ˝Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice - Bielsko-Biała - Zwardoń (granica państwa)˝ na liście inwestycji kolejowych w dokumencie implementacyjnym do ˝Strategii rozwoju transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)˝ jego realizacja zależeć będzie od dostępności środków finansowych w CEF. W sytuacji braku dofinansowania ze środków europejskich podjęte zostaną starania o sfinansowanie niezbędnych prac na ww. linii kolejowej z budżetu państwa. Określony w dokumencie implementacyjnym harmonogram ogłoszenia przetargu na roboty budowlane w przypadku odcinka Czechowice Dziedzice - Zwardoń (gr. państwa) może ulec przesunięciu z uwagi na brak ostatecznego rozstrzygnięcia co do źródła finansowania inwestycji.

   Odnosząc się do pytań o możliwość włączenia Bielska-Białej do listy stacji obsługiwanych pociągami EIC Premium, informuję, że w chwili obecnej ˝PKP Intercity˝ SA nie wyklucza kursowania pociągów tej kategorii do/z Bielska-Białej od grudnia 2015 r. Decyzja podjęta zostanie jednak w terminie późniejszym na podstawie dostępnych czasów przejazdu i wynikających z nich analizy atrakcyjności oferty na etapie tworzenia projektu rocznego rozkładu jazdy pociągów 2015/2016.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Zbigniew Rynasiewicz

   Warszawa, dnia 22 stycznia 2015 r.