opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku oraz portów lotniczych, w których udziałowcem jest Przedsiębiorstwo Państwowe ˝Porty Lotnicze˝

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 8801

w sprawie Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku oraz portów lotniczych, w których udziałowcem jest Przedsiębiorstwo Państwowe ˝Porty Lotnicze˝

   Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do interpelacji poselskiej pana posła Marcina Mastalerka z dnia 28 sierpnia 2012 r. niniejszym uprzejmie przekazuję odpowiedzi na zadane pytania.

   Ile wynoszą zobowiązania spółek OLT Express, OLT Express Regional, OLT Express Poland wobec Portu Lotniczego w Gdańsku im. Lecha Wałęsy?

   Łączna suma dotychczas niespłaconych należności przez OLT Express Regional sp. z o.o. w upadłości wynosi 3 802 924,90 PLN netto. W przypadku OLT Express Poland sp. z o.o. kwota ta wynosi 99 170,40 PLN netto.

   Nadmienić należy także, iż Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o. nie poniósł żadnych strat w związku z zaprzestaniem działalności OLT Express Regional. Kwoty stanowiące wymagalne wierzytelności w stosunku do upadłej OLT Express Regional sp. z o.o. zostaną ujęte w kosztach Portu Lotniczego w Gdańsku zgodnie z odpowiednimi przepisami.

   Z tytułu jakich umów, za jakie usługi powstały te zobowiązania?

   Wierzytelności te powstały z tytułu opłat za starty, lądowania, parkowanie i inne usługi lotniskowe przewidziane w taryfie opłat lotniskowych oraz czynszów wynikających z najmu pomieszczeń biurowych i opłat za świadczenie usług telekomunikacyjnych.

   Za jaki okres usług świadczonych przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy powstały te zobowiązania?

   Przewoźnicy objęci interpelacją operowali w Porcie Lotniczym w Gdańsku w miesiącach od kwietnia do lipca br. i z tego okresu pochodzą ich zobowiązania.

   W jakich terminach, zgodnie z umowami, zobowiązania te powinny być uregulowane?

   Opłaty lotniskowe rozliczane są w cyklach miesięcznych, w oparciu o zestawienia świadczonych usług w danym miesiącu kalendarzowym, na podstawie których wystawiane są faktury VAT. W taryfie obowiązują 30-dniowe terminy płatności. W umowach najmu pomieszczeń i umowach o usługi telekomunikacyjne przewidziane są 14-dniowe terminy płatności za usługi świadczone w danym miesiącu. Zasady te dotyczą wszystkich kontrahentów.

   Jakie kroki podjęty władze Portu Lotniczego w Gdańsku im. Lecha Wałęsy, aby wyegzekwować należne kwoty?

   Wierzytelności Portu Lotniczego Gdańsk sp. z o.o. wobec OLT Express Regional sp. z o.o. w upadłości będą w całości zgłoszone syndykowi masy upadłości w ramach procedur przewidzianych w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze.

   Od momentu powstania zaległości w płatnościach Port Lotniczy w Gdańsku rozpoczął standardowe działania monitujące i wzywał do zapłaty zaległych faktur wielokrotnie. W wyniku powyższych działań należności zostały częściowo spłacone. W momencie zaprzestania działalności operacyjnej przez przewoźników z grupy OLT Express dokonane zostało tymczasowe zatrzymanie należącego do dłużnika statku powietrznego. Równolegle wszczęta została procedura sądowego zabezpieczenia roszczeń zakończona uzyskaniem postanowienia sądu o zabezpieczeniu roszczeń. Następnie złożony został w sądzie odpowiedni pozew przeciwko OLT Express Regional sp. z o.o., który po ogłoszeniu upadłości tej spółki został cofnięty. Wobec OLT Express Poland sp. z o.o., co do której nie ogłoszono upadłości, wierzytelności będą dochodzone na drodze sądowej.

   Należy nadmienić także, iż wszelkie szczegółowe informacje w powyższym zakresie, w tym kwoty wierzytelności podlegających zgłoszeniu w ramach procedury upadłościowej, udostępnione są uprawnionym organom, w tym radzie nadzorczej spółki zarządzającej Portem Lotniczym w Gdańsku w ramach procedur kontrolnych. Obecnie trwa w spółce kontrola rady nadzorczej w zakresie tematycznym zgłoszonym przez pana posła w interpelacji poselskiej.

   Jakie kroki zamierza pan podjąć, aby sprawdzić, czy władze Portu Lotniczego w Gdańsku im. Lecha Wałęsy należycie wykonywały swoje obowiązki i czy ich postępowanie wobec spółek należących do OLT Express nie skutkowało błędnymi decyzjami, które naraziły na straty Port Lotniczy w Gdańsku im. Lecha Wałęsy?

   Portami lotniczymi w Polsce zarządzają niezależne gospodarczo podmioty, z których większość funkcjonuje w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, kilka w formie spółek akcyjnych, a dwa porty lotnicze zarządzane są przez Przedsiębiorstwo Państwowe ˝Porty Lotnicze˝ z siedzibą w Warszawie.

