opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie planowanej przez arząd PGE Dystrybucja SA reorganizacji funkcjonowania zakładów energetycznych, która spowoduje likwidację kilku rejonów energetycznych

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 2648

w sprawie planowanej przez arząd PGE Dystrybucja SA reorganizacji funkcjonowania zakładów energetycznych, która spowoduje likwidację kilku rejonów energetycznych

   W odpowiedzi na interpelację pana posła Adama Abramowicza z dnia 9 marca 2012 r. (znak: SPS-023-2648/12) w sprawie planowanej przez Zarząd PGE Dystrybucja SA reorganizacji funkcjonowania zakładów energetycznych przedkładam następujące wyjaśnienia.

   Zarząd PGE Polskiej Grupy Energetycznej SA poinformował, że wdrażany proces reorganizacji struktur poszczególnych oddziałów PGE Dystrybucja SA ma na celu przede wszystkim ograniczenie kosztów funkcjonowania, zwiększenie efektywności, optymalizację procesów oraz podniesienie jakości usług na rzecz obsługiwanych przez spółkę odbiorców energii elektrycznej. Stanowi on niezbędny element procesu standaryzacji i unifikacji umożliwiający dalszy rozwój grupy kapitałowej i sprostanie wymaganiom wspólnego europejskiego rynku.

   PGE Dystrybucja SA, będąc operatorem systemu dystrybucyjnego, jest podmiotem niezależnym od struktury własnościowej w zakresie sposobu pełnienia funkcji OSD. Zakres i sposób pełnienia funkcji OSD określony jest ustawą Prawo energetyczne. Regulacje prawne precyzyjnie określające zadania OSD i oznaczające koncentrację aktywności operatorów systemów dystrybucyjnych na działalności dystrybucyjnej oraz zasady tworzenia taryfy dystrybucyjnej wynikające bezpośrednio z polityki taryfikacyjnej Urzędu Regulacji Energetyki wymuszają dostosowanie modelu biznesowego PGE Dystrybucja SA do zmian, jakie zaszły w jej otoczeniu zewnętrznym.

   Polityka Urzędu Regulacji Energetyki (URE) i wytyczne konstruowania taryf w zakresie kształtowania cen i stawek na dystrybucję energii elektrycznej na lata 2012-2015 wyraźnie wymuszają na PGE Dystrybucja SA ograniczanie kosztów operacyjnych z jednoczesnym podnoszeniem efektywności dystrybucyjnej w sferze technicznej.

   W praktyce kształtowanie wyników OSD oznacza koncentrację na zarządzaniu efektywnością kosztów operacyjnych oraz efektywnością inwestycji. Niezbędne jest zatem stworzenie organizacji dostosowanej zarówno do obecnych, jak i przyszłych wymogów rynku, regulatora i otoczenia, efektywnie zarządzanej i zdolnej do inwestowania.

   Mając powyższe na uwadze, zarząd spółki zlecił analizę porównawczą operatorów systemów dystrybucyjnych funkcjonujących w Polsce, która wykazała duże luki efektywnościowe w kluczowych wskaźnikach charakteryzujących podstawową działalność operatora. Nasycenie infrastrukturą terenową w spółce nie przekładało się na wyższe od konkurencji wskaźniki jakościowe: ilości i czasu trwania przerw. Z opracowania tego jednoznacznie wynika, iż konieczne są zmiany w zakresie funkcjonowania rejonów i posterunków energetycznych (RE i PE). Duże jednostki organizacyjne działają bowiem efektywniej, pozwalając na znaczne ograniczenie kosztów operacyjnych.

   Prowadzony obecnie proces w przyszłości skutkował będzie poprawą sprawności operacyjnej struktur i zapewnieniem wysokiej jakości obsługi klientów. Ponadto automatyzacja pracy sieci, zdalna obsługa i diagnostyka, zastosowanie mniej awaryjnych technologii i urządzeń oraz budowa linii kablowych w miejsce napowietrznych zmniejsza awaryjność infrastruktury energetycznej. Optymalizacja ilości rejonów energetycznych i posterunków energetycznych wpłynie także korzystnie na prawidłowe zarządzanie siecią i poprawi bezpieczeństwo energetyczne Rzeczypospolitej Polskiej na terenach obsługiwanych przez PGE Dystrybucja SA, co będzie w przyszłości oddziaływać na zmniejszenie kosztów dystrybucji energii elektrycznej dla jej klientów.

   Priorytetowym zadaniem spółki jest stałe doskonalenie wszelkich procesów związanych z obsługą klienta, począwszy od zapewnienia dostępności do firmy aż do poprawy komfortu obsługi. Spółka opracowała model obsługi klienta, który będzie wdrażany wraz z postępem wdrożenia ww. programu przy zastosowaniu nowoczesnych narzędzi IT wspierających proces obsługi klienta.

