opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie zmiany przebiegu linii kolejowej dla kolei dużych prędkości, która będzie uwzględniała budowę stacji docelowej w Zielonej Górze

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 19350

w sprawie zmiany przebiegu linii kolejowej dla kolei dużych prędkości, która będzie uwzględniała budowę stacji docelowej w Zielonej Górze

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację posła Waldemara Sługockiego, skierowaną do pana Sławomira Nowaka, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, przekazaną przy piśmie, SPS-023-19350/13, z dnia 10 lipca 2013 r., w sprawie zmiany przebiegu linii kolejowej dla kolei dużych prędkości, która będzie uwzględniała budowę stacji docelowej w Zielonej Górze, przedstawiam poniższe stanowisko.

   Projektowana linia KDP stanowi kluczowy element restrukturyzacji polskiej infrastruktury kolejowej prowadzący do jej unowocześnienia i włączenia w europejski obszar kolejowy, którego standardy i jakość powinny umożliwić sprostanie współczesnym oczekiwaniom społeczeństwa, a także gospodarki kraju.

   Zgodnie ze stanowiskiem MTBiGM finalizacja budowy linii dużych prędkości może nastąpić do roku 2030. Resort, mając na uwadze obecną sytuację ekonomiczną kraju, jako priorytet obrał inwestycje polegające na modernizacji już istniejącej konwencjonalnej sieci kolejowej.

   Jednakże spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi obecnie pięć umów w ramach projektu PO IiŚ 7.1-26: ˝Analiza kierunków rozwoju sieci kolejowej w Polsce z uwzględnieniem ograniczeń w węzłach kolejowych˝ na łączną kwotę 69,1 mln PLN. W chwili obecnej toczą się również rozmowy o rozszerzenie projektu o kolejne zadania, m.in. ˝Wstępne studium wykonalności dla przedłużenia linii dużych prędkości Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław do granicy z Niemcami w kierunku Berlina˝. Przebieg linii kolei dużych prędkości na odcinku Poznań - Berlin zostanie określony na podstawie analiz technicznych, środowiskowych, rynkowych i finansowo-ekonomicznych. Przebieg trasy KDP w kierunku Niemiec będzie również zależał od porozumienia z tamtejszym ministerstwem właściwym do spraw transportu kolejowego. Biorąc pod uwagę wstępne rozmowy ze stroną niemiecką, realna wydaje się modernizacja istniejącej trasy Poznań - Rzepin - Frankfurt - Berlin do prędkości rzędu 200 km/h.

   Należy jednak zaznaczyć, że już teraz trwają prace mające na celu poprawę połączeń kolejowych z Zieloną Górą, m.in. została zrealizowana rewitalizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek - Czerwieńsk wraz z czynną od 9 czerwca br. łącznicą Pomorsko - Przylep umożliwiającą ominięcie stacji Czerwieńsk. Połączenie Gorzów - Zielona Góra zostało zrewitalizowane w ramach projektu ˝Modernizacja linii kolejowej nr 367 Zbąszynek - Gorzów Wlkp.˝ (regionalny program operacyjny) do prędkości zasadniczej 100 km/h dla autobusów szynowych. Prowadzona jest również modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Dolna Odra.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Massel

   Warszawa, dnia 23 lipca 2013 r.