   W przypadku spółek prawa handlowego minister właściwy ds. transportu nie sprawuje nadzoru nad ich działalnością, a funkcje kontrolne i nadzorcze należą do organów tych spółek lub właścicieli (np. WZA). Minister właściwy ds. transportu nadzoruje Przedsiębiorstwo Państwowe ˝Porty Lotnicze˝ w zakresie zdefiniowanym przez ustawę o Przedsiębiorstwie Państwowym ˝Porty Lotnicze˝ z dnia 23 października 1987 r., z późn. zm. (Dz. U. z 1987 r. Nr 33, poz. 185). Nadzór ten sprawowany jest na bieżąco. Minister posiada informacje o najważniejszych zdarzeniach ważących na działalności nadzorowanego przedsiębiorstwa i podejmowanych działaniach. Bankructwo OLT nie zagraża niezakłóconej działalności PPL i realizacji jego celów. Windykacja należności od przewoźników OLT jako element relacji między niezależnymi gospodarczo podmiotami (stosunek cywilnoprawny) jest realizowana na podstawie stosownych przepisów prawa, tj. albo na drodze sądowej albo w ramach procedur przewidzianych w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze.

   Proszę także o odpowiedzi na te pytania w odniesieniu do pozostałych portów lotniczych, w których udziały posiada Przedsiębiorstwo Państwowe ˝Porty Lotnicze˝.

   Sytuacja w pozostałych portach lotniczych, w których udziały posiada PP ˝Porty Lotnicze˝, jest co do zasady bardzo podobna do opisanej odnośnie do Portu Lotniczego w Gdańsku-Rębiechowie.

   Odpowiadając bardziej szczegółowo na zadane pytanie, pragnę poinformować, co następuje:

   1. Port Lotniczy Wrocław SA oraz Port Lotniczy Szczecin-Goleniów sp. z o.o. nie posiadają należności od spółek OLT Express Poland i OLT Express Regional. Wszystkie należności spółek OLT w tych portach były regulowane z uprzednio wniesionych przedpłat za usługi.

   2. Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Modlin sp. z o.o. oraz Port Lotniczy Mazury-Szczytno sp. z o.o. nie zawierały umów handlowych i operacyjnych z przedmiotowymi przewoźnikami.

   3. Pozostałe podmioty, w których PP ˝Porty Lotnicze˝ posiada udziały/akcje, tj.:

   - Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o.,

   - Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA,

   - Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o.,

   - Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o.,

   - Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka sp. z o.o.,

   - Port Lotniczy Bydgoszcz SA

   posiadają nieuregulowane należności w łącznej wysokości: OLT Express Poland sp. z o.o. - 1 540 520,02 PLN, OLT Express Regional sp. z o.o. - 7 545 019,34 PLN.

   Uprawnienia korporacyjne PPL jako wspólnika wynikają przede wszystkim z Kodeksu spółek handlowych oraz umów/statutów spółek i pozostają w odpowiedniej proporcji do posiadanych udziałów/akcji. Jest bezsporne, że jednym z fundamentalnych założeń wzajemnych relacji wspólnik - rada nadzorcza - zarząd jest brak możliwości ingerowania wspólników i rady nadzorczej w kompetencje zarządcze zarządów spółek. Do takiego zakresu należą sprawy zawierania umów przez spółkę z przewoźnikami, którzy zgodnie z przepisami Prawa lotniczego muszą wcześniej uzyskać niezbędne zgody i certyfikaty od regulatora polskiego rynku lotniczego, jakim jest Urząd Lotnictwa Cywilnego. W związku z powyższym kontrola należytego wykonywania przez zarząd spółki swoich obowiązków może mieć charakter ex post. Należy też wskazać, że traktowanie przewoźników z grupy OLT inaczej niż pozostałych nosiłoby znamiona łamania zasady niedyskryminacji przewoźników lotniczych przez zarządzającego portem lotniczym.

   Mając na uwadze istotny wpływ na polskie lotniska regionalne, jaki odniosły w krótkim czasie spółki z grupy OLT (w tym ich upadek), PPL poprzez swoje narzędzia nadzorczo-korporacyjne, jakimi dysponuje wobec podmiotów gospodarczych, w których ma swoje udziały/akcje, monitorował na bieżąco przedmiotową sytuację.

   W ramach dalszych działań PPL wystąpi do członków rad nadzorczych będących przedstawicielami PPL o wprowadzenie na kolejnych posiedzeniach tych organów punktu porządku obrad dotyczącego omówienia, oceny i ewentualnej weryfikacji procedur controllingu finansowego.

   Przekazując poniższe szczegółowe informacje w przedmiocie zadanych pytań, pozostaję do dyspozycji pana posła w przypadku jakichkolwiek wątpliwości.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Tadeusz Jarmuziewicz

   Warszawa, dnia 28 września 2012 r.