opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie skuteczności pełnionego przez ministra skarbu państwa nadzoru nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa działającymi na rynku lotniczym, na przykładzie Eurolot SA

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 28686

w sprawie skuteczności pełnionego przez ministra skarbu państwa nadzoru nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa działającymi na rynku lotniczym, na przykładzie Eurolot SA

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 23 września 2014 r., znak: SPS-023-28686/14, przekazujące interpelację pana Adama Kwiatkowskiego - posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawie skuteczności pełnionego przez ministra skarbu państwa nadzoru nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa działającymi na rynku lotniczym, na przykładzie Eurolot SA, uprzejmie informuję, co następuje.

   Generowane przez Eurolot SA w okresie wskazanym przez pana posła straty spowodowane zostały m.in. kosztami poniesionymi przez spółkę z tytułu programu wymiany floty, realizowanego od 2012 r. poprzez zastąpienie wyeksploatowanych i awaryjnych samolotów typu ATR 72-200 i 42-500 nowymi samolotami typu Bombardier Q400 NextGen. Eurolot SA udostępniał swoją flotę samolotów PLL LOT SA w formule umowy ACMI (najem samolotów wraz załogami), a dodatkowo od 2012 r. spółka wykorzystywała swoją flotę do realizacji własnej siatki lotniczej, koncentrując działalność na operacjach krajowych.

   W roku obrotowym 2012 strata netto Eurolot SA wyniosła 173 817 tys. zł. Wyższy o 154 286 tys. zł poziom straty netto w porównaniu z poziomem z poprzedniego okresu wynikał głównie z utworzenia przez spółkę odpisów aktualizujących wartość aktywów w łącznej kwocie 141 080 tys. zł. Dodatkowo wynik 2012 r. obciążony był wysokimi kosztami eksploatacji technicznej tych samolotów.

   Złożony status programu wdrożenia floty Bombardier Q400, jak również problem ze znalezieniem nabywców na samoloty ATR pogorszyły sytuację finansową i operacyjną spółki na rynku.

   Dodatkowo działalność OLT Express w 2012 r. wpłynęła na zmniejszenie wpływów jednostkowych z działalności operacyjnej.

   Nadto główny użytkownik samolotów spółki, tj. PLL LOT SA, prowadzi głęboki proces restrukturyzacji, pozytywnie oceniony przez Komisję Europejską w decyzji z dnia 29 lipca 2014 r., który związany jest z koniecznością wdrożenia środków kompensujących m.in. poprzez zmniejszenie skali operowania także na samolotach Bombardier Q400.

   Powyższe okoliczności wpływają na złożoną i trudną sytuację Eurolot SA i implikują ponoszone straty.

   Odnosząc się natomiast do podniesionych przez pana posła kwestii dotyczących składu rady nadzorczej spółki w latach 2012-2013, informuję, że członkami tego organu byli wówczas: Marcin Benbenek, Michał Kaczmarzyk, Zbigniew Mazur, Mariusz Kolwas, Agnieszka Celińska (od 19 grudnia 2013 r.). Obecni członkowie Rady Nadzorczej to: Agnieszka Małocha, Agnieszka Celińska, Bartłomiej Prus. Pani Agnieszka Małocha oraz pan Bartłomiej Prus są zatrudnieni w Ministerstwie Skarbu Państwa na stanowiskach radców prawnych, zaś pozostałe wyżej wymienione osoby nie były ani nie pozostają w stosunku pracy z MSP.

   Dane dotyczące składu rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa są jawne i dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa. Nie jest natomiast prowadzony rejestr aktywności zawodowej osób, których mandat w radzie nadzorczej wygasł.

   Wyrażam nadzieję, że przedstawione powyżej wyjaśnienia zostaną przez pana posła uznane za satysfakcjonujące.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Rafał Baniak

   Warszawa, dnia 12 listopada 2014 r.