Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23989
w sprawie wymiany towarowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Argentyńską
Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do pisma z dnia 28 stycznia br. (sygn. SPS-023-23989/14) dotyczącego interpelacji posłów Piotra Chmielowskiego i Adama Kępińskiego w sprawie wymiany towarowej pomiędzy Polską i Argentyną przekazuję odpowiedź na pytania zawarte w interpelacji poselskiej.
1. Jakie wartości eksportu i importu mieliśmy z Argentyną w latach 2010, 2011, 2012 i 2013?
Dane dotyczące wartości obrotów towarowych pomiędzy Polską i Argentyną w latach 2010-2013 zostały przedstawione w poniższej tabeli:
2010 2011 2012 11 miesięcy
2013*)Eksport z Polski do Argentyny mln EUR 63,6 73,3 89,2 105,0 Import z Argentyny do Polski 469,6 563,2 706,1 556,9 Saldo obrotów z Argentyną -406,0 -489,9 -616,9 -451,9 Źródło: dane GUS
*) Najbardziej aktualne dane dostępne za okres styczeń - listopad 2013 r.2. Jaka była struktura towarowa eksportu i importu?
3. Na jaką kwotę w ww. latach wyeksportowano artykułów spożywczych i żywnościowych do Argentyny?
Dane dotyczące struktury towarowej obrotów, w tym obrotów artykułami rolno-spożywczymi pomiędzy Polską i Argentyną w latach 2010-2013, zostały przedstawione w poniższych tabelach (w podziale na grupy towarowe i sekcje wg klasyfikacji CN):
4. Ile misji handlowych (uczestnictwo w targach, konferencjach) współfinansowało lub dotowało Ministerstwo Gospodarki i w ilu uczestniczyło jako wystawca (własne stoisko) i w ilu wystosowało swojego przedstawiciela? Czy przedstawiciele Ambasady RP w Argentynie wspierali wysiłki ministerstwa?
Promocja polskiej gospodarki na rynku Argentyny realizowana jest głównie poprzez działalność zlokalizowanej w Buenos Aires placówki zagranicznej Ministerstwa Gospodarki - Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji.
Statutowa działalność promocyjna wydziału odbywa się przede wszystkim poprzez udział w kluczowych branżowych imprezach targowo-wystawienniczych prezentujących sektory, w których polscy producenci mają największe szanse powodzenia na miejscowym rynku poprzez organizację pawilonów narodowych/stoisk informacyjnych.
Dodatkowo aktywność WPHiI w Buenos Aires koncentruje się na: organizacji konferencji, seminariów oraz innych podobnych spotkań biznesowych, jak również na publikacji i dystrybucji materiałów informacyjno-promocyjnych (biuletynów, opracowań sektorowych), działalności PR-owskiej (publikacji artykułów prasowych, udzielaniu wywiadów radiowych etc.) oraz na bezpośredniej obsłudze polskich i argentyńskich przedsiębiorców, m.in. w zakresie udzielania informacji o potencjalnych kontrahentach z obu państw.
Rokrocznie placówka uczestniczy - z własnym stoiskiem informacyjnym - w kilku najważniejszych imprezach targowo-wystawienniczych. W ubiegłym roku organizowała m.in. polski pawilon podczas targów górniczych Arminera w Buenos Aires oraz Noa Mining e Energy w prowincji Salta na północy kraju, a także budowlanych Biel Light + Building w Buenos Aires. W roku bieżącym planowany jest natomiast udział WPHiI w wystawie górniczej Exposición Internaciona de Minería w prowincji San Juan, targach medycznych Expomedical oraz farmaceutycznych ETIF odbywających się w obu przypadkach w stolicy kraju.
Ze stoisk informacyjnych WPHiI korzystają oczywiście bezpłatnie polscy przedsiębiorcy, zarówno bezpośrednio (osobiście, przy okazji odwiedzin targów, ewentualnie jako wystawcy w ramach organizowanego przez placówkę pawilonu) lub pośrednio (poprzez dystrybucję uprzednio przesłanych materiałów informacyjno-promocyjnych). Całość działań promocyjnych wydziału jest finansowana z budżetu Ministerstwa Gospodarki.
Region Ameryki Łacińskiej nie jest jak dotychczas (m.in. z uwagi na dość dużą odległość) priorytetową destynacją dla organizowanych przez resort gospodarki misji gospodarczych, niemniej jednak w roku bieżącym ministerstwo planuje organizację wielobranżowej misji gospodarczej do Argentyny, która odwiedzi m.in. targi górnicze w San Juan oraz weźmie udział w forum gospodarczym połączonym ze spotkaniami B2B w Buenos Aires.
