opis sprawy

Odpowiedź na interpelację w sprawie przejęcia samolotów Bombardier Q400 należących do floty Eurolot SA przez PLL LOT SA

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 29304

w sprawie przejęcia samolotów Bombardier Q400 należących do floty Eurolot SA przez PLL LOT SA

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pisma: sygn. nr SPS-023-29306/14 z dnia 31 października 2014 r., SPS-023-29305/14 z dnia 31 października 2014 r., SPS-023-29304/14 z dnia 31 października 2014 r. oraz SPS-023-29303/14 z dnia 31 października 2014 r. dotyczące interpelacji panów Adama Kwiatkowskiego i Macieja Małeckiego, posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, w sprawach: liczby wykorzystanych przez Eurolot SA samolotów Bombardier Q400, przejęcia samolotów Bombardier Q400 należących do floty Eurolot SA przez PLL LOT SA, uruchomienia przez Eurolot SA trasy dalekiego zasięgu, niespłaconych zobowiązań 4You Airlines sp. z o.o. wobec Eurolot SA, uprzejmie informuję, co następuje.

   Odnośnie do zakupu większej liczby samolotów Bombardier Q400 wyjaśniam, że umowa z Bombardier Inc. w momencie podpisania dotyczyła zamówienia łącznie 20 samolotów, w tym 8 potwierdzonych zamówień oraz 2 bloków opcji po 6 egz. każdy. Do dzisiaj (grudzień 2014 r.) Eurolot SA odebrał 11 egzemplarzy, tj. 8 podstawowych i 3 z pierwszego bloku opcji. W wyniku rewizji założeń biznesowych zarząd Eurolot SA podjął w zeszłym roku decyzję o rezygnacji z drugiego bloku opcji. Ewentualny odbiór kolejnych trzech egzemplarzy z pierwszego bloku opcji byłby zależny od ustaleń biznesowych z głównym kontrahentem. Odbiór oznaczałby wzrost liczby samolotów we flocie do 14 egzemplarzy.

   Wszystkie samoloty znajdujące się we flocie spółki są użytkowane zgodnie z potrzebami handlowymi zarówno PLL LOT SA, jak również siatki własnej Eurolot SA realizowanej pod kodem ˝K2˝. Spółka cały czas dąży do optymalnego użytkowania floty samolotów. Ma to miejsce szczególnie w sezonie zimowym, kiedy to ruch pasażerski jest mniej intensywny, a potrzeby rozkładowe w związku z tym znacznie mniejsze. W tym okresie zimowym spółka angażuje się w dużej mierze w realizację rejsów czarterowych ad hoc na zlecenie prywatnych firm. Dodatkowo zarząd podejmuje rozmowy z podmiotami zewnętrznymi na podnajem części floty. Rozważany jest także zwrot jednego egzemplarza SP-EQA do leasingodawcy, co wpłynie na ograniczenie kosztów eksploatacji oraz zoptymalizuje wykorzystanie całej floty bombardierów.

   Nadto wyjaśniam, że zgodę na zawarcie umów leasingu samolotów Bombardier Q400 wyrażało Walne Zgromadzenie Eurolot SA, a akcjonariusze, głosując w tej sprawie, podejmowali decyzje na podstawie wniosku zarządu, wraz z którym przedstawiono biznesplan przygotowany przez renomowanego doradcę.

   Odnośnie zaś do planowanej operacji przejęcia przez PLL LOT SA samolotów Bombardier Q400 należących do floty Eurolot SA wyjaśniam, że sposób funkcjonowania Eurolot SA i wykorzystania jego aktywów jest obecnie przedmiotem analizy. Możliwe są różne scenariusze, w tym m.in. również ten wskazany w pytaniu, jest jednak za wcześnie, aby przesądzać o wyborze jednego z nich. MSP skierowało do Zarządu PLL LOT SA w dniu 20.11.2014 r. pismo z prośbą o dokonanie analizy scenariuszy wykorzystania samolotów Bombardier Q400 w modelu biznesowym PLL LOT SA i przedstawienie rekomendacji optymalnego rozwiązania. Zarząd PLL LOT SA w chwili obecnej analizuje możliwe do przyjęcia scenariusze. Aktualnie Zarząd Eurolot SA jest skoncentrowany na prowadzeniu głębokiej restrukturyzacji i racjonalizacji kosztów.

   Co do projektu otwarcia połączenia dalekiego zasięgu informuję, że Eurolot SA nie planuje leasingu samolotów szerokokadłubowych w celu realizacji tras dalekiego zasięgu. Natomiast odnośnie do kwoty niespłaconych zobowiązań 4You Airlines sp. z o.o. wobec Eurolot SA wyjaśniam, że ujawnienie takich informacji nie jest możliwe ze względu na klauzulę o zachowaniu poufności w zawartej umowie oraz prawną ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa, zgodnie z zapisami w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wobec braku porozumienia z tym przedsiębiorcą zarząd spółki zawarł umowę na obsługę procesu windykacyjnego. Obecnie zleceniobiorca analizuje całość dokumentacji związanej z kontraktem z 4You Airlines sp. z o.o. Ponadto w dniu 24.11.2014 r. rada nadzorcza spółki zatwierdziła uzupełnienie do raportu z audytu działalności czarterowej Eurolot w 2014 r. ze szczególnym uwzględnieniem kontraktu z firmą 4You Airlines sp. z o.o. Raport ten jest obecnie analizowany przez DRiPP MSP.

   Wyrażam nadzieję, że przedstawione powyżej wyjaśnienia zostaną przez panów posłów uznane za satysfakcjonujące.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Rafał Baniak

   Warszawa, dnia 15 grudnia 2014 r.