opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd drogami krajowymi

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 11829

w sprawie elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd drogami krajowymi

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację pana posła Witolda Pahla przekazaną przy piśmie z dnia 23 listopada 2012 r., znak: SPS-023-11829/12, w sprawie elektronicznego systemu poboru opłat za przejazd drogami krajowymi uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko.

   Pragnę zapewnić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jako organ odpowiedzialny za pobór opłaty elektronicznej, z należytą starannością nadzoruje prace wykonawcy elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL - konsorcjum Kapsch - i obliguje go do przestrzegania wszystkich zapisów umowy na zaprojektowanie, dostawę oraz obsługę krajowego systemu poboru opłat elektronicznych oraz manualnego systemu poboru opłat, w tym tych dotyczących urządzeń udostępnianych użytkownikom na potrzeby naliczania opłat (tzw. urządzenia viaBOX). Podkreślić należy, że zarówno GDDKiA, jak i wykonawca systemu dokładają starań, aby system działał w sposób jak najbardziej przyjazny dla użytkowników.

   Niezależnie od powyższego uprzejmie informuję, że każdy użytkownik może zgłosić wątpliwości lub zapytania dotyczące poprawności funkcjonowania urządzenia viaBOX przez wszystkie dostępne w systemie viaTOLL kanały komunikacji:

   1) miejsca obsługi klienta (MOK) - są to punkty obsługi klienta, punkty dystrybucji oraz graniczne punkty dystrybucji;

   2) telefoniczne centrum obsługi klienta (TCOK);

   3) strefę samoobsługową użytkownika dostępną poprzez stronę www.viatoll.pl;

   4) pocztę tradycyjną i elektroniczną.

   Wszystkie zgłoszenia tego typu są rejestrowane w systemie, widoczne oraz możliwe do zweryfikowania na koncie umowie użytkownika.

   Proces sprawdzania poprawności funkcjonowania urządzenia odbywa się z kolei bezpośrednio w następujący sposób:

   1) poprzez weryfikację na stacji programującej:

   a) w miejscu obsługi klienta, w sytuacji gdy użytkownik zgłasza się do miejsca obsługi klienta;

   b) w siedzibie operatora systemu, jeśli urządzenie zostanie przykładowo przesłane bezpośrednio lub przez telefoniczne centrum obsługi klienta;

   2) w siedzibie operatora systemu przy wykorzystaniu dodatkowego oprogramowania, jeżeli urządzenie w trakcie pierwszej weryfikacji na stacji programującej kwalifikuje się do nadania statusu: niefunkcjonalne;

   3) u producenta z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania, jeżeli drugi stopień weryfikacji (patrz pkt 2) nadal kwalifikuje urządzenie do nadania statusu: niefunkcjonalne.

   Jeżeli weryfikacja pierwszego i drugiego stopnia w miejscu obsługi klienta lub siedzibie operatora potwierdza poprawną funkcjonalność urządzenia, to na życzenie użytkownika i tak może być ono wymienione.

   Podkreślić należy, że każda wymiana urządzenia w systemie jest procesem rejestrowanym i możliwym do zidentyfikowania w późniejszym okresie.

   Podczas zwrotu urządzenia, niezależnie od przyczyn, wykonawca systemu i jego pracownicy zobowiązani są do wprowadzania po zweryfikowaniu urządzenia odpowiedniego kodu, na podstawie którego można określić stan urządzenia w momencie jego zwrotu. Są to następujące statusy: 1 - funkcjonalne, 2 - niefunkcjonalne, 3 - uszkodzone, 4 niefunkcjonalne - bateria wyczerpana. Tak jak wspomniano wyżej użytkownik ma także zawsze możliwość złożenia dodatkowego zgłoszenia, które zawiera ewentualnie dodatkowe szczegóły opisujące przyczyny wymiany urządzenia.

   Jednocześnie zwracamy uwagę, że poza informowaniem przez wykonawcę systemu, niezależnie od tego, czy przez samo urządzenie, czy pocztą elektroniczną na adres wskazany w umowie z użytkownikiem, obowiązkiem użytkownika wynikającym z ogólnych warunków do umowy jest sprawdzanie stanu środków na koncie każdorazowo przed wjazdem na drogę płatną, zwracanie uwagi na sygnalizację urządzenia zgodnie z instrukcją korzystania z urządzenia viaBOX oraz natychmiastowe zgłaszanie niepoprawnego funkcjonowania urządzenia do wykonawcy systemu.

   Pragnę równocześnie poinformować, że zgodnie z danymi uzyskanymi od wykonawcy systemu w okresie od 1 lipca 2011 r. (uruchomienie systemu) do końca października 2012 r. łączna liczba zgłoszeń związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem urządzeń viaBOX wyniosła ok. 12 tys. Liczba urządzeń ostatecznie zweryfikowanych przez producenta viaBOX jako wadliwe to jedynie 1134 sztuk z ponad miliona urządzeń viaBOX wydanych od początku funkcjonowania elektronicznego systemu poboru opłat.

   Należy wreszcie podkreślić, że Główny Inspektorat Transportu Drogowego, prowadząc postępowania administracyjne dotyczące naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, rozpatruje każdą sprawę indywidualnie, weryfikując również szczegółowo przekazywane przez użytkowników informacje o niewłaściwym funkcjonowaniu urządzeń viaBOX.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Tadeusz Jarmuziewicz

   Warszawa, dnia 14 grudnia 2012 r.