Departament Instrumentów Wsparcia Ministerstwa Gospodarki w ramach poddziałania 6.5.1 Programu Operacyjnego ˝Innowacyjna gospodarka˝, lata 2007-2013, realizuje projekt systemowy pn. ˝Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych˝.
Jednym z elementów tego projektu jest realizacja 15 branżowych programów promocji, w ramach których przewidziano udział polskich eksporterów w zagranicznych targach i wystawach branżowych. Poszczególne branżowe programy promocji poza uczestnictwem polskich eksporterów przewidują także realizację działań promujących polską gospodarkę oraz promocję danej branży. Do najważniejszych działań promujących polską gospodarkę zaliczyć należy organizację stoisk informacyjno-promocyjnych, poprzez które Ministerstwo Gospodarki chce dotrzeć do jak największej grupy przedstawicieli zagranicznych przedsiębiorców, profesjonalistów branżowych czy organów administracji obecnych na targach branżowych.
Organizując stoiska informacyjno-promocyjne, Ministerstwo Gospodarki stara się wzmocnić obecność polskich eksporterów - wystawców na targach branżowych. W miarę możliwości tworzone są tzw. polskie wyspy łączące zbiorowe wystąpienia polskich przedsiębiorców oraz stoisko Ministerstwa Gospodarki.
Ministerstwo Gospodarki przy okazji trwania targów i organizacji stoisk prowadzi inne działania marketingowe, m.in. akcje promocyjne w prasie, organizuje konferencje i seminaria branżowe, misje przyjazdowe do Polski zagranicznych dziennikarzy branżowych, publikuje informatory i katalogi o branży oraz polskiej gospodarce. Poszczególne programy branżowe realizowane są przez wykonawców wybranych przez Ministerstwo Gospodarki w trybie przetargowym.
Na terenie Argentyny realizowany jest ˝Branżowy program promocji branży maszyn i urządzeń górniczych˝. W ramach tego programu zostały przeprowadzone następujące działania promocyjne:
- zorganizowane zostało stoisko informacyjno-promocyjne Ministerstwa Gospodarki na targach Arminera w Buenos Aires w dniach 7-9 maja 2013 r.,
- w trakcie trwania targów przeprowadzono działania marketingowe, które przewidywały wykorzystanie stoiska,
- w targach uczestniczyły w charakterze wystawców polskie firmy z branży maszyn i urządzeń górniczych. Koszty ich udziału w targach Arminera zostały objęte dofinansowaniem w ramach poddziałania 6.5.2 PO IG ˝Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji˝.
5. Czy i na które towary we wzajemnych stosunkach handlowych z Argentyną stosowane są cła?
Argentyna, w związku z zakwalifikowaniem jej do grupy krajów o wysokim dochodzie, utraciła w roku 2014 status beneficjenta Ogólnego Systemu Preferencji Taryfowych Unii Europejskiej (GSP). W związku z powyższym relacje handlowe pomiędzy UE a Argentyną (członkowie WTO) opierają się na klauzuli największego uprzywilejowania (tzw. most favoured nation clause, MFN). Oznacza to, że w przypadku importu do UE towarów pochodzących z Argentyny stosuje się stawki celne wynikające z unijnej taryfy celnej.
W UE średnia stawka celna kształtuje się na poziomie 5,5% (13,2% - produkty rolne, 4,2% - pozostałe). Ponad 30% importu produktów rolnych objęte jest zerową stawka celną, a ponad 90% importu towarów nierolniczych mieści się w przedziale celnym 0-10%. Przykładowo najniższe średnie stawki celne stosowane są w imporcie bawełny (0%), papieru (1%) czy maszyn nieelektrycznych (1,9). Najwyższą średnią ochroną celną cechują się produkty mleczne (52,9%) oraz cukier i wyroby cukiernicze (32,1%).
Argentyńska średnia stawka celna kształtuje się na poziomie 12,5% (10,5% - produkty rolne, 12,8% - pozostałe). 56% importu produktów rolnych objętych jest cłem mieszczącym się w przedziale 15-25%, a 40% produktów nierolniczych objęte jest stawką 10-25%. Najniższe średnie stawki celne stosowane są przy imporcie ropy naftowej (0,2%) oraz maszyn nieelektrycznych (5,6%). Najwyższą średnią ochroną celną cechuje się odzież (35,5%) i tekstylia (22,5%).
Podsekretarz stanu
Grażyna Henclewska
Warszawa, dnia 17 lutego 2014 r.