opis sprawy

Odpowiedź na zapytanie w sprawie ujednolicenia wysokości stawek opłat za użytkowanie wieczyste w polskich portach, ze szczególnym uwzględnieniem obecnej rażącej dyskryminacji użytkowników zespołu portów Szczecin - Świnoujście

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 4289

w sprawie ujednolicenia wysokości stawek opłat za użytkowanie wieczyste w polskich portach, ze szczególnym uwzględnieniem obecnej rażącej dyskryminacji użytkowników zespołu portów Szczecin - Świnoujście

   Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Joachima Brudzińskiego z dnia 8 kwietnia 2013 r. przekazane przy piśmie pana Marka Kuchcińskiego, wicemarszałka Sejmu RP, z dnia 7 maja 2013 r., znak: SPS-024-4289/13, w sprawie ujednolicenia wysokości stawek określających opłaty za użytkowanie wieczyste w polskich portach, ze szczególnym uwzględnieniem obecnej rażącej dyskryminacji użytkowników zespołu portów Szczecin - Świnoujście uprzejmie przekazuję następujące informacje odnośnie do kwestii poruszonych w zapytaniu.

   Odpowiadając na pytanie dotyczące działań mających na celu ujednolicenie stawek opłat za użytkowanie wieczyste na obszarze portów morskich, chciałbym poinformować, iż w resorcie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej opracowano projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa. Przygotowany projekt rozporządzenia został opracowany w konsekwencji prowadzonych w Sejmie RP prac nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami (druk nr 561). W trakcie prac sejmowych podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia ww. projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami uznała, że realizacja celu wnioskodawców, którym jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych powstających przy kwalifikowaniu nieruchomości na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, nie wymaga nowelizacji ustawy, a raczej opracowania zmian w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 207, poz. 2107). W dniu 5 grudnia 2012 r. przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz przewodniczący Komisji Infrastruktury wystąpili do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z wnioskiem o dokonanie nowelizacji ww. rozporządzenia. W związku z powyższym w resorcie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przygotowano przedmiotowy projekt, który ma doprowadzić do zrealizowania celu, jaki przyświecał wnioskodawcom przedłożenia poselskiego w druku nr 561.

   Odnosząc się do drugiego pytania pana posła, należy podkreślić, iż podmioty zarządzające w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej wymienione w art. 13 ustawy z dnia 29 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179), prowadzące na terenie tych portów działalność o charakterze użyteczności publicznej są zobowiązane na mocy odrębnych przepisów i wydanych na ich podstawie decyzji administracyjnych do organizowania i wykonywania zadań z zakresu obronności. Uwzględniając zatem fakt, że jedną z istotnych funkcji portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu jest realizacja na ich obszarze zadań na rzecz obronności państwa przez podmioty zarządzające w tych portach, w projekcie zaproponowano, aby nieruchomości wykorzystywane przez te podmioty zyskały status nieruchomości niezbędnych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa.

   W projekcie przewiduje się dodanie do przepisu § 1 pkt 1 rozporządzenia lit. ga. Dodany przepis będzie stanowił podstawę dla organu do ustalenia najniższej stawki procentowej (0,3% ceny nieruchomości) opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości położonych w granicach portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w części służącej wykonywaniu zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa przez podmioty zarządzające, o których mowa w przepisach o portach i przystaniach morskich. Po wejściu w życie noweli właściwe organy będą uprawnione do dokonania zmiany stawki procentowej dla poszczególnych nieruchomości położonych w granicach portów morskich, stosownie do zmienionych przepisów rozporządzenia. Wraz ze zmianą przepisu dokona się bowiem w sensie formalnym zmiana sposobu korzystania z nieruchomości, a zatem w sprawach tych znajdzie odpowiednie zastosowanie przepis art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.). Oznacza to, że zaliczenie nieruchomości do kategorii niezbędnych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa w oparciu o indywidualną ocenę funkcji obronnej powinno skutkować zmianą celu, na jaki dana nieruchomość została przekazana, a tym samym ustaleniem nowej wysokości stawki opłaty rocznej. Ponadto z wnioskiem o zmianę stawki procentowej może również wystąpić użytkownik wieczysty.

   W odpowiedzi na pytanie pana posła dotyczące dodatkowych działań legislacyjnych lub zarządczych zmierzających do uregulowania kwestii niejednolitych stawek opłat z tytułu użytkowania wieczystego wyrażam przekonanie, iż przygotowane w resorcie rozporządzenie po jego przyjęciu przez Radę Ministrów i wejściu w życie będzie stanowiło podstawę do zmiany przez właściwe organy wysokości stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości położonych na terenie portów morskich. Zatem w mojej ocenie podejmowanie innych działań zmierzających do osiągnięcia przedstawionego celu nie wydaje się konieczne.

   Przedstawiając powyższe informacje, wyrażam przekonanie, że pozwolą one na wyjaśnienie wątpliwości przedstawionych w zapytaniu pana posła Joachima Brudzińskiego.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Piotr Styczeń

   Warszawa, dnia 31 maja 2013 r.