   Podstawowa struktura operatora, oparta na RE i PE, nie ulegnie zmianie. Założenia programu przewidują konsolidację rozdrobnionych, mniej efektywnych jednostek terenowych w większe, oparte o jasno określone procesy i jasno określone role właściciela oraz usprawniony proces zarządzania.

   Podejmowane działania są dokładnie zaplanowane i rozłożone w czasie tak, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie jednostek organizacyjnych spółki, a także zapewnić wysoką jakość świadczonych usług. W celu szerokiego i obiektywnego przeprowadzenia analizy wewnętrznych zasobów i potencjału struktur terenowych poleceniem służbowym nr 12 wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych PGE Dystrybucja SA z dnia 17 maja 2011 r. został powołany zespół ds. optymalizacji pracy służb eksploatacyjno-ruchowych w aspekcie organizacji rejonów i posterunków energetycznych. W skład zespołu weszli pracownicy o wysokich kwalifikacjach z wieloletnim doświadczeniem pracy w rejonach, reprezentujący wszystkie oddziały spółki.

   Ponadto w oddziałach spółki rozpoczęły działalność zespoły projektowe, których zadaniem jest przygotowanie procesu wdrożenia w każdej sferze działania spółki tak, aby był on jak najmniej odczuwalny zarówno dla odbiorców energii elektrycznej, jak i pracowników. Praca zespołów ma zapewnić właściwą, aktualną informację w poszczególnych fazach projektu, gromadząc i przetwarzając potencjalne sygnały o występujących okresowo trudnościach bądź też zakłóceniach w przedsięwzięciu w celu ewentualnego wprowadzenia scenariuszy awaryjnych, sanacji działań i kanałów przepływu informacji, zawsze w trosce o interes odbiorców i pracowników.

   Ze stanu obecnego, w którym funkcjonuje 66 rejonów i 218 posterunków, docelowo osiągnięta będzie struktura, w której funkcjonować będzie 40 rejonów i 143 posterunki. Z informacji uzyskanych od spółki wynika, że w oddziale Warszawa skonsolidowanych zostanie 6 z 13 rejonów: Wołomin, Przasnysz, Sokołów Podlaski, Otwock, Łuków, Garwolin oraz 14 posterunków: Błonie, Sochaczew, Maków Mazowiecki, Żabin, Ostrołęka, Węgrów, Góra Kalwaria, Tarczyn, Miłosna, Korczyn, Zbuczyn, Wodynie, Wilga i Żelechów. W miejsce skonsolidowanych rejonów powstanie 6 posterunków: Wołomin, Przasnysz, Sokołów Podlaski, Otwock, Łuków i Garwolin. Po konsolidacji funkcjonować będzie 7 rejonów i 21 posterunków.

   Zdaniem spółki nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że proces konsolidacji rejonów energetycznych skutkować będzie wydłużeniem czasu trwania przerw w dostawie energii elektrycznej i obniży jakość dostarczania energii elektrycznej i obsługi odbiorców. Wykorzystanie istniejącej w rejonach energetycznych infrastruktury technicznej, w tym: automatyzacja pracy sieci elektroenergetycznej, stosowanie nowych technologii, nowoczesnych urządzeń, budowa linii kablowych w miejsce napowietrznych, z roku na rok powiększany fundusz inwestycyjny zmniejszy awaryjność infrastruktury energetycznej.

   Nowoczesny sprzęt łączności bezprzewodowej, wysokiej jakości sprzęt technologiczny, środki transportu znajdujące się na wyposażeniu brygad rejonu to dodatkowe argumenty przemawiające za jego konsolidacją i zwiększeniem obszaru działania. Nasycenie w ostatnich latach sieci nowymi technologiami, bardziej niezawodnymi rozwiązaniami, zdalna obsługa i diagnostyka oraz wyższy poziom usprzętowienia załóg eksploatujących sieć, a także corocznie ponoszone nakłady inwestycyjne warunkują mniejszą potrzebę utrzymania kosztownych, zagęszczonych struktur terenowych i są przesłankami podejmowanych działań optymalizacyjnych.

   Wdrażany projekt Konsolidacja rejonów energetycznych i posterunków energetycznych w latach 2011-2013 obejmuje konsolidację, a zatem spojenie i wzmocnienie funkcji struktur organizacyjnych, natomiast nie przewiduje likwidacji jednostek. W sposób oczywisty będzie następowała zmiana identyfikacji zewnętrznej skonsolidowanych struktur, nie będzie to jednak oznaczało likwidacji miejsc pracy, w szczególności dla pracowników posiadających uprawnienia przekraczające wymagania formalne dla poszczególnych stanowisk.

