opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie kolejnego obniżenia przez Komisję Europejską kwoty dofinansowania zakupu pociągów Pendolino

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 29865

w sprawie kolejnego obniżenia przez Komisję Europejską kwoty dofinansowania zakupu pociągów Pendolino

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przesłaną przez posła Szymona Giżyńskiego przy piśmie z 22 grudnia 2014 r. (znak: SPS-023-29865/14) interpelację w sprawie kolejnego obniżenia przez Komisję Europejską kwoty dofinansowania zakupu pociągów Pendolino, przedstawiam poniższe informacje.

   Przetarg na składy zespołowe prowadzony był w trybie dialogu konkurencyjnego, a podczas jego realizacji zachowane były wszystkie ujęte prawem polskim i europejskim zasady i normy. Po przeprowadzeniu analizy zgłoszonych wniosków do dialogu konkurencyjnego zaproszono 4 konsorcja, spośród których dwa posiadały w swoim składzie wiodące polskie firmy w zakresie produkcji taboru kolejowego:

   - konsorcjum Alstom Konstal SA (Polska) oraz Alstom Ferroviaria S.p.A. (Włochy),

   - konsorcjum AnsaldoBreda S.p.A. (Włochy) oraz Newag SA (Polska),

   - konsorcjum Siemens sp. z o.o. (Polska) oraz Siemens Aktiengesellschaft (Niemcy),

   - konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB (Szwecja) / Bombardier Transportation GmbH (Niemcy) oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding (Polska).

   Intencją zamawiającego było dopuszczenie do udziału w dialogu najlepiej przygotowanych podmiotów, a przez to doprowadzenie do złożenia jak największej liczby ofert w postępowaniu. Niemniej jednak, do wyznaczonego terminu, spłynęła tylko jedna oferta złożona przez konsorcjum Alstom Konstal SA (Polska) oraz Alstom Ferroviaria S.p.A. (Włochy). W związku z tym, że oferta odpowiadała przedmiotowi zamówienia zawartemu w SIWZ i spełniała warunki postępowania pod względem formalnym, została ona przyjęta.

   Konsorcja, w skład których wchodziły firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding oraz Newag SA, po szczegółowej analizie swoich potencjalnych ofert podjęły decyzję o rezygnacji z ich złożenia. Pragnę podkreślić, że z posiadanych informacji wynika, że w momencie ogłaszania postępowania (sierpień 2008 r.) oraz w okresie składania ofert w postępowaniu (wrzesień 2010 r.) obie polskie firmy nie posiadały jeszcze w ofercie w pełni gotowych projektów własnych składów spełniających wymagania zamawiającego, m.in. w zakresie funkcjonowania jako pociągu dużych prędkości.

   Informuję ponadto, że Komisja Europejska (KE) nie uznała projektu zakupu 20 składów zespolonych Pendolino za zbyt drogi pomimo ustalenia kwoty wydatków kwalifikowanych projektu na poziomie 340 mln EUR. Spółka PKP InterCity SA już w trakcie negocjacji z KE przygotowała zabezpieczenie na taką ewentualność. Część zabezpieczonego finansowania pochodzi ze środków własnych, a część z dostępnych środków w ramach przyznanego limitu kredytowego na realizację projektu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Zbigniew Rynasiewicz

   Warszawa, dnia 15 stycznia 2015 r.