opis sprawy

Odpowiedź na zapytanie w sprawie problemów Polonii z dostępem do konsulatu RP w Edynburgu

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 1151

w sprawie problemów Polonii z dostępem do konsulatu RP w Edynburgu

   W odpowiedzi na zapytanie pana posła Adama Kwiatkowskiego (pismo nr SPS-024-1151/12 z dnia 30 maja 2012 r.) w sprawie problemów Polonii z dostępem do konsulatu RP w Edynburgu uprzejmie informuję, co następuje.

   1. Według danych szacunkowych na terenie okręgu konsularnego Konsulatu Generalnego RP w Edynburgu zamieszkuje w sumie ok. 86 tys. obywateli RP, w tym ok. 68 tys. w Szkocji i ok. 18 tys. w Irlandii Północnej. Konsulat Generalny RP w Edynburgu dysponuje obecnie 12 etatami (1 etat - referent ds. konsularnych, utworzony został 15 maja br.) W ramach ww. etatów zatrudnionych jest 3 konsulów, w tym kierownik placówki.

   2. Po wprowadzeniu elektronicznego systemu rejestracji (od października 2011 r.) liczba obsługiwanych dziennie osób wzrosła. Wśród zarejestrowanych czynności przeważają czynności paszportowe. Wprowadzenie systemu zapisów uporządkowało obsługę interesantów w urzędzie - zapisani przychodzą na konkretny dzień i godzinę, nie tworzy się kolejka na zewnątrz budynku, a w poczekalni zachowane są konieczne wymogi bezpieczeństwa. Wydłużenie czasu oczekiwania na wizytę w sprawach paszportowych spowodowane jest zwiększeniem się liczby interesantów (będącym głównie efektem rosnącej liczby nowo rodzących się dzieci wśród polskiej emigracji zarobkowej) oraz wprowadzeniem od lutego 2010 r. wymogu wystawiania paszportów tymczasowych jednorocznych dla dzieci do 5 roku życia. Na wydłużenie czasu oczekiwania wpływa także tzw. sezonowość, która zaznacza się w okresie przedwakacyjnym zwiększoną liczbą osób składających wnioski paszportowe.

   3. Opinia, że po odbiór paszportu należy czekać w długiej kolejce, nie w pełni odpowiada rzeczywistości. System rejestracji internetowej obejmuje wyłącznie interesantów składających wnioski paszportowe, natomiast sprawy prawne i dotyczące opieki konsularnej załatwiane są bez konieczności wcześniejszej rejestracji. Niestety nie wszyscy petenci przychodzą po odbiór paszportu w wyznaczonym terminie. W sytuacji gdy petenci nierespektujący wskazanego terminu przychodzą po odbiór paszportu jednocześnie z osobami, które stawiły się na czas oraz z tymi, które załatwiają inne sprawy, np. prawne, czas oczekiwania może być dłuższy - zwłaszcza w przypadku odbioru paszportów biometrycznych wymagających nieco dłuższej procedury przy okienku. Z obserwacji pracowników urzędu wynika, iż sytuacje takie zdarzają się sporadycznie. W takich przypadkach urząd stara się wyznaczyć dodatkowego pracownika, który wydaje paszporty tymczasowe (bez biometrii), co przyspiesza obsługę kolejki. Należy jednocześnie zaznaczyć, że w Konsulacie Generalnym RP w Edynburgu ok. 40% paszportów przesyłanych jest do ich właścicieli drogą korespondencyjną.

   4. Placówka otrzymała wzmocnienie etatowe. Od 15 maja br. utworzony został 1 etat referenta ds. konsularnych, a od 1 lipca br. utworzony zostanie dodatkowy etat konsula, co przy planowanej nowelizacji ustawy o dokumentach paszportowych, polegającej na zlikwidowaniu obowiązku wystawiania paszportów jednorocznych dla dzieci do 5 roku życia, znacznie wpłynie na poprawę sytuacji w zakresie skrócenia okresu oczekiwania na umówienie wizyty w sprawach paszportowych. Utrzymane zostaną ponadto (proporcjonalnie do potrzeb i możliwości techniczno-personalnych placówki) wyjazdowe (3-, 4-dniowe) dyżury konsularne w Belfaście (raz w miesiącu) i w Aberdeen lub Inverness (raz na kwartał).

   5. Zapisy telefoniczne dokonywane w określonych godzinach i dniach dotyczą obecnie jedynie dyżurów konsularnych w Belfaście. W momencie zaplanowania takiego dyżuru uruchamiany jest osobny numer telefonu służący wyłącznie do wpisania się na dyżur. Zapisy przyjmowane są do momentu wyczerpania się limitu miejsc. Po wyczerpaniu się wolnych miejsc (możliwości techniczne pozwalają na przyjęcie 70-80 osób dziennie) przyjmowane są tylko zgłoszenia w sprawach nagłych, losowych, które mogą być przekazane do konsulatu w dowolny sposób, nie tylko telefonicznie. Każdy dyżur ma przewidzianą na ten cel rezerwę czasową.

   Jeśli chodzi o zarejestrowanie się do załatwienia sprawy paszportowej w Konsulacie Generalnym RP w Edynburgu, to osoby niekorzystające z rejestracji internetowej mogą to uczynić korespondencyjnie, a także telefonicznie w godzinach pracy urzędu.

   6. W okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 maja 2012 r. Konsulat Generalny RP w Edynburgu przyjął 17 253 wniosków o wydanie paszportu (biometrycznych i tymczasowych).

   7. W okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 maja 2012 r. Konsulat Generalny RP w Edynburgu wydał 10 899 paszportów tymczasowych dla osób poniżej 5. roku życia.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Grażyna Bernatowicz

   Warszawa, dnia 12 czerwca 2012 r.