   Struktury organizacyjne oddziałów spółki PGE Dystrybucja SA w Lublinie ukształtowane zostały w latach 70. ubiegłego wieku. Były one odpowiednie do ówczesnych warunków panujących w polskiej gospodarce, branży energetycznej, otoczeniu. Zaspakajały potrzeby odbiorców energii elektrycznej. W obecnych warunkach, przy konkurencyjnej gospodarce, przy rosnących oczekiwaniach klientów/odbiorców okazały się one niewydolne i kosztowne. Jednocześnie nasycenie infrastruktury technicznej PGE Dystrybucja SA nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, technologiami, zmniejszyło awaryjność urządzeń, ilość zabiegów eksploatacyjnych, pozwalając na głębokie zmiany organizacyjne. W wyniku przeprowadzonych zmian zmniejszy się luka efektywności we wszystkich wskaźnikach, charakteryzujących obszar dystrybucji, a także w dużym stopniu poprawi się poziom satysfakcji klientów/odbiorców.

   Projekt pn. Konsolidacja rejonów energetycznych i posterunków energetycznych w latach 2011-2013 realizowany w PGE Dystrybucja SA był i jest szeroko konsultowany ze stroną społeczną, zarówno wewnątrz spółki, jak i z otoczeniem. W ramach spotkań konsultacyjnych i informacyjnych, organizowanych z inicjatywy kierownictwa spółki prezentowane były założenia projektu, warunki jego realizacji, oczekiwane efekty. We wszystkich województwach nawiązano kontakt z wojewódzkimi komisjami dialogu społecznego, na forum których przedstawiono projekt, jego założenia, uwarunkowania, spodziewane efekty.

   Projekt nie przewiduje likwidacji miejsc pracy zatrudnionych pracowników. Wszystkie działania, które będą związane z migracją pracowników z jednej jednostki terytorialnej do innej, będą prowadzone z poszanowaniem nabytych praw pracowniczych wynikających z podpisanych umów i porozumień społecznych, w których pracodawcy zobowiązali się m.in. do ochrony ciągłości stosunku pracy oraz niepogorszenia warunków pracy i płacy. Umowy społeczne obowiązują do 2016 r. Wdrożony zostanie szeroki program szkoleniowy adresowany do pracowników, którzy będą wymagali przekwalifikowania, zrekompensowane zostaną także koszty dojazdu do nowego miejsca świadczenia pracy. Wielu pracowników zyska możliwość rozwoju osobistego i awansu zawodowego.

   Reasumując, zmiany rynku energii w Polsce i Europie, które zafunkcjonowały od 1 lipca 2007 r., wprowadzające rozdzielenie działalności dystrybucyjnej i obrotowej, a także prowadzona w kraju regulacyjna polityka taryfowa, narzucają konieczność przeprowadzenia reform OSD, które w dłuższej perspektywie przyniosą ograniczenie kosztowe i zmniejszą wzrost stawek taryfowych.

   W celu zminimalizowania skutków koniecznych do przeprowadzenia zmian OSD w sferze zewnętrznej (niepogorszona obsługa odbiorców, poprawa wskaźników efektywności, zapewnienie niezawodności i pewności dostaw, rozwój potencjału dystrybucyjnego - przyłączanie odbiorców i wytwórców m.in. OZE), jak i wewnętrznej (utrzymanie miejsc pracy, poszanowanie praw pracowniczych) założono rozłożenie programu konsolidacji w czasie. Wdrożenie projektu rozłożone jest na lata 2012-2013. Projekt przewiduje poszanowanie dla nabytych praw pracowniczych, utrzymanie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej i jej jakości. Został on przygotowany i jest wdrażany w skali całej spółki, stąd też jego efekty będą odczuwalne w skali spółki, co niekiedy, zwłaszcza w początkowym etapie, prowadzić może do fałszywych wniosków wynikających z obserwacji wycinkowych i analizy szczątkowych danych.

   Jednocześnie należy zaznaczyć, iż minister skarbu państwa działa jako akcjonariusz PGE Polskiej Grupy Energetycznej SA w Warszawie, co determinuje zakres i dopuszczalne prawem formy wykonywania nadzoru właścicielskiego nad tym podmiotem. W szczególności zaznaczyć trzeba, iż stosownie do regulacji art. 3751 K.s.h. (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, z późń. zm.) akcjonariusz nie może wydawać wiążących poleceń zarządowi i radzie nadzorczej, dotyczących prowadzenia spraw spółki. Zarząd ponosi pełną odpowiedzialność za podejmowane w tym zakresie działania.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, iż stanowią one wystarczającą odpowiedź na kwestie poruszone w interpelacji pana posła.

   Sekretarz stanu

   Jan Bury

   Warszawa, dnia 22 marca 2012 r.