opis sprawy

Zapytanie w sprawie budowy obwodnicy Kołbieli

Zapytanie nr 240

do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej

w sprawie budowy obwodnicy Kołbieli

   Panie Ministrze! Gmina Kołbiel, leżąca 40 km od Warszawy, liczy 8 tys. mieszkańców. Mieszkańcy Mazowsza oraz Lubelszczyzny znają Kołbiel z ronda, a przede wszystkim z gigantycznych korków panujących na drogach dojazdowych do niego. Prowadzi tędy z północy na południe DK nr 17 Warszawa - Lublin, zaś z zachodu na wschód DK nr 50, która łączy Śląsk i Małopolskę z północno-wschodnią Polską. Drogi dzielą Kołbiel na 4 części. Szczególnie w godzinach szczytu, ale niestety nie tylko, na drogach dojazdowych do kołbielskiego ronda tworzą się kilometrowe korki, gmina staje się odcięta od świata. Drogą krajową S17 mieszkańcy Lubelszczyzny dojeżdżają do pracy oraz na uczelnie wyższe w Warszawie.

   Budowa obwodnicy Kołbieli funkcjonuje w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od wielu lat. Funkcjonuje na papierze, a jej realizacja z roku na rok jest odkładana na coraz dalszą perspektywę czasową. Na stronie internetowej GDDKiA napisano, że 4,5 roku temu, 23 maja 2007 r., odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy dyrektorze oddziału, którego tematem było ˝Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy obwodnicy Kołbieli w ciągu drogi ekspresowej S17 i drogi krajowej nr 50˝. Obecnie zaś, jak donoszą media:

   - Mazowiecki Urząd Wojewódzki poinformował samorządowców, że budowa kolejnego odcinka drogi krajowej nr 17 (w tym obwodnicy Kołbieli) powinna ruszyć najwcześniej za 3 lata, czyli w drugiej połowie 2014 r.,

   - rzeczniczka mazowieckiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska, pytana przez dziennikarzy, kiedy inwestycja ruszy, miała stwierdzić, że nie jest w stanie udzielić odpowiedzi,

   - Ministerstwo Infrastruktury w czerwcu tego roku podało w swoich wytycznych, że budowa ekspresówki ruszy nie w 2014 r. czy 2015 r., ale dopiero w 2017 r. Zakładając dwu-, trzyletni czas budowy, możemy przyjąć, że ekspresówka, a wraz z nią obwodnica Kołbieli, będzie gotowa najwcześniej za 6 lat. Ale nawet ten termin stoi pod znakiem zapytania, ponieważ realna jest groźba braku pieniędzy na ww. inwestycję.

   Rozsądne wydają się propozycje lokalnych środowisk, które zakładają rozpoczęcie budowy 117-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 17 Kurów - Zakręt właśnie od budowy obwodnicy Kołbieli - już teraz, ponieważ jest to newralgiczny punkt całej trasy, a realizacja tej inwestycji rokuje szanse udrożnienia całego odcinka od Kurowa do Zakrętu. Ponadto niespełna 6-kilometrowa obwodnica Kołbieli wraz z wiaduktem, wszystkimi wjazdami, zjazdami i towarzyszącą infrastrukturą, wydaje się, jest wydatkiem do przyjęcia w budżecie GDDKiA, szczególnie że Urząd Gminy w Kołbieli, wiedząc mniej więcej, którędy droga będzie przebiegać, opracował odpowiedni plan zagospodarowania przestrzennego (w rejonie planowanej inwestycji nie przewiduje się żadnych wyburzeń domów czy zabudowań gospodarczych), ponadto drogowcy posiadają już tzw. decyzje środowiskowe (są od nich odwołania, które jednak nie musiałyby wstrzymać inwestycji), dzięki którym można ubiegać się o pozwolenie na budowę obwodnicy. Na innych odcinkach planowanej ekspresówki dopiero o nie wystąpiono.

   Powyższa inwestycja jest kluczowa dla rozwoju całej Lubelszczyzny. Społeczność lokalna zna wagę problemu, o czym świadczy masowe poparcie apelu o budowę obwodnicy Kołbieli, który powstał z inicjatywy dziennikarzy ˝Gazety Wyborczej˝ w Lublinie.

   Przyłączając się do akcji, proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania:

   1. Biorąc pod uwagę przedstawione argumenty, w szczególności fakt, iż dla sprawnego funkcjonowania układu komunikacyjnego drogi krajowej S17 konieczna jest budowa obwodnicy Kołbieli, czy jest możliwe zrealizowanie ww. inwestycji przed 2017 r.?

   2. Czy GDDKiA zna działania samorządu gminy Kołbiel w zakresie opracowania odpowiedniego planu zagospodarowania przestrzennego?

   3. W jakim terminie mogą rozpocząć się prace inwestycyjne przy budowie obwodnicy Kołbieli?

   4. W związku z ciągłym brakiem środków finansowych niezbędnych do zabezpieczenia wszystkich najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce realizowanych przez GDDKiA, co w konsekwencji prowadzi do ciągłego przesuwania realizacji inwestycji do czasu, kiedy zostaną pozyskane dodatkowe środki finansowe, czy Pan Minister widzi możliwość zmiany harmonogramu prowadzonych inwestycji w ramach drogi krajowej S17 Kurów - Zakręt tak, by w pierwszej kolejności została zbudowana obwodnica Kołbieli, co z pewnością będzie korzystne dla wszystkich użytkowników tej drogi?

   5. Jaki jest przewidywany koszt budowy obwodnicy Kołbieli wraz z wiaduktem, wszystkimi wjazdami, zjazdami i towarzyszącą infrastrukturą?

   Z poważaniem

   Poseł Beata Mazurek

   Chełm, dnia 10 stycznia 2012 r.