Odpowiedź na interpelację nr 34857
w sprawie opłat pobieranych przez PKP Utrzymanie sp. z o.o. za uzgadnianie dokumentacji technicznej
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Dorota Pyć
Warszawa, 13-11-2015
Odpowiadając na interpelację nr 34857 posła Jerzego Polaczka, w sprawie opłat pobieranych przez PKP Utrzymanie sp. z o.o. za uzgadnianie dokumentacji technicznej, uprzejmie informuję, że Spółka PKP Utrzymanie nie podlega obowiązkowi stosowania ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (p.g.k.), przy ustalaniu wynagrodzenia za uzgodnienia dokumentacji technicznej. Spółki Grupy PKP działają w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych, a przychody z dokonywanych uzgodnień stanowią ich przychód.
Zgodnie z art. 40b ust. 1 pkt 6) p.g.k., za uzgodnienie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu, opłatę w wysokości zgodnej z art. 40d p.g.k., pobierają organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, którymi są organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
Natomiast, zgodnie z art. 28f p.g.k., na wniosek podmiotu władającego siecią uzbrojenia terenu, starosta wydaje decyzję administracyjną o wyłączeniu z geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu danych o sieciach uzbrojenia terenu, które są wykorzystywane wyłącznie przez ten podmiot i są położone na gruntach znajdujących się w wyłącznym władaniu tego podmiotu. Podmiot władający siecią uzbrojenia terenu przejmuje na siebie m.in. obowiązek udzielania, na wniosek projektanta lub wykonawcy mapy do celów projektowych, informacji dotyczących sieci uzbrojenia terenu, jeżeli takie dane są niezbędne projektantowi do opracowania projektu budowlanego. Za udzielenie powyższych informacji podmiot władający siecią uzbrojenia terenu może pobierać opłatę, której wysokość nie może być wyższa niż opłata pobierana za udostępnienie porównywalnego zbioru danych z powiatowej bazy GESUT.
Ze względu na fakt, iż Spółka PKP Utrzymanie nie jest ani organem Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, ani podmiotem władającym siecią uzbrojenia terenu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 p.g.k., nie jest zobowiązana do ustalania wynagrodzenia za uzgodnienie dokumentacji technicznej zgodnie z p.g.k.
Obowiązujące przepisy prawa nie regulują kwestii wysokości opłat za uzgadnianie przez gestorów sieci (spółki grupy PKP) dokumentacji. Mając powyższe na uwadze Spółka PKP Utrzymanie opracowała własne, jednolite zasady pobierania opłat za uzgodnienia dokumentacji projektowych, określone w załączniku do Uchwały nr 25/2014 Zarządu Spółki PKP Utrzymanie Sp. z o.o. z dnia 27 października 2014 r. Spółka zaznaczyła, że opłaty określone w Uchwale stanowią odzwierciedlenie opłat uprzednio pobieranych za te usługi przez TK Telekom sp. z o.o. Ze względu na krótkie często terminy realizacji inwestycji, dla umożliwienia skorzystania przez klientów z możliwości szybkiego uzyskania uzgodnień, cennik uzupełniono o opcjonalną możliwość zamówienia wyżej płatnych usług „ekspresowych”. Zakres wykonywanych czynności pozwolił ujednolicić sposób wyceny za świadczoną usługę uzgodnienia i opis dokumentacji projektowej w Spółce.
Wykaz opłat za uzgodnienia dokumentacji projektowej obejmuje swym zakresem m.in. uzgodnienie za wzdłużne medium liniowe, medium prostopadłe (skrzyżowanie, kolizje), dokumentację bez kolizji z kablami i urządzeniami Spółki oraz zapisy o warunkach dotyczących wykonawstwa robót na terenie PKP S.A. oraz Spółek Grupy PKP.
Uzgodnienie proponowanych rozwiązań projektowych z właścicielem terenu oraz gestorem sieci ma na celu zbadanie bezkolizyjności usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu z już istniejącymi i projektowanymi innymi przewodami i urządzeniami, obiektami budowlanymi, znakami geodezyjnymi itp. Teren kolejowy z uwagi na liniowy charakter, specyficzne urządzenia służące do prowadzenia i obsługi ruchu kolejowego usytuowane na jego obszarze, wyjątkowe zagęszczenie sieci uzbrojenia terenu będących własnością kilkunastu Spółek Grupy PKP, jest miejscem gdzie lokalizowanie nowoprojektowanych sieci wymaga szczególnej ostrożności.
Niewłaściwa lokalizacja urządzeń i przewodów sieci uzbrojenia terenu może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego. Z tego powodu każda nowoprojektowana sieć na terenie kolejowym jest przedmiotem szczegółowej, dokładnej analizy pod kątem spełnienia warunków zapewniających zachowanie tegoż bezpieczeństwa, zaś zarządca terenu zamkniętego wydaje swoją opinię dopiero po uzyskaniu stosownych uzgodnień z właścicielami sieci leżących na jego terenie. Uzgadnianie dokumentacji projektowej obcej infrastruktury technicznej, jak również wydawanie opinii w zakresie odstępstw wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szczegółowej analizy w aspekcie warunków gwarantujących zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i niezakłóconego działania urządzeń sterowania ruchem kolejowym podczas ich eksploatacji.
Ponadto Spółka zaznaczyła, że podczas wydzielania Spółki PKP Utrzymanie, TK Telekom sp. z o.o. nie przekazała do PKP Utrzymanie kompletnej dokumentacji linii kablowych, co skutkuje koniecznością dokonywania, przez komórki organizacyjne PKP Utrzymanie, wizji w terenie (wyjazdy w celu lokalizacji i pomiarów usytuowania infrastruktury wraz z naniesieniem na dokumentację). Dlatego też opłaty z tytułu uzgadniania dokumentacji projektowej są powiększone o koszt tych wywiadów branżowych.
Z wyrazami szacunku
Dorota Pyć
Podsekretarz